Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryckig fokusering med Canon EF-S 17-85 IS

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon annan som upplevt att det "rycker i bilden" när man fokuserar med bildstabiliseringen påslagen?
Det händer bara vid vissa tillfällen och jag tror att det är vanligare när motivet är lite mörkt och fokus inte hittas direkt. Det är alltså inte bara förändringar mellan suddigt och skarpt utan vibrationer i bilden.
Det gäller en Canon 30D med EF-S 17-85 IS objektiv.

Senast redigerat 2006-07-28 11:04

Jag upplever samma sak med min 24-105 mm f4 IS USM.

Ok då är jag inte ensam att notera det iaf. Men jag kanske skulle vända på frågan: Finns det någon ägare till ett Canon EF-S 17-85 IS som aldrig får några vibrationen vid fokusering när bildstabiliseringen används?

  • Medlem
  • 2006-08-01 06:49

Upplever ibland något som kan vara det du beskriver på min 70-200.

Är det inte så att linselementen som sitter i gyro-delen (IS) helt enkelt går från ett läge där dom inte påverkas av IS till att IS hugger in och "tar tag i" dessa linselement?

Hör du samtidigt att gyrot i IS startar? (Svagt surrande och ev. klickande)

Ursprungligen av Cerw:

Är det inte så att linselementen som sitter i gyro-delen (IS) helt enkelt går från ett läge där dom inte påverkas av IS till att IS hugger in och "tar tag i" dessa linselement?
Hör du samtidigt att gyrot i IS startar? (Svagt surrande och ev. klickande)

Det låter ganska rimligt men jag är inte tillräkligt insatt i IS konstruktionen känner jag. Jag är dock ganska säker på att det skett under fokuseringen och inte bara när IS drar igång. Startar inte bildstabilisatorn så fort avtryckaren trycks ner halvvägs och snurrar sedan tills bilden är tagen?

Men så länge det inte blir värre så går det att leva med, jag var mest intresserad av det är något man skall acceptera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 09:08
Ursprungligen av LeBigMAC:

Ok då är jag inte ensam att notera det iaf. Men jag kanske skulle vända på frågan: Finns det någon ägare till ett Canon EF-S 17-85 IS som aldrig får några vibrationen vid fokusering när bildstabiliseringen används?

Jag ska prova lite ikväll, jag har samma objektiv - återkommer imorgon

/Tangen

  • Medlem
  • 2006-08-02 10:28

Hmm.. Spånar vidare.

Jag _har för mig_ att IS avaktiveras på tider där det är helt onödigt. Kan det kanske vara så att du komponerar där gränsen för detta är nära och IS slår på och av undertiden du komponerar?

Edit: IS slår helt säkert av från läge 2 när kameran sitter på stativ.. Är det kanske så att du är väääldigt stadig på handen?

Här är lite mera info om bl.a. IS http://www.canon.com/camera-museum/tech/room/f_index.html

Ursprungligen av Cerw:

Edit: IS slår helt säkert av från läge 2 när kameran sitter på stativ.. Är det kanske så att du är väääldigt stadig på handen?

Det kan jag inte tänka mig, troligare är nog att objektivet uppfattar situationen som en 7a på Richter skalan och kompenserar vilt

Intressant länk du hittat, jag surfade sedan vidare och hittade denna ganska omfattande review. Verkar inte vara en speciellt opartisk sida, men intressant för oss som redan har objektivet: http://www.bobatkins.com/photography/reviews/ef-s_17-85_review.html

Ursprungligen av Cerw:

Edit: IS slår helt säkert av från läge 2 när kameran sitter på stativ.. Är det kanske så att du är väääldigt stadig på handen?

Vill minnas att IS, precis som all annan bildstabiliseringsteknik, inte fungerar bra när kameran sitter vibrationsfritt på stativ. Det som händer, om jag förstått det rätt, är att den hamnar i någon typ av feedbackloop där stabiliseringsmekaniken kan få för sig att parera sina egna vibrationer eller bakgrundsbrus från sensorerna. Det fanns någon tråd om det på dpreview med lite exempelbilder, men nu har jag naturligtvis tappat bort URL:en...

1
Bevaka tråden