Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reklamation på grund av många problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-05 13:29

har precis snackat med apple..
datorn ska nu in för kontroll och upplever dom samma sak som mig så ska jag få en ny hemskickad.

problemen jag har just nu:

glödhet: idle på runt 65 grader när jag inte använder ett enda program. runt 75-78 när jag arbetar i PS.

vibrationer: hela datorn småvibrerar hela tiden, även när den inte gör ett skit.

missfärgning: tycker mig se en liten början till missfärgning där man har högerhandens handled. mitt serienummer är inom intervallen för att få plasten ubytt.

DVD-bränningsproblem: kan inte bränna vissa DVD-R skivor, får felmeddelande att det inte är en skrivbar skiva, fast skivorna funkar fint i alla andra jag provat dom i.

och som grädde på moset efter en ominstallation av OSX så la mina temperatur-sensorer och sensorerna till fläkten av helt.. så det står bara N/A på temp i min widget nu. har provat att installera om widgeterna utan framgång.

hoppas nu bara dom som ska kolla på den håller med mig och inte tycker jag är petig med värmen och vibrationerna..
och hoppas den nya man får är helt felfri.

Någon mer än mig som fått reklamera pga likanande saker?

/Daniel

din temperatur, som du nämner är ju knappast anmärkningsvärd för att vara en macbook, de flesta macbookar ligger i de temperaturerna. min ligger t.ex. i 73 grader nu, laddar bara lite och slösurfar. 75-78 i Photoshop är ju knappast anmärkningsvärt, med tanke på att rpogramet isig är krävande, speciellt om amn jobbar med stora bilder och mycket effekter. att programet sen emuleras på intel-macarna gör ju inte saken bättre. så tvivlar på att din "lagade" mac kommer vara svalare. men vem vet

att det ligegr på de temperaturerna är ju för att apple valt att fläkten ska gå igång sent, prio är att den är tyst. så länge den ligger inom temperaturer som processorn klarar utan problem så går inte fläkten.

kan ju vara fel på brännaren, men annars äre ju allmänt känt att vissa skivor inte trivs med vissa brännare, speciellt om man köper "skitskivor". har man ju upplevt massa gånger, framför allt har jag upplevt det på pc:n jag hade förut

det där med tempsensorn verkar ju märkligt.

men hoppas du får det fixat.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-11 09:49

Då var det klart.. LAN-Masters ringde och sa att datorn inte riktigt var kry.. så så fort den gamla kommer tillbaka till mig så kan jag ringa applestore för att få en ny dator

/Daniel

?? byter inte service centret ut datorn åt dig?

Nej, LAN-Master gör jobb åt Apple i dett fall, har han köpt den från AppleStore privat får han sköta den kontakten det gör inte servicestället.

När du köper en bil det är fel på och verkstaden konstarerar alvarliga fel på den inte byter verkstaden ut bilen åt dig, det får du göra på stället där du köpt den.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-11 23:45
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nej, LAN-Master gör jobb åt Apple i dett fall, har han köpt den från AppleStore privat får han sköta den kontakten det gör inte servicestället.

När du köper en bil det är fel på och verkstaden konstarerar alvarliga fel på den inte byter verkstaden ut bilen åt dig, det får du göra på stället där du köpt den.

exakt.. dom skickar datorn försluten till mig.. sen kontaktar jag apple. antar att TNT kommer och hämtar upp datorn och samtidigt betställs en ny..

/Daniel

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-12 15:12
Ursprungligen av nysta:

DVD-bränningsproblem: kan inte bränna vissa DVD-R skivor, får felmeddelande att det inte är en skrivbar skiva, fast skivorna funkar fint i alla andra jag provat dom i.

Mycket möjligt att brännaren inte är perfekt, men kanske inte så troligt att just ditt ex skulle vara sämre än ett annat, det är väl antagligen isf så att den modell Apple har valt kanske inte är helt kompatibel med alla skivor på marknaden.

I vilket fall som helst så finns det en jävla massa skitskivor på marknaden och du bör låta bli att köpa det billigaste. Cdrinfo och liknande sidor har tester av brännare med olika skivor där du kan se hur bra de fungerar tillsammans och vilka skivor som generellt är skit. Skivorna marknadsförs ofta under ett namn (fuji, maxell, tdk, ...) men själva ytan som skrivs tillverkas oftast av ett fåtal tillverkare och därför kan skivor av olika fabrikat ofta vara "samma skivor" och bara för att skivor av ett visst fabrikat har varit bra en gång i tiden behöver de inte vara det senare eftersom det egentligen kan vara en helt annan skiva fast med samma tryck.

Maxell skall ha ok skivor, själv har jag inte använt dem, verbatim har generellt sett bra skivor också.

Personligen stötte jag på mest problem när jag skulle ha skivor till min Gamecube som är väldigt kräsen och den accepterade inte mina 16x Verbatim brända i 2x, jag fick då veta att Ritek G04 och G05 skulle fungera bättre och köpte sådana och allting fungerade naturligtvis. Om du kollar runt lite på reviews kommer du att se att de ger väldigt lite fel med de flesta brännare och uppenbarligen är de "lättbrända" (och lästa) skivor, tyvärr har de även ett problem som jag inte var medveten om då: De åldras fort, så redan efter några månader kan skivan som förr gick att läsa vara oläsbar om man har otur. CMC (tror jag dye-tillverkaren heter) har också en del ok skivor.

I vilket fall som helst, det finns en lösning på ovanstående problem och det är att köpa Taiyo Yudens skivor, även de är lättbrända/lättlästa men de skall ha mycket bättre hållbarhet än Ritek-skivorna. Procentuellt kostar de mycket mer och de är antagligen bland de dyraste skivorna på marknaden, men i kronor räknat så gör det ju inte särskilt stor skillnad ändå.

Själv tänker jag beställa skivor från http://svp.co.uk/ eftersom jag på det sättet kommer förbi kassettavgiften och därför får mycket billigare skivor, frakten är dock dyr med 27 euro.
Där kostar billiga "skitskivor" ca 1.80, ritek G05 går på runt 2.50 och Taiyo Yuden kostar säkert uppemot en 8kr eller så, men man får som sagt vad man betalar för. Vill du snåla så får du leva med misslyckade bränningar, filmer som hackar, skivor som blir oläsbara med tiden eller kanske är det från början. Vill du slippa problemen är det bara att lägga några kronor extra per skiva.

(En bra kombination hade ju varit typ Verbatimskivor med Taiyo Yuden-dye, nu vet jag inte om just det finns..)

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-12 18:33

var inte bara bränningen som strulade utan även uppspelning av DVD-filmer (orginal) som inte heller gick riktigt 100%
hoppas bara den nya funkar bättre.. ska bli kul att testa den med dom skivorna jag har här hemma som den gamla inte tog.

/daniel

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-08-24 12:41

Fick min nya nyss.. inte alls så varm som den gamla. kom upp i 60 grader som mest, och den gamla låg konstant på 65 även om jag itne rörde datorn..
har installerat nya firmwaren och låt datorn bli helt sval.. ligger nu på 25-30 i idle
absolut inga problem att ha den i knät.

har inte provat dvd-n än ska göra det ikväll
och inget knaster än i magsafen..
så otroligt skönt!

1
Bevaka tråden