Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma papperskorgen med låsta filer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte tömma papperskorgen pga att objekten i den är låsta. Hur lösa?

Markera de låsta filerna, välj visa info och se till att krysrutan vid "låst" inte är markerad.

Eller så kan du köra den snabba vägen. Håll inne tangenten Alt då du tömmer papperskrogen, då tas även låsta objekt bort.

tack för hjälpen!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 23:17

Hmm. Om nu vare sig alt+TÖM funkar och filen INTE är låst, MEN trots detta inte vill raderas hur bör man sig åt då...?

Typ nåt kommando i Terminalen, men vilket då?

Har du prövat Säker papperkorgstömning, som ligger under Töm papperskorgen i Finder-menyn? Det är möjligt att det är samma sak som att hålla ned ALT (har inte kunnat jämföra), men i vilket fall som helst brukar bångstyriga filer raderas till 99,9%

Ibland kan Finder hindra ett filer plockas bort. Tvångsavsluta Finder och prova igen.

Ibland får jag medelande om att filen är upptagen ( vilket är klart tveksamt ) och då hjälper det att logga ut/in, sedan kan den kastas på normalt sätt.

Been there, done that

Öppna terminalen, skriv "chflags -R nouchg "
Lämna ett mellanslag efter nouchg. Öppna papperskorgen, markera allt och dra dom till terminalen där du skrev kommandot tidigare. Det lägger till sökvägen för alla dokument.
Nu kan du trycka enter och sen tömma papperskorgen som vanligt. Obs, det kommer inget meddelande när det klar utan prompten dyker upp igen,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 15:36

Jag har märkt att program verkar ha filer öppna även efter att man stängt dess fönster. T.ex. har jag tittat på ett dokument i förhandsvisning, stängt fönstret slängt dokumentet och tömt papperskorgen. Då kommer meddelandet upp att filen är låst. Om jag då AVSLUTAR förhandsvisning (kommando-Q) går det att tömma papperskorgen.

Så mitt tips är att avsluta de program som kan tänkas ha filen öppen. (Kommando-Q, eller via menyn i docken.)

1
Bevaka tråden