Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är skivbolagen riktigt friska?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Samuel K:

Lustigt, jag hörde talas om ett par andra skivbutiker som går extremt bra. Cdon, Ginza, Cdbaby, Amazon... Frågar du en bok- eller elektronikhandlare får du förmodligen höra liknande historier. Din vän är säkert en fantastiskt bra handlare, men det är svårt att klara sig i en bransch där konsumenterna vet att de får exakt likadana varor om de handlar på nätet.

Ööh, jag snackade såklart om butiker IRL, inte nätbutiker.
Hela svängen är annorlunda nu, som yngre är man inte så intresserad av att kolla plattorornas omslag, lyssna, snacka med försäljaren etc. etc. Det är snabbare på nätet...
Att kvaliteten på den komprimerade musiken är lite sämre bryr man sig inte heller om eftersom den avnjuts i hörlurar från en iPod mfl.

Det där att inreda sitt rum efter sina dyra högtalare och luta sig tillbaka är väl typ min generations grej. Vi som fortfarande hävdar att en bra vinylproduktion/pressning låter bättre än CD. (i början var det definitivt så, när D/A A/D-omvandlingen inte var så bra som nu)

Senast redigerat 2006-12-19 21:23
Ursprungligen av Samuel K:

Lustigt, jag hörde talas om ett par andra skivbutiker som går extremt bra. Cdon, Ginza, Cdbaby, Amazon... Frågar du en bok- eller elektronikhandlare får du förmodligen höra liknande historier. Din vän är säkert en fantastiskt bra handlare, men det är svårt att klara sig i en bransch där konsumenterna vet att de får exakt likadana varor om de handlar på nätet.

Fast det får man inte alltid, ibland får man budgetupplagor av DVD och CD eller Indonesienpressade om man köper från nätet. I en butik så ser man ju direkt vad man får.

Inga CD butiker på nätet går extremt bra eller ens ganska bra, omkostnaderna är lite för höga och marginalerna alldeles för låga CDON t.e.x. skulle inte existera idag om de inte fått extremt mycket kraftigt subventionerad marknadsföring genom TV3, Metro och Stenbecks andra tidningar radio och tv-företag, dessutom så har de förhandlat till sig extra lång faktureringstid, som de knappast skulle behöva om deras CD försäljning gick lysande, Ginza har alltid omsatt mycket men några större vinster gör de nog inte.

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast det får man inte alltid, ibland får man budgetupplagor av DVD och CD eller Indonesienpressade om man köper från nätet. I en butik så ser man ju direkt vad man får.

Det ser man när man köper en inplastad skiva med en "skivor med uppbruten plast tar vi inte tillbaka"-policy?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det ser man när man köper en inplastad skiva med en "skivor med uppbruten plast tar vi inte tillbaka"-policy?

Men poängen är att du ser sådant i en butik utan att ens öppna förpackningen.Skillnaden mellan en deluxutgåva och en budgetupplaga är rätt tydlig. Sen tror jag att de flesta CD butiker tar tillbaks även en öppnad CD om kunden har något klagomål.

Ursprungligen av Simon Templar:

Men poängen är att du ser sådant i en butik utan att ens öppna förpackningen.Skillnaden mellan en deluxutgåva och en budgetupplaga är rätt tydlig. Sen tror jag att de flesta CD butiker tar tillbaks även en öppnad CD om kunden har något klagomål.

Syns inte det på online-butiken är den inte värd att handlas på. Alla butiker (Amazon, Ginza, CDON, etc. ) som jag handlat på har tydligt skrivit ut sådana saker. Inklusive haft bilder som helt stämt överens med hur varan sett ut.

Hört talas om lagen om distans och hemförsäljning? Du får byta ut en vara som inte stämmer överens med det du köpte inom 14 dagar. Butiker är däremot inte skyldiga att ta emot din skiva efter det att du gett dem dina pengar.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Syns inte det på online-butiken är den inte värd att handlas på. Alla butiker (Amazon, Ginza, CDON, etc. ) som jag handlat på har tydligt skrivit ut sådana saker. Inklusive haft bilder som helt stämt överens med hur varan sett ut.

Hört talas om lagen om distans och hemförsäljning? Du får byta ut en vara som inte stämmer överens med det du köpte inom 14 dagar. Butiker är däremot inte skyldiga att ta emot din skiva efter det att du gett dem dina pengar.

