Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort segar ner nätuppkopplingen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 12:20

Hej!

Kanske har detta varit uppe förut, men i så fall passerar det mina sökförsök

Har ett ADSL-modem (med 8MBit, kommer dock sällan upp i de hastigheterna). När jag kopplar det till min iMac via Ethernetkabel så får jag hyfsad fart på det hela, men om jag kopplar det till min AirPort Express och sedan kör iMacen trådlöst så får jag ca 1/10 av hastigheten. (Jag har inga bra siffror här, tittar på vad jag får för hastigheter i BitTorrent (bara lagliga filer förstås :rolleyes: ). Finns det nåt bra testprogram?)

Hur kan det komma sig att AirPorten drar ner hastigheten så radikalt? Jag vill gärna köra trådlöst eftersom jag också har en iBook som jag vill komma ut på nätet med.

Tilläggas bör att mina kunskaper om nätkopplingar är obefintliga. Hade tänkt att de skulle få förbli det, det var därför jag köpte Mac från början

  • Medlem
  • 2006-10-08 12:33

Om du söker nätet på "Port Forward" så kommer du att bli upplyst. För att kunna köra torrents i bra fart, så krävs det att du vidarebefodrar portar från routern till datorn. Då skall allting fungera. Dessutom bör du öppna upp brandväggen för dessa portar med.

Lycka till!

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-08 14:35

Du skall använda det som i AirPort Admin Utility kallas för Portkoppling, och vidarebefordra en port, typ 10000 till IP:t på din dator (sätt den statiskt). Du kan kontrollera vad du fick för IP på din Mac, och sedan ändra till denna (och alla andra inställningar du blev tilldelad) statiskt. Sedan ställer du in din bittorrentklient att använda t.ex. port 10000.

  • Medlem
  • 2006-10-08 17:42

Men det var ju det ja sa! =P Okej, du var lite tydligare.

/Fredrik

1
Bevaka tråden