Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 350D eller en beggad 20D?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, det är frågan. Nu kanske det har diskuterats till leda, men jag kunde inte hitta nån sån tråd när jag ökte runt. Det var mest Canon 350 vs Nikon 70.

Det här blir min första digitala systemkamera, o det är väl lika bra att ta i med en gång, så slipper man växa ur den på ett tag. Jag har mer eller mindre siktat in mig på en 350D, men problemet är att 20D har begagnade sjunkit såpass i pris, så de nästan ligger på nypriset av en 350D (7,5k vs ~8-9k). En kompis har en 20D, och verkar vara nöjd med den (jag fick knappt låna den...).

Frågorna i rask takt:
Vilka av kamerorna bör jag inrikta mig på att skaffa? Vad har 20D att erbjuda som 350D inte kan? (förutom att den känns mer som en "riktig" kamera Vilket begagnatpris borde jag förvänta mig på en 20D? Vågar jag mig på en begagnad digital systemkamera överhuvudtaget?

Efter det jag läst på forumet hittills, har jag stora förhoppningar om roliga o bra svar

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-07-07 22:19

Har 350D och är mycket nöjd. Själv tyckte jag denna var den mest prisvärda i december.
Jag kollade bla denna websida http://www.dpreview.com/ , här diskuteras mycket om kameror.

Vad är du för sorts fotograf? Vad har du för objektiv sedan tidigare? Vilka objektiv kan du få tag på? Kommer du använda det som 20D erbjuder, och är de funktionerna värda ca 1.5 kkr mer? Gå in i en butik och känn på kamerorna. Jag gillar Nikon och hade en hel del objektiv som passade, så då var valet enkelt. Dessutom tycker jag att 20D > 70Ds > 350D

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-07 22:52

Jag köpte en 30D med 17-85mm glugg. Efter att ha klämt på både 350D och 20D var valet enkelt, 20D. Sedan började ryktena komma om 30D. Det blev den. 'Framtidssäker' är ingen digital kamera. Jag hade Canon blixt (580EX) och objektiv sedan tidigare.

Jag kommer från den digitala falangen av kompaktkameravärlden, o har alltså inga objektiv sedan tidigare.

Vad skiljer då 20D o 350D åt? Har butiker dem hemma nuförtiden?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-07-08 10:43

Jag har tillgång till både 20D och 350D. 20D äger jag privat, 350D har vi på den skola där jag arbetar som lärare i fotografisk bild.
Det som främst skiljer dem åt är storleken tycker jag, 350D är lite för liten. Sedan kan du göra mer med 20D när du blir en mer avancerad fotograf. För mig vore valet enkelt - 20D.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

JDet som främst skiljer dem åt är storleken tycker jag, 350D är lite för liten. Sedan kan du göra mer med 20D när du blir en mer avancerad fotograf. För mig vore valet enkelt - 20D.

Vad mer kan jag göra med en 20D ä med en 350D?

Ursprungligen av mysmartin:

Vad mer kan jag göra med en 20D ä med en 350D?

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_eos20d%2Ccanon_eos350d&show=all

Om du jämför specarna på ovanstående sida så tycker jag att dom verkar ganska likvärdiga. Jag har själv en 350D men är ingen fotonörd så jag kan egentligen inte ge några kvalificerade åsikter.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-07-08 15:04
Ursprungligen av mysmartin:

Vad mer kan jag göra med en 20D ä med en 350D?

Det är väl inte så mycket vad du kan göra mer, utan hur lätt kameran är att hantera när man vet vad man gör. När du kör manuellt t.ex så kan man kontrollera tiden med pekfingret och bländaren med tummen. För mig är det viktigt att snabbt kunna kontrollera kameran, jag föredrar att ta besluten själv, inte låta kamerans automatik göra det. Men om man inte har behov av det så är ju 350D tekniskt nästan lika bra, men 20D är bättre att växa i, det går ju att byta, men en kamera som man känner väl är tryggast att hantera när man vill kreera.

Största fördelen med 20d är egentligen att den är större. Sen har den lite små fördelar så som PC-sync mm. Avseende bildkvalité är de likvärdiga.
Själv valde jag en 350d med batterigrepp och satsade de större pengarna på optiken. Plåtar med bland annat 17-40 4.0 L och 70-200 4.0 L.

PS.
Sen måste jag ju bara sticka in med mitt vanliga tjat. Stirra dig inte blind på utrustningen – ut och ta bilder och ha kul!
DS.

Lyckades låna en 20D idag, o nu vill jag ju ha den... vääldigt mycket.

Ligger skönt i handen, sjysst batteritid, bra bilder (hrm, nåja, snart iaf). Får hoppas det ramlar in pengar snarast. Nu är jag såld på fotografering

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-09 18:19

Är själv stolt ägare av en 20D+BG-E3 (batterigrepp).
Har plåtat en del med 350D, D50, D70, D7D.

Rent tekniskt så skiljer det inte jättemycket i dagens läge. Känn på kamerorna, oftast blir den kamera som känns bäst det rätta valet. Jag kör så gott som uteslutande Manuellt med min 20D, och som Tobbe säger är det mycket lätt med 20D då man kan ändra bländare med tummen osv. Det jag även tycker är bättre med 20D framför 350D är att du kan ändra fokuspunkt med "joysticken" genom att bara peka den dit du vill ha den. Det är ju bra om man för AF. En liknande funktion finns för 350D men då tas knapparna WB, ISO, AF och någon liten betydelselös knapp som jag inte kommer ihåg vad den gör.

Jag såg en Canon EOS-1D för under 10.000 nyligen. Antaligen är jag ganska ensam om att rekommendera den före dom nyare semi-proffs kamerorna

Ursprungligen av Björnström:

Jag såg en Canon EOS-1D för under 10.000 nyligen. Antaligen är jag ganska ensam om att rekommendera den före dom nyare semi-proffs kamerorna

Nej, jag skulle nog också rekommendera en sån framför en beggad 20D eftersom Canon fått för sig att man ska tvingas köpa proffshus för att få vettiga sökare och bra handhavande. Det enda är väl att den hamnar i nån sorts gråzon när det gäller objektiv p.g.a. den udda beskärningsfaktorn, men i övrigt är det ju en grym kamera.

1
Bevaka tråden