Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link trådlös router med USB-port för skrivare funkar inte!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-04 19:04

Hej på er.
Jag har en MacBook Pro 17 och har nyligen börjat köra trådlöst både via OSX och XP. Så långt är allt bra. Men jag lade till ett par extra hundralappar för möjligheten att koppla skrivaren till en USB port på routern, modell: D-Link DI-524 UP.

Jag fick rådet på JME-data i Malmö att installera skrivardrivrutinerna före installationen av routern och gjorde så.

Skrivaren finns synlig i både OSX och XP, men utskrifterna avbryts efter ett tag. Mycket frustrerande att gå tillbaka och köra in USB-sladden i burken igen. Old School.

Skrivaren är en HP PSC 2110 "All-in-one". Dvs en bläckstråle med scanner- och kopiatorfunktioner.

Är det fler som har råkat ut för detta och har ni lyckats lösa problemet?

Tacksam för svar
/Ulo
(Förresten; någon som tror att BT Mighty Mouse kan funka i XP-miljö?)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-08-04 19:40

Har en dlink med inbyggd usb skrivar port och en hp laser med usb-port. Problemet är att jag kan inte koppla HP's skrivar drivrutin till d-linkens minimalla skrivar-server. Jag har lyckats få skirvaren att funka genom att ansluta till skrivaservern via en drivare från GIMP-print. Funkade inte så bra. Även om du lyckas så kommer du inte kunna använda scanner funktionalteten till din dator. Mitt råd: använd kabel elller skaffa en hp 2575.

BT mighty + XP
Ingen ide, men varför, finns BT möss som jag tycker är skönare och billager än mighty

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-02 07:29

Möjlig lösning

Kommer med en möjlig lösning dock lite sent kan tyckas.
Jag har själv kommit i samma situation med min D-Link 524UP och fann lösningen med en texteditor editera i ppd-filen för skrivaren. Av någon anledning kommer ett "_"-tecken framför ip-nr till printservern. Efter jag tagit bort tecknet funkar det perfekt.
Kanske kan det hjälpa om du inte givigt upp redan.

DrRogan

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2006-09-20 10:36

D-link 524 UP + Canon Pixma 5200

Är det någon som har tips till mig?
Jag köpte en 524UP för att koppla in min Canon Pixma 5200 på.
Men jag hittar inte ppd till skrivaren när jag försöker lägga till en nätverksskrivare.
Har sökt efter den på hd'n men hittar ingen ppd som verkar tillhöra denna skrivare.
Har haft skrivaren installerad direkt via USB på denna dator så det bör ju finnas en ppd någonstans...
Laddar man ner skrivardrivrutinen från Canon.se så får man ner en hel applikation "Printer Driver: This is a driver software that allows your computer to interface with a Canon printer"
Vad gör jag?
Eller rättare sagt vad gör jag för fel?

/mvh,
hz

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-09-21 11:20

PPD = Postscript printer descriptor, dvs finns endast för postscript skrivare. Pixmorna är inte PS (har själv en nyinköpt 4200 som används huvudsakligen för att skriva CD/DVD med)

Det är möjligt att drivrutinen för Pixman endast stödjer lokala USB portar. Prova med en GIMP drivrutin om det finns (GIMP är kortfattat en lokal posrscript applikation (tolk) som kan få en icke PS skrivare att se ut som en posttscript skrivare).

Någon som har provat i verkligheten ???

För övrigt är jag tämligen negativ till D-Link, har haft både konfigurations och tillförlitlighetsproblem med deras produkter.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2006-09-21 15:55
Ursprungligen av gpd:

PPD = Postscript printer descriptor, dvs finns endast för postscript skrivare. Pixmorna är inte PS (har själv en nyinköpt 4200 som används huvudsakligen för att skriva CD/DVD med)

Det är möjligt att drivrutinen för Pixman endast stödjer lokala USB portar. Prova med en GIMP drivrutin om det finns (GIMP är kortfattat en lokal posrscript applikation (tolk) som kan få en icke PS skrivare att se ut som en posttscript skrivare).

Någon som har provat i verkligheten ???

För övrigt är jag tämligen negativ till D-Link, har haft både konfigurations och tillförlitlighetsproblem med deras produkter.

Får testa en nyare version av GIMP kanske.
Min gamla stödde inte 5200 iaf...

Finns det någon lämplig router som stödjer utskrifter från macen?
Linksys, vilken/vilka modeller?
Tips någon?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-09-21 23:29

Installerade min 4200 på Mac:en (hade bara den på en PC innan). Den går bara att ansluta via USB som det är nu, det går kanske att fixa till det, men eftersom jag inte har någon skrivarserver med USB port så kan jag inte testa.

Jag hämtade även manualen till DI-524UP. Det verkar som om den bara stödjer utskrift från windows, men efterso den använder TCP/IP utskrifter borde det gå att konfigurera den i OS X för hand m h a IP adressen den har. OS X hittar garanterat den inte automatiskt.

Sen är det frågan om du kan få din skrivardrivrutin att köpa att skrivaren är ansluten via nätet ??
Pixma 5200 har en nätverksvariant(R) med inbyggd skrivarserver och som har OS X stöd. Prova med den drivrutinen (finns på Canons hemsida) och se om den köper att den sitter på en 3:e partsserver. Det kan nog kräva lite mekande för att få det att fungera men kanske.... Inga garantier dock

#edit stavningen...

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2006-09-28 10:39
Ursprungligen av gpd:

Installerade min 4200 på Mac:en (hade bara den på en PC innan). Den går bara att ansluta via USB som det är nu, det går kanske att fixa till det, men eftersom jag inte har någon skrivarserver med USB port så kan jag inte testa.

Jag hämtade även manualen till DI-524UP. Det verkar som om den bara stödjer utskrift från windows, men efterso den använder TCP/IP utskrifter borde det gå att konfigurera den i OS X för hand m h a IP adressen den har. OS X hittar garanterat den inte automatiskt.

Sen är det frågan om du kan få din skrivardrivrutin att köpa att skrivaren är ansluten via nätet ??
Pixma 5200 har en nätverksvariant(R) med inbyggd skrivarserver och som har OS X stöd. Prova med den drivrutinen (finns på Canons hemsida) och se om den köper att den sitter på en 3:e partsserver. Det kan nog kräva lite mekande för att få det att fungera men kanske.... Inga garantier dock

#edit stavningen...

Tack för att du tagit dig tid att se över mitt problem!
Jag är ju inte så hemma på det här så jag lämnade helt enkelt tillbaks Routern.
Fast egentligen kanske det vore bättre att byta skrivare!

Får se hur jag går vidare nu.
Ska kolla in denna som canon har till min skrivare: "Setup Utility allows you to configure the settings for wireless printing via infrared or Bluetooth connection. You can also make settings for Blueooth units connected to a printer." Man kanske kan lösa det med en BT-dongle?

Tack för all hjälp så länge.

1
Bevaka tråden