Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt nätverk hemma. Vad gör jag för fel?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag upplever att mitt trådlösa nätverk är bra mycket långsammare nuförtiden än vad det borde vara (och vad det var förr i tiden med den gamla TiBooken och gamla gråa Airportstationen (802.11b).
Det känns som att jag missat nån viktig inställing eller nåt. Finns det möjlighet till hjälp här månne?

Min setup:
• Bredbandsbolaget 8 adsl (tror jag - jag hade BoStream Xtream som nu förvandlats på nåt vis till BBB)
• Trådlös Netgear WGT 624 (Hardware Version V3 och Firmware Version V4.2.4_1.0.1)
som är inställd på b/g/108Mbps
• iBook G3 med Airport 802.11b
• MacBook 2GHz med Airport Extreme 802.11g
• Brandväggarna är PÅ i datorerna.

Generellt är upplevelsen så här (på min MacBook): vid en FTP-transfertest med en hämtning av stor fil från ftp.sunet.se så går det undan: ca 580 kbps (det är väl snabbt va? eller borde det vara snabbare?) med trådlöst nätverk.

Däremot går det långsamt att köra http och p2p. Och videochatta funkar inte alls i iChat (det funkar däremot hemma hos pappa som fått min gamla gråa basstation). Jag får "för långsam uppkoppling"-meddelande.

Portar som är öppna i datorns brandvägg är: TCP 5297 och 5298 (iChat Bonjour), UDP 123 (nätverkstid), UDP/TCP 6346 (gnutella), UDP/TCP 6881 och 6884 (bittorrent) samt UDP 5060, UDP 16384-16403 (iChat AV).

• Har det betydelse i brandväggsinställningar om man öppnar för både TCP och UDP? Vilket ska man välja? Båda eller bara den ena och i så fall vilken?

Portar som är forwardade i Netgear WGT 624 (även här kan man välja på TCP, UDP eller TCP/UDB - vad är rätt?) : AIM TCP 5190, iChat TCP/UDP 5060, iChat UDP 16384-16403 samt BitTorrent TCP/UDP 6881.

• Vet ej om det är Port Forwarding man ska köra eller Port Triggering (i Netgearroutern)

Jag ser här vid min sammanställning att just det där med TCP/UDP inte är samma på datorns brandväggsinställningar och det jag ställt in i routern. Spelar det nån roll?
Finns det inget sätt att skippa alla routerinställingarna och stänga av brandväggen där och bara låta datorn sköta sånt? Är det dumt? Bör man köra dubbelt eller ska man låta routern ta hand om alltihop kanske och strunta i MacOSX brandvägg?
Ett jobbigt moment (eller rättare sagt en grej jag inte förstår) är att i Port Forwarding-inställningarna i routern står det en kolumn som heter "Server IP Address" där det står 192.168.0.2. Vad visar det - datorn eller routern? Hur vet jag vilket vörde som bör stå där - är det ansluten dator den visar är det ju irriterande eftersom jag får nytt internt IP varje gång jag startar datorn (dhcp alltså). Antar att det är Routerns IP som borde stå där. Jag vet dock inte hur jag ser vad serverns IP är. Kanske är det 192.168.1.2 (det står så under INTERNET IP ADDRESS) men den ändras nog ibland med tanke på att den är inställd på "Get Dynamically From ISP"

Jäklar vad mycket frågor! Jag är grymt tacksam för all hjälp jag kan få, eller hänvisning till webbplats där sånt här finns förklarat på ett tydligt sätt för noobs på nätverk...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-28 13:21

Hej!
Det känns som "översittarfasoner" att hänvisa till http://www.netgear.se/support.php men det finns faktiskt lite matnyttigt att hitta där.

Rent generellt ska du inte behöva öppna några portar i routern för att köra t.ex iChat. Det fixar routern själv när du startar iChat. Har du några servrar hemma (web, game, ftp, mm) måste du däremot öppna portar och tala om via Port Forward till vilken dator den trafiken ska (t.ex 192.168.0.4). För att det skall fungera så måste du även i routern låsa dessa IP adresser (t.ex 192.168.0.4) till den specifika datorns macadress, eller ändra till statisk IP i datorns nätverksinställningar.

Jag hade själv en Netgear 624 som efter ca ett år började gå varm och tungt. Den lyckades bara mata ca 20Mbit i min 100Mbit lina. Den åkte i papperskorgen och min gamla D-link togs fram från garderoben. Vips hade jag dryga 90Mbit i stället. Det kan alltså vara så att din router är färdig för återvinningsstationen (eller garantiutbyte).

Nej det är ingen fara att hänvisa dit, men jag har läst hjälpfilerna och inte kommit så mycket längre än att jag fortfarande är "dum i huvet" på nätverket mitt. Många av mina frågor finns det inget svar på i hjälpfilerna. Det är så generella exempel de använder där, men visst ska jag gräva vidare. Där kanske t.o.m. finns ett forum nuförtiden.

1
Bevaka tråden