Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-21 11:13
Ursprungligen av PeeMaN:

Någon som vet om Macmini bara skickar bild över HDMI?
Eller skickar den ljud också? Och kan den isf skicka DTS och DDs HD-ljud?
Då börjar det ju bli intressant att köpa!

Klart den gör. Både bild och ljud digitalt.

Ursprungligen av 20hz:

Klart den gör. Både bild och ljud digitalt.

Det är allt annat än självklart. Det har kommit släpp på datorer tidigare som bara skickat bild. Jag vill nog ha någon som upplevt Macmini med DTS/DD-HD innan jag köper.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är allt annat än självklart. Det har kommit släpp på datorer tidigare som bara skickat bild. Jag vill nog ha någon som upplevt Macmini med DTS/DD-HD innan jag köper.

Det som varit hela grejen med att apple äntligen använt en hdmi port istället för display port bara.

Apple ? Mac mini ? Produktinformation

- HDMI-port med stöd för digitala upplösningar på upp till 1920 x 1200 bildpunkter
- Ljudingång/miniuttag (digitalt/analogt)HDMI-porten stöder flerkanalig ljudutgång
- HDMI-porten stöder flerkanalig ljudutgång

Ursprungligen av jacoblo33:

Det som varit hela grejen med att apple äntligen använt en hdmi port istället för display port bara.

Apple ? Mac mini ? Produktinformation

- HDMI-port med stöd för digitala upplösningar på upp till 1920 x 1200 bildpunkter
- Ljudingång/miniuttag (digitalt/analogt)HDMI-porten stöder flerkanalig ljudutgång
- HDMI-porten stöder flerkanalig ljudutgång

Jahapp. Då får det bli till att köpa ny förstärkare och Macmini till jul då.

Mini Displayport har aldrig haft stöd för analog video som composite och s-video.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2010-07-26 22:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mini Displayport har aldrig haft stöd för analog video som composite och s-video.

Mini-DVI mena jag.

Ursprungligen av rusk:

Mini-DVI mena jag.

Okej. Jag trodde det var MDP som gjorde slut på de analoga gränssnitten, men nu verkar det som att det är Nvidia-grafiken som inte har stöd för det längre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-29 11:14

Jag vågar nog påstå att tjock-TV inte har framtiden för sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-29 13:56
Ursprungligen av Macus:

Jag vågar nog påstå att tjock-TV inte har framtiden för sig.

Ett järvt påstående

Snacka om att våga sticka fram näsan

Ursprungligen av Macus:

Jag vågar nog påstå att tjock-TV inte har framtiden för sig.

Hah.

Ursprungligen av Macus:

Jag vågar nog påstå att tjock-TV inte har framtiden för sig.

Vem vet…

Kanske man en dag plockar fram den tjocka varianten för att göra äkta 3D tv?
Dagens tv kräver att du har glasögon för att se djup och är således inte äkta 3D men upplevs som äkta 3D genom att lura hjärnan.

Framtidens tv kanske inte blir plattare, men djupet blir ändå större:
http://blog.intuitymedialab.eu/2008/04/30/three-dimensional-images-in-the-air/

Senast redigerat 2010-07-31 12:48
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-02 20:07
Ursprungligen av The Real Viking:

Vem vet…

Kanske man en dag plockar fram den tjocka varianten för att göra äkta 3D tv?
Dagens tv kräver att du har glasögon för att se djup och är således inte äkta 3D men upplevs som äkta 3D genom att lura hjärnan.

Framtidens tv kanske inte blir plattare, men djupet blir ändå större:
Three Dimensional Images in the Air : blog.intuity.medialab

Sen de började sända dokusåpor på TV så har det saknats både djup och mening i TV-apparaten.

Ursprungligen av Macus:

Sen de började sända dokusåpor på TV så har det saknats både djup och mening i TV-apparaten.

Detta är en perfekt beskrivning av dagens TV (program)! Pricken över i:et.
Nu får TV producenterna skärpa sig och producera kvalitetsprogram!

Ursprungligen av The Real Viking:

Detta är en perfekt beskrivning av dagens TV (program)! Pricken över i:et.
Nu får TV producenterna skärpa sig och producera kvalitetsprogram!

Det produceras kvalitetsprogram
Futurama, Californication, House MD... Tre grymma serier...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-08-03 23:46

Någon som kan verifiera att nya Minin (2,4ghz) klarar 1080p (MKV) med Plex utan problem?

Tänkte byta ut min gamla Mini, den klarar typ 1080p, men det hackar ibland och det är olidligt att försöka spola.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2010-08-05 00:12
Ursprungligen av mope:

Någon som kan verifiera att nya Minin (2,4ghz) klarar 1080p (MKV) med Plex utan problem?

Tänkte byta ut min gamla Mini, den klarar typ 1080p, men det hackar ibland och det är olidligt att försöka spola.

