Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man knäcka koden till ett låst trådlöst nätvärk? Och hur?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-26 15:32
Ursprungligen av GeneralMotors:

Jag har trott mig saker med MAC adress skydd, men det funkar altsa inte na vidare? Hur far man reda pa de "sakra" adresserna?

Säkra adresserna?
Se till att använda dig av WPA2 så ska du se att du klarar dig.
Inget är vattentätt men man väljer ju hellre att sno en bil utan larm än en bil med larm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 15:35
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Håller med Mattias. Klargör syftet eller så tycker jag tråden ska låsas.

Ursprungligen av GeneralMotors:

Jag har trott mig saker med MAC adress skydd, men det funkar altsa inte na vidare? Hur far man reda pa de "sakra" adresserna?

Jag vet inte vad ursprungspostaren hade för syfte med tråden. Naturligtvis bör man ej uppmuntra till olagligheter.

Men en allmän diskussion om vilka tekniker som finns för dataintrång kan vara väldigt upplysande. Det finns många som inte är så insatta i hur olika intrång kan se ut och i vilken mån olika skydd verkligen fungerar. Att låsa tråden från sådan diskussion hjälper nog inte säkerheten i stort. Blackhats får nog sin kunskap från annat håll, medan 99macare missar nyttig info.

Till GM: En MAC-adress identifierar det nätverkskort (airportkortet i din laptop) som sänder paketen. MAC-adresserna sänds som en del av de datapaket som far mellan laptopen och din basstation.

Om någon vill göra intrång på ditt krypterade nätverk måste han avlyssna det och ta reda på vilken krypteringsnyckel som används. Då detta är gjort så ser han med lätthet vilken MAC-adress som din dator använder. MAC-adressen är alltså inte (längre) någon hemlighet. Man kan enkelt programmera sitt nätverkskort till att använda valfri MAC-adress.

Så jag anser att blockering av MACadresser ej tillför så mycket i säkerhetsväg. Då är det mycket viktigare att använda bra kryptering och framför allt en bra krypteringsnyckel. Vill man ha ytterligare säkerhet får man använda VPN.

Jag tycker det är rent tekniskt intressant att kunna knäcka ett nätverk, vare sig det är sitt eget, sitt företags eller grannens. Sen så ska man ju veta att det är olagligt göra det - dataintrång. Jag gissar dock på att det är som att gå mot röd gubbe, det är olagligt - men inte straffbart. Har någon hört om någon som _åkt fast_ för att man har tattat lite på ett trådlöst nätverk utan att ha gjort något olagligt på själva nätverket?

Hur som helst, vill man kan ma ta reda på hur man gör - och jag skulle gärna vilja veta hur man gör. Rent tekniskt är det kul att veta hur och varför det går.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 16:01

Olagligt... NEJ!!!

Hej allesammans.

Jag sitter just nu på jobbet så det måste bli ett snabbt svar men bara så ni vet så åkte två killar fasst i februari och de åkte upp i domstol för att ha tagit sig in i ett datanätverk men eftersom att de inte förstörde nått på insidan utan bara tog tillgång till internet så gjorde dom ingen olaglig handling enligt domstolen för enligt den dommen så är det helt öppna signaler och de behöver inte göra några attacker utan bara vänta tills de hade tillräckligt med packet.

Men detta gör det ju inte helt lagligt för det så i nästa fall kan man åka dit så det sjunger om det.

Med Vänliga Hälsningar
Peter J Gustafsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 19:43

Att det inte skulle vara olagligt tycker jag låter jättekonstigt. Då kan man väl lägga ner polisundersökningen mot folkpartiets dataintrång hos sosarna, för de sabbade ju inte heller något?

Jag kan möjligtvis gå med på att det är lagligt om nätverket är helt oskyddat så de som surfade kunde tro att det var meningen att det skulle vara publikt.

Nä, har du någon referens till detta så skulle jag vara glad!

Poängen är att det skedde trådlöst. De radiofrekvenser man använder för trådlösa nätverk går under öppen eter och då är det inte så självklart att det är dataintrång då man använder det utan tillåtelse.

Bevaka tråden