Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket och vilken musik rockar i era Mac'ar ?!

Tråden skapades och har fått 178 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-21 21:29
Ursprungligen av Nadsat:

1848 spår har jag (5,5 dagar, 7,46 GB) och det är övervägande elektronisk musik i alla dess former (samt David Bowie).

Påminner om min samling (minus David Bowie). Drygt 2000 låtar, övervägande elektroniskt dvs psytrance, techno, trance, progressive trance, chillout, downbeat, synt á la Koto, Laserdance och Kraftwerk. Mycket spelmusik från Amigan och C64 (Instant Remedy och Chris Hülsbeck m fl)

Astrix, Eat Static, Optokoppler, Entheogenic, Vibe Tribe, Protoculture, Ticon, Vibrasphere, Yahel, Electro Sun, GMO, Blue Vortex, Shpongle, Hallucinogen, Man with no name, Moby, Fatboy Slim m fl. En och annan schlagerlåt för sambons skull

Har ca 250 gig i PC'ns mage men macen rymmer bara 60 gig så där har jag bara lagt in favoriterna. Blir en lösning senare så att jag kan komma åt allt från macen. Kanske streama trådlöst eller nåt. Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 22:46

jag skyfflar in alla bra låtar på ipoden så man kan ta med sig överallt och inte tar upp för mycket plats på macbookens hårrddisk. där har jag typ 3500 låtar.

sen arkiverar jag alla album som jag rippar/laddar ner på en extern disk. skönt att ha det där om man behöver en skiva.

började försöka sammanfatta min musiksmak men gav upp. gillar beatsig musik i alla dess slag... bannlyst är tuggummitechno, dödsmetall, country osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-03 23:50

Och jag antar att detta pågår än (trots ipred)...

Mycket från Lounge-Radio, inspelat med Streamripper eller RadioLover. Har kanske max två gig musik på datorn. Lägger in skivor efter hand då jag vill ha dem på min iPod.

Vem behöver mer än lite gammal blues, allt av Mike Oldfield, The Cult och en bra skopa Sparks (länge leve bröderna Mael) !

Så de så.

Fan vet vad det blir i GigaByte....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-04 00:47
Ursprungligen av Clavius:

En av de roligaste sakerna med de nya Mac´arna är hur enkelt det har blivit att hantera mp3-musik och att bränna egna CD-skivor.

Jag orkar inte ens starta hårddisken längre (för att inte tala om CD - vem orkar ta fram). Jag kör allt genom Spotify - om det finns där.

Ursprungligen av planB:

Jag orkar inte ens starta hårddisken längre (för att inte tala om CD - vem orkar ta fram). Jag kör allt genom Spotify - om det finns där.

Har allt i datorn i iTunes. Sålt CD-skivorna.
Vem orkar ha dessa hyllor med fula högar av skivor i.

Lyssnar också mycket på podcasts i min lilla Shuffle.

ibland blir det Spotify.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-04 09:37

Jag har åtskilliga gig mp3 i mitt musikbibliotek men sedan ett halvår så ligger det mest och samlar damm, Spotify är ju helt underbart.

Blues, rock och hårdrock är det som det lyssnas på.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-04 12:08

Jag köper fortfarande skivor. Spotify har inte allt man vill ha. Bör dock påpeka att jag rör skivorna 1 gång (importen) o sen samlar dom damm.

Ser ut som en "hipp hoppare" men lyssnar nästan uteslutet på "arg" musik a'la slipknot. En av favvo plattorna "just nu" är Lamb of God - Sacrament (1år gammal platta, typ). Aldrig varit en fan av dödsmetal men den plattan är helt lysande. Man hör vad dom sjunger så det är ingen klassisk "Gurgel gurkel" metal a'la Dark Funeral.

  • Medlem
  • 2009-04-04 18:52

Precis som för några av er här på slutet så är det Spotify som gäller för min del. iTunes har jag inte rört på ca ett halvår.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-04-04 19:13

26 410 låtar, 64 dygn, 5 timmar, 52 minuter och 52 sekunder på 109,45 gig.

Allt är genomlyssnat minst en gång. Mycket punk, men har extremt bred musiksmak där bara dansband och modern jazz alltid går bort. Lyssnar alltid på musik på jobbet och älskar verkligen att ha så mkt omväxlande musik att lyssna på då.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-05 20:17
Ursprungligen av iggy:

... men har extremt bred musiksmak ..

Låt mig utmana dig. Hur mycket symfonirock har du?

Yes?
Tidiga Genesis?
ELP?
King Crimson?
Camel?
Mike Oldfield?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-05 23:26
Ursprungligen av planB:

Låt mig utmana dig. Hur mycket symfonirock har du?

Yes?
Tidiga Genesis?
ELP?
King Crimson?
Camel?
Mike Oldfield?

Min fars kopia när det kommer till musiksmak!

Inget dåligt med det dock, gillar en del av den musiken min pappa lyssnar på.

