Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bläckstreck på skärmen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Panik!
Min treårige son gick igår lös med en bläckpenna på min iMac G5 skärm. Någon som har tips om hur jag skall få bort hans verk från skärmen? Har provat med något fuktad trasa utan resultat. Jag vet att sprit fungerar för att få bort bläck på andra material, men vad händer om jag nyttjar det på skärmen. Törs inte chansa som ni nog förstår.
/Jon

Bläcket i sig är nog inte speciellt svårt att få bort med isopropylalkohol. Finns att köpa på Apoteket, 46:- för en deciliter. Det är lugnt att använda. Fukta en bomullsrondell lite lätt och gnugga ytterst försiktigt. Applicera inget som helst tryck!

Det svåra är att hantera tryckskadan efter pennans stift, om den repat ytan på skärmen – för i så fall blir det nog till att byta skärm. Hur ser det ut?

EDIT: Slarv

Puuh!
Det löste sig. Ringde appleservice som meddelade att jag troligtvis fick byta skärm. Tyckte dock att jag först att jag skulle testa med diskmedel. Jag gick på med lite yes på en linsputsduk. Till min förvåning försvann bläcket och under detta fanns inga som helst repor. Går inte att hitta några som helst spår av min sons verk. Mitt nästa steg hade naturligtvis blivit alkoholen som snabeldrake tipsade om.
Mycket lättad och en erfarenhet rikare, förhoppningsvis har även min son lärt en läxa trots sin ringa ålder.
/Jon

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-31 13:27
Ursprungligen av jonengs:

....
Mitt nästa steg hade naturligtvis blivit alkoholen ...

Det är sällan bra att ta till flaskan.

Tur att det löste sig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-31 19:34

Visar att även en sådan "ofarlig" pryl som en penna bör förvaras barnsäkert

1
Bevaka tråden