Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copy protection?!?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det ingen mer än jag som är trött på de nya kopieringsskydden på musik cd skivor? Jag blir galen när jag inte kan lyssna på skivor som jag köpt i min iMac eller ibook, än värre är det att jag inte kan göra en kopia av skivan att ta med i bilen eller ladda ned dem i en mp3 spelare osv. Det är ju faktiskt lagligt att göra en kopia för eget bruk när man köpt originalet. Jag tycker att skivbolagen borde förstå att om de skapar en produkt som folk vill ha till ett bra pris så köper man hellre ett original än en kopia men med dessa kopieringsskydd blir effekten nästan tvärtom. Först skall man köpa en cd för nästan 200 kr sen kan man inte ens lyssna på den var man vill. Finns det något program som möjligör det att kringgå detta elände?? Verkar finnas flera för PC men har inte hittat något som fungerar på en Mac. Har någon något tips?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-27 15:40

Skojar du..

Kolla in denna tråd

en annan tråd

  • Medlem
  • 2002-09-02 00:05

Det borde ju kunna gå att kringgå problemet genom att, på ett MYCKET krångligt vis, spela in skivan på datorn analogt. T.ex. genom att koppla samman den "vanliga" cdspelarens ljudutgång (förslagsvis hörlursuttaget) med din dators ljudingång med en vanlig, öhh, "sladd" (med två 3,5 mm telepluggar i ändarna, finns förövrigt hos Clas Ohlson för 39 spänn) och sedan, typ.. använda "Ljudinspelning" för att spela in samtidigt som du "play:ar" cd:n i cdspelaren....
Synd att skivindustrins jävla kopieringsskydd bara ställer till med problem för de "laglydiga"...

Lycka till!

/Johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-02 08:26

Nä det är en principsak. Jag kommer i alla fall inte att köpa en skiva med dylikt kopieringsskydd. Istället skickar jag ett mail till dom att jag inte köper den pga. kopieringsskyddet och att dom faktiskt inte har nåt att göra med om jag lyssnar på skivan i badrummet, köket eller framför datorn...

Det är ju helt sanslöst att någon som gör rätt för sig blir av med rätten att använda skivan för personligt bruk!

Kläm åt dom som kopierar istället för dom som köper skivorna.

Jag håller med om att alla borde bojkotta allt vad kopieringsskydd på musik heter.

Köper man en CD ska man kunna spela var man vill punkt slut.

Fast det går ju att kopiera ändå ; ) och man behöver INTE spela in den analogt.

; )

- Slice -

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-02 22:41

Skyddet är inte så himla svåt att kringgå. Gör så här:

•Hugg tag i en permanent, inte alltför bred, tuschpenna.
•Lägg skivan på ett bord med trycket nedåt.
•Titta lite extra noga på skivan. Du ska kunna se att det finns två "spår" (som på en gammal vinyl) på skivan.
•Dra ett litet streck över det yttersta spåret. Bara en liten bit. Meningen är att spåret ifråga inte ska kunna läsas.
•Se till att tuschet torkat.
•Kläm in skivan i datorn och spela så det ryker.

Har du testat detta, Kalle?

Den som inte törs måla kan börja med en bit tejp... det finns en tysk sajt som beskriver detta...

1
Bevaka tråden