Vem bryr sig om vad jag har i iTunes? Jo, min son gör det, han hugger allt han gillar. Det är kul.

Jag vet inte om jag vill ha tjänster som Spotify som enda källa. Då måste man ju nöja sig med vad de för ögonblicket erbjuder. Med lokala kopior på favoriterna så får jag vad jag vill. Jag har kört lite på en annan gratistjänst, men det blir som radion, bara lite vinklat genom att man väljer en "kanal" på egen stil. För mycket skval.

1700 CD skivor rippade och slängda på tippen efteråt
430 Album köpta på iTunes

160 Låtar av eget material
Allt lagligt!
Tot iTunes Bibliotek just nu 27.653 låtar allt med all ID Taggar och omslag

Dock på väg att göra mig av med en hel del som bara ligger och tar plats, övergång till Spotify känns aktuellt faktiskt!

Slängda på tippen?! De kunde ju jag fått å rippat!

Lyssnar på dub, trip-hop, nu-jazz och allt möjligt känt och okänt. För tillfället (bland annat) Nicola Conte, Koop, The Cinematic Orchestra, Thievery Corporation, Tosca, Kruder & Dorfmeister.

Tänk va' mycket bra musik det finns - och som fortfarande väntar på att upptäckas.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Slängda på tippen?! De kunde ju jag fått å rippat!
.

Självklart, men nu visste jag ju inte vart du fanns

Ursprungligen av Adzam 1:

Backup hoppas jag verkligen...

Timemachine sköter biffen

Ursprungligen av paxx:

5-6 miljoner låtar spotify ogg -q5, helt ok. ganska blandat och helt lagligt.

Kan du ta med dig den då

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-06 11:06
Ursprungligen av motif:

1700 CD skivor rippade och slängda på tippen efteråt
430 Album köpta på iTunes

160 Låtar av eget material
Allt lagligt!
Tot iTunes Bibliotek just nu 27.653 låtar allt med all ID Taggar och omslag

Dock på väg att göra mig av med en hel del som bara ligger och tar plats, övergång till Spotify känns aktuellt faktiskt!

Backup hoppas jag verkligen...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-06 11:09

Cirka 26gb, allt lagligt köpt på itunes traxsource, beatport, juno eller dancetracks digital.
95% är 320kbps.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-06 11:35

5-6 miljoner låtar spotify ogg -q5, helt ok. ganska blandat och helt lagligt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-06 12:30

Spotify väger in på typ 5 MB, helt klart bärbart...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-06 15:45

Må vara att CDs inte är mycket pengar i dessa dagar med TID är i allra högsta grad pengar. Därför kommer jag aldrig att digitalisera min CD-samling. Går det hyra en robot?

Ursprungligen av planB:

Må vara att CDs inte är mycket pengar i dessa dagar med TID är i allra högsta grad pengar. Därför kommer jag aldrig att digitalisera min CD-samling. Går det hyra en robot?

CD-samlingen tar ju ingen tid, den är ju digital redan och rippas på nolltid. Det är ju bara att stoppa i och köra.

Vinyl däremot, det skulle jag kalla tidskrävande. Framför allt måste man vara inom hörhåll hela tiden så man hör om nålen hoppar, och så tar det en massa tid att klippa isär också.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-06 19:43
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

CD-samlingen tar ju ingen tid, den är ju digital redan och rippas på nolltid. Det är ju bara att stoppa i och köra.

Knappast. Jag vet inte vad för vettigt man kan syssla med under tiden när man skall serva datorn och mata in och mata ut CDs var 5-8:e minut. Men visst, har man ett arbete som liknar sån't som intagna på fängelser fördriver dagen med, kanske det går att kombinera. Klistra kartong, 5 min, mata in CD, klistra kartong 5 min, mata in CD osv.

Jag katalogiserade 900 CDs genom att mata in CDs, låta ett program läsa av skivan och ladda ned titlar osv, och det var inget kul skall jag säga, och då är det ändå effektiv tid - man slipper vänta på att en CD rippas.

Ursprungligen av planB:

Knappast. Jag vet inte vad för vettigt man kan syssla med under tiden när man skall serva datorn och mata in och mata ut CDs var 5-8:e minut.

Du rippar skivorna när du ändå vill höra dem. Om du inte vill höra dem, varför skall du då rippa dem?

Ursprungligen av planB:

Må vara att CDs inte är mycket pengar i dessa dagar med TID är i allra högsta grad pengar. Därför kommer jag aldrig att digitalisera min CD-samling. Går det hyra en robot?

Du kan hyra mig, har inte skaffat något liv (än).

Satt inte vid min Mac då jag skrev mitt förra inlägg så jag hade inte så mycket koll. Har lite bättre koll nu...

Har dock bara 64 spår köpta från iTS, resten kommer antingen från cd-skivor eller är inspelat med tex RadioLover.

Jag har rippat lite drygt 300 skivor till iTunes. Spännande är det ej.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-07 00:42

Bara Hip-Hop (mest Snoop Dogg) ca: 2GB

Bevaka tråden