Att alla butiker skriver ut exakt förpackning och har bilder stämmer säkert ofta men det händer rätt ofta att DVD butiker på nätet har deluxeförpackningar på bild men levererar vanliga utgåvor. En viss nätbutik annonserar ofta med europeiska omslag men skickar ibland utgåvor made in Indonesia etc.

Även i princip alla butiker har bytesrätt.

Ursprungligen av Svante S:

En nära vän äger ett par skivbutiker i Stockholm och har så gjort i snart 20 år.
han har tappat runt 20% i årets försäljning och det beror inte på att han har fått konkurrens av butiker i närheten eller så.

Jag köper min musik numera uteslutande från iTunes Store och jag tror inte att jag är unik. Och jag är en storkonsument av musik, så om fler än jag har ändrat sina inköpsvanor så bidrar nog det en hel del till din väns bortfall.

Framöver tror jag att t.ex video-butiker kommer att få det svårt när internet är redo att erbjuda filmuthyrning/köp på ett smidigt och prismässigt överkomligt sätt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag köper min musik numera uteslutande från iTunes Store och jag tror inte att jag är unik. Och jag är en storkonsument av musik, så om fler än jag har ändrat sina inköpsvanor så bidrar nog det en hel del till din väns bortfall.

Framöver tror jag att t.ex video-butiker kommer att få det svårt när internet är redo att erbjuda filmuthyrning/köp på ett smidigt och prismässigt överkomligt sätt.

Min skivbutiksägande vän ser också att det du skriver är framtiden och planerar väl för den. iTunes blir bättre, man kan ju "bläddra" i "skivomslagen" nu tom. (lite buggigt kanske än)

Datorerna blir snabbare, Internet också i en framtid med all säkerhet. Så visst har du rätt.
Köper själv inte så mycket än. Lite "iTunes Originals" har det blivit plus en och annan gammelplatta som ingen butik har.

Å andra sidan känner nog de flesta någon som upptäckt ett nytt band genom piratkopiering och sen köpt skivor ev dem, så att påstå att piratkopiering står för minskad skivförsäljning kan inte bara inte bevisas. Det saknar egentligen helt och hållet grund. Det är helt enkelt rent påhitt taget ur luften.

Ursprungligen av Laseranders:

Å andra sidan känner nog de flesta någon som upptäckt ett nytt band genom piratkopiering och sen köpt skivor ev dem, så att påstå att piratkopiering står för minskad skivförsäljning kan inte bara inte bevisas. Det saknar egentligen helt och hållet grund. Det är helt enkelt rent påhitt taget ur luften.

Klart att det kan bevisas, med tanke på hur mycket musik som piratkopieras så borde ju musikförsäljningen i Sverige fördubblats istället för att halveras om man går efter din tosiga piratfilosofi.

Sen kan man jämföra utvecklingen i olika länder och då kan man se att i länder med välutbyggt internet med många användare så har skivförsäljningen oftast gått ned mer än i länder med sämre internetstruktur.

Ursprungligen av Laseranders:

Å andra sidan känner nog de flesta någon som upptäckt ett nytt band genom piratkopiering och sen köpt skivor ev dem, så att påstå att piratkopiering står för minskad skivförsäljning kan inte bara inte bevisas. Det saknar egentligen helt och hållet grund. Det är helt enkelt rent påhitt taget ur luften.

Visst, jag har gjort så. Kommit på att Bluegrass kan vara kanonbra, t.ex. via Limewire....
Men som jag skrev tidigare, att tro att piratkopiering inte påverkat skivförsäljningen är detsamma som att tro att ungdomar inte lyssnar på musik....;)

Ursprungligen av Svante S:

Visst, jag har gjort så. Kommit på att Bluegrass kan vara kanonbra, t.ex. via Limewire....
Men som jag skrev tidigare, att tro att piratkopiering inte påverkat skivförsäljningen är detsamma som att tro att ungdomar inte lyssnar på musik....;)

Problemet är att ingen vet hur det påverkar. Det finns undersökningar som visar att de som piratkopierar mest musik också köper mest musik. En annan undersökning visar att på 5000 nedladdade musikalbum förlorar musikbranschen inkomster motsvarande ett sålt musikalbum. Sen har vi undersökningen från KTH (som det är ganska uppenbart att Simon sågar för att den inte säger det han vill att den ska säga).
Förmodligen påverkas skivförsäljningen av piratkopiering, men ingen vet hur eller ens om det är negativt och det är förmodligen inte ens i närheten av så mycket som skivbranschen vill få oss att tro.
Länder med mycket piratkopiering har också mycket elektronik och mycket elektronik innebär andra saker än musik att lägga pengarna på så det går inte direkt att utläsa ett samband bara av det förhållandet.
Det skulle lika gärna kunna vara tvärtom till och med. Minskad skivförsläjning leder till ökad piratkopiering och den minskade skivförsäljningen beror på alla andra anledningar vi tagit upp (DRM, andra roliga saker att lägga pengarna på, kasst utbud osv)

Kort sagt; Ny teknik ger nya vanor.