Vilken modell är det du har nu?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-08-05 19:04
Ursprungligen av rusk:

Vilken modell är det du har nu?

Jag har en 2.0 ghz med 4gb minne och GMA 950. Tråkigt att jag inte kan köra patchen.

tjafs....det är mycket tjafs

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-08-05 07:55
Ursprungligen av mope:

Någon som kan verifiera att nya Minin (2,4ghz) klarar 1080p (MKV) med Plex utan problem?

Tänkte byta ut min gamla Mini, den klarar typ 1080p, men det hackar ibland och det är olidligt att försöka spola.

Jag har 2.0ghz med 2gb ram och min klarar 1080p utan problem i Plex (kör med patchen för GPU)
Dock kan det bli lite pixelerat när jag spolar i filmer.

Ursprungligen av lando:

Jag har 2.0ghz med 2gb ram och min klarar 1080p utan problem i Plex (kör med patchen för GPU)
Dock kan det bli lite pixelerat när jag spolar i filmer.

Vad tänker du på för patch då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 09:48
Ursprungligen av jacoblo33:

Vad tänker du på för patch då?

Den här…!

- Torkel

Ursprungligen av mope:

Någon som kan verifiera att nya Minin (2,4ghz) klarar 1080p (MKV) med Plex utan problem?

Tänkte byta ut min gamla Mini, den klarar typ 1080p, men det hackar ibland och det är olidligt att försöka spola.

Ja det gör den.

Har precis införskaffat mig en Mac Mini (Mid 2010 modell) och den klarar allt jag slänger åt den ... Är mkt nöjd med köpet. Med en tillhörande iPad så behövs varken något tangentbord eller mus ..

Ett måste förutom PLEX är Fairmount

Metakine - Fairmount

Bara att ladda ner ... är grattis och mkt smidigt

Ursprungligen av gotfredsen:

Ja det gör den.

Har precis införskaffat mig en Mac Mini (Mid 2010 modell) och den klarar allt jag slänger åt den ... Är mkt nöjd med köpet. Med en tillhörande iPad så behövs varken något tangentbord eller mus ..

Ett måste förutom PLEX är Fairmount

Metakine - Fairmount

Bara att ladda ner ... är grattis och mkt smidigt

synd att programmet inte funkar med en enda dvdskiva jag äger...
dock funkar AnyDVD jävligt bra! dock windows...

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2010-08-01 19:19
Ursprungligen av Macus:

Jag vågar nog påstå att tjock-TV inte har framtiden för sig.

Kan du nog ha rätt i. Vill dock inte köpa platt-tv innan de har dvb-t2 avkodare inbyggt. Ska ju komma senare i höst så är väl bra att vänta. Surt bara att inte kunna använda minin som media center innan dess... :/

Nån som hört nått om det är nån tv-sticka med inbyggd dvb-t2 avkodare på g?

För analoga sändningar finns det INGET som slår en gedigen tjock-tv. Tjock-tv dör när comhem (är väl ensamma om det va) dödar sina anloga sändningar i coax-uttagen på sina comhem-hus!

Ursprungligen av PeeMaN:

För analoga sändningar finns det INGET som slår en gedigen tjock-tv. Tjock-tv dör när comhem (är väl ensamma om det va) dödar sina anloga sändningar i coax-uttagen på sina comhem-hus!

Precis, tjockisen är för dålig för att ens lyckas visa störningarna.

Lyckligtvis har jag digitaltv.

Kan berätta att min mini - som är både mediaserver och web/webDAV-server och streamar dessutom två webkameror 24/7 - har snurrat klockrent i flera månader. Om man inte var tvungen att starta om för uppdateringar då och då så tvivlar jag inte på att den skulle kunna spinna år ut och år in utan problem - tills hårdvaran kajkar ihop :-). SnowLeopardServer - som jag kör på den - är sanslöst stabilt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-23 15:33

Kostar 10 dollar enligt deras hemsida.

Ursprungligen av kenjon:

Kostar 10 dollar enligt deras hemsida.

FairMount .. ?? nä det kostar INGET det det är GRATTIS och OPEN SOURCE för den delen också ..

Bara klicka . Download, try it its free

Programmet följer med i DVDRemaster Demo dmg filen men Farimount är full version . Du behöver INTE installera DVDRemaster. Du kan enbart välja att installera fairmount ...

här är länken ...

https://www.metakine.com/files/DVDRemaster%20v6.3.4.dmg

The reason why DVDRemaster is downloaded when downloading Fairmount is that the latter is distributed with the DVDRemaster package.

The source code of Fairmount is distributed with the DVDRemaster package.

Metakine - Fairmount

Är det någon som vet om det rent tekniskt fungerar att köpa en macmini och extern blueray och köra Bootcamp när man vill se på Bluray?

Bevaka tråden