Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med LDAP-koppling

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här var det: Jag satte upp en Xserve och ett gäng MacBook, på servern rullar DNS, OD, DHCP och AFP. Klienterna kör "Portable Home Folders" alltså ligger hemkatalogerna både på servern och lokalt, och synkas vid in- och utloggning.

Allt funkade fint, jag testade att logga på servern från några olika klienter, och även att logga in lokalt, utan serverkoppling. Stängde ner allt på eftermiddagen, och startade upp server och några klienter nästa morgon för att testa lite till. Sen stängde jag ner, körde ut grejerna till kunden och startade upp. Då hittar inte klienterna servern. Att logga på lokalt funkar, men mot servern gick det inte, när man knappade in lösenordet så ruskar bara inloggningsfönstret på sig och köper inte lösenordet. Likadant på alla klienter.

Tillslut löste jag det genom att gå in i Kataloginställning i varje klient och göra om kopplingen till servern, tog lite tid, men sen funkade allt igen.

Vad kan ha hänt? På kontoret hade jag en egen switch som allt var kopplat till, alltså inte anslutet mot något annat nät. Samma sak hos kunden, ett eget nät för Xserve + klienter, inget annat som kan störa. Problemet är som sagt löst nu, men om någon har stött på nåt liknande så.... tja, lite tips hit och dit är ju aldrig fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-20 13:18

Hur skickas LDAP informationen, via DHCP?

Jag hade samma problem när jag kom tillbaka till jobbet efter semestern. Det visade att ett antal åskoväder hade fått servrarna att starta om, trots UPS:er, långvarigt åskoväder...

DHCP:en hade oxå startat om men av någon anledning så rullade den inte på. En manuell omstart löste problemet.

Så kolla DHCP först.

Japp, den skickas med DHCP. Jag startade om både DHCP-servern och DNS-servern, och tillslut hela servern, men det gjorde ingen skillnad. Hittade inget i loggarna heller som indikerade nåt fel, på ytan såg allt ut att rulla som det skulle. När jag sen gjorde om LDAP-kopplingen från klienterna, så ploppade servern fram direkt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-21 16:58

Har haft samma problem här. Alla inställningar rätt - ingen kontakt med servern.

Omstart - kontakt men nätverkskontot hittas inte. "Ta kontakt med administratören.." etc.

Omstart igen - allt fungerar.

Inte likt Apple att det ska behövas tre omstarter för att det ska fungera!

Det verka vara fler som har detta problem, hittade en tråd på AFP548: http://www.afp548.com/forum/viewtopic.php?showtopic=13010

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-23 09:50

Jag har också sett detta, men det verkar funka att kringgå detta genom att "hårdkoda" serverkopplingen i Katalogverktyg.

1
Bevaka tråden