Svårt att se vart det kommer att leda kulturellt, men ekonomiskt så ska man väl ta alla siffror med en nypa salt. Alla större rapporter är sponsrade från något håll och därmed putsade till sponsorns fördel.

Simon,
du menar t.ex. som den här KTH-studien som beskriver sina slutsatser såhär:

There is no clear picture of the effects of file sharing on the sales of CD music records. The results from statistical analysis of quantitative data, from user surveys or from focus interviews October 2005 File sharing in P2P networks – actors, motives and effects with file sharing experts, all indicate the same. The relations between file sharing and spending on CDs are far too complex to be stated in an unambiguous way.

On an individual level there are individuals claiming a reduced spending, whilst others maintain that their spending have increased. A third category, the largest one, reports an unchanged level of spending. On an aggregated level there are national markets where the impact of file sharing on CD sales seems to be negative. Other markets gives the reverse impression, i.e. file sharing stimulates CD sales.

The explanatory arguments behind the divergent effects observed can be summarised as follows:

1. A reduction in the number of CDs bought: MP3 files on the Internet have replaced the traditional record (the substitution effect). It does not necessarily mean a loss of revenues for the music industry as a whole. At least part of that money is spent on concerts or other related activities. The impact from new competing media formats as DVD on the sales of CDs must be taken in consideration as well. A boycott with ideological overtones of the products from the major record companies is another ingredient.

2. An increase in the number of CDs bought: The MP3 format should be seen as complementary to existing music formats and forms of distribution such as CD, vinyl, cassette tape, broadcasting, music videos etc. The accumulated effect is that the individual is increasingly exposed to music. Conventional wisdom in all marketing theory for consumer products is that such an exposure is associated with a increased spending (the stimulation effect). Another argument is that file swapping in P2P networks between individuals who do not know each other produces impulses stimulating interest in new music genres (as compared to traditional forms of distribution). Again the final effect is an increased spending on records.

3. The number of CDs bought remains unchanged. This is an indication that nothing basically has changed in the way music is consumed by the individual. Earlier the sampler used other distribution forms or formats to make up his mind about what to buy, and the free-rider used radio channels long before the Internet was even invented.

(File sharing in peer-to-peer networks - actors, motives and effects)

Eller som denna studie beskriver fenomenet såhär:

It is clear that filesharing stimulates the interest for music. But the reasons for filesharing is not only that music is free of charge. Filesharing is easy and practical and the choice of different kind of music, both old and very new, is large. Old favourites are most popular but also new released music and music of special individual interest. And even if 85% of downloaders download known music from known artist (old favourites), 44% download unknown music by known artists and 30% unknown music from unknown artist. Later two of three that have found a new artist on the net have later bought a CD by that artist. One of three visited a concert.
(Trends in downloading, file sharing and music sales)

Andra bra artiklar att läsa om att nedladdning inte är helt fel för musikindustrin även om industrin säger så:

Intresset ökar för levande musik / DN

Artister emigrerar till Pluxemburg / DN

Skivbolaget som gör tvärtom / Aftonbladet

Piratkopiering ökar skivförsäljningen / Aftonbladet

"Fildelare köper mer musik" / Expressen

Kära pirater / Expressen

CD sales fall disguises a lack of choice / The Register

RIAA crying wolf all the way to the bank / Ars Technica

Lies, damn lies, and the RIAA / Ars Technica

Nielsen Rating System points to possible deceit in RIAA sales figures / Ars Technica

Recordable media and CD sales: the RIAA's 2005 remix / Ars Technica

Du kan ju börja där och sen finna något som motsäger den bilden.

Kan ju börja med " On an aggregated level there are national markets where the impact of file sharing on CD sales seems to be negative."
Sverige torde vara en av dessa marknader...

Ursprungligen av Simon Templar:

Kan ju börja med " On an aggregated level there are national markets where the impact of file sharing on CD sales seems to be negative."
Sverige torde vara en av dessa marknader...

Det syftas inte på Sverige i det citatet.

Det enda du bevisade med det inlägget var att du inte läste källan. Läs den så inser du vilka länder som den statistiken gäller.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det syftas inte på Sverige i det citatet.

Det enda du bevisade med det inlägget var att du inte läste källan. Läs den så inser du vilka länder som den statistiken gäller.

Jag har läst undersökningen tidigare, förövrigt en ganska oinitierad undersökning men oavsett om Sverige pekas ut eller inte så torde Sverige vara en marknad där musikförsäljningen har gått ned, det är annars väldigt svårt att förklara en halvering av musikförsäljningsomsättningen på bara ett fåtal år, år då internet och piratkopieringen har exploderat....

Ursprungligen av Simon Templar:

Jag har läst undersökningen tidigare, förövrigt en ganska oinitierad undersökning men oavsett om Sverige pekas ut eller inte så torde Sverige vara en marknad där musikförsäljningen har gått ned, det är annars väldigt svårt att förklara en halvering av musikförsäljningsomsättningen på bara ett fåtal år, år då internet och piratkopieringen har exploderat....

*SKRATT*

Du får gärna inse att
1. Det du precis skrev motbevisas i flera av källorna Blomqvist et al. använder.
2. Det du precis skrev motbevisas i flera av länkarna som jag lämnat.
3. Du bara verkar fånig eller korkad eller både fånig och korkad som kallar en djuplodad vetenskaplig undersökning för oinitierad"utan att ens ge en enda anledning för det. Spelar du bara dum eller är du det? Spelreglerna inom vetenskapen är sådana, välkommen in i verkligheten. Du kan inte bara komma och påstå något utan att ha en grund för det.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

*SKRATT*

Du får gärna inse att
1. Det du precis skrev motbevisas i flera av källorna Blomqvist et al. använder.
2. Det du precis skrev motbevisas i flera av länkarna som jag lämnat.
3. Du bara verkar fånig eller korkad eller både fånig och korkad som kallar en djuplodad vetenskaplig undersökning för oinitierad"utan att ens ge en enda anledning för det. Spelar du bara dum eller är du det? Spelreglerna inom vetenskapen är sådana, välkommen in i verkligheten. Du kan inte bara komma och påstå något utan att ha en grund för det.

Niklas hur står det till själv? Ett flertal av dina länkar är ju så uppenbart propiratpartiska att man nästan baxnar, KTH t.e.x. är ju så intint förknippade med internet och dess utveckling att man får ta deras utredning med en stor nypa salt. Men som sagt även de kommer ju med påståendet att piratkopieringen har haft en negativ effekt på musikförsäljningen på vissa marknader....

Ursprungligen av Simon Templar:

Niklas hur står det till själv? Ett flertal av dina länkar är ju så uppenbart propiratpartiska att man nästan baxnar, KTH t.e.x. är ju så intint förknippade med internet och dess utveckling att man får ta deras utredning med en stor nypa salt. Men som sagt även de kommer ju med påståendet att piratkopieringen har haft en negativ effekt på musikförsäljningen på vissa marknader....

Du är välkommen att berätta för mig när jag ska ta dina argument på allvar. Det vill säga när du presenterar ny fakta i den här diskussionen. Tills du gjort det framstår du bara som ett fån.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Du är välkommen att berätta för mig när jag ska ta dina argument på allvar. Det vill säga när du presenterar ny fakta i den här diskussionen. .

Förstår att det är känsligt för piratkopierare att inse att deras hobby faktiskt har negativa konsekvenser men du har väl iofs redan bekräftat min åsikt att fildelning skadar skivförsäljningen.

Läs och begrunda en lite mer initierad undersökning än KTHs...

"All of the empirical works to date suffer from various imperfections. Neverthe-
less, the majority of studies find results supportive of the thesis that file-
sharing is causing harm. As more evidence accumulates, both in the world at
large and in the pages of academic publications we can expect to learn more
about the impacts of file-sharing. The political arena is calling for an answer
now, however, and is impatient to wait for academics to reach unanimity,
which academics almost never do anyway. If an answer is needed, the answer
that would appear to have the greatest likelihood of being correct given our
current state of knowledge is that file-sharing hurts copyright owