Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juridisk fråga: Tagit kort på konsert - får jag publicera?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har varit på festival (Peace And Love). Inne på festivalområdet (som man innan visar upp innehållet i väskan för vakter) får man ha med sig kamera - så länge det rör sig om stillbild, och kamera utan externa objektiv. Videokameror var däremot inte tillåtna.

Jag följde reglerna och har tagit kort med min Canon Powershot A610. Stillbilder, originalobjektiv. Nu till frågan:

Får jag publicera dessa bilder på min blogg, eller göra en subdomän som heter typ "festivalbilder.burr3.se"? Något kommersiellt syfte har jag inte med att publicera dem, och jag kommer alltså inte ta betalt för dem.

Får jag göra detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 16:02

Så länge det är DU som är upphovsmannen till bilderna, de inte är stötande och du tar bort dem på en gång ifall någon som är med på bilden kräver det så är det helt OK i alla instanser

Ursprungligen av Scumpi:

Så länge det är DU som är upphovsmannen till bilderna, de inte är stötande och du tar bort dem på en gång ifall någon som är med på bilden kräver det så är det helt OK i alla instanser

Yes, jag höll i och äger kameran och det var mitt finger som var på avtryckaren, det borde göra mig till upphovsman. De är inte stötande (i vissa stunder har dock höga ISO-värden använts - kan kanske av en del fotografer anse som stötande). Och om det dimper ner ett mail från New York Dolls eller The Cardigans tar jag bort fotografierna i fråga.

Kul att höra, det var det jag misstänkte. Och tack för svaret

Självklart kan du publicera dem, det är dina verk, inte The Cardigans.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 16:41

Det var så lite så

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 17:10

Mja, om personerna på bilderna är igenkännbara, hur fungerar personuppgiftslagen då?

Fråga Expressen, det vet säkert. :b

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-09 19:02

Man har laga rätt att fotografera på allmän plats eller plats där fotograferingsförbud ej uttryckligen förekommer, oavsett om där förekommer människor eller ej.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 20:14
Ursprungligen av Snooze:

Man har laga rätt att fotografera på allmän plats eller plats där fotograferingsförbud ej uttryckligen förekommer, oavsett om där förekommer människor eller ej.

Ja, med en vanlig analog kamera gäller det. Men med en digital kamera så är det inte fullt så enkelt. En bild på någon där denna är identifierbar är en personuppgift. Personuppgifter som lagras digitalt går under Personuppgiftslagen. Denna säger att man inte får lagra personuppgifter digitalt utan medgivande från den som personuppgiften gäller.

Det är till exempel därför som de måste skylta innan plåtpoliserna.

Man har inte upphovsrätten till sitt eget ansikte och i Sverige finns det väl inga regler som gör att man måste blurra ansikten på folk som inte uttryckt att de går med att bilden publiceras, så (och jag är definitvt inte nån expert) även om det dimper ner ett mail eller ett brev, oavsett hur officiellt det ser ut, så kan du nog köra en Piratebay på det, dvs, skita fullkomligt i det och/eller publicera brevet på din hemsida och göra narr av det.

Men jag vet inte...

1
Bevaka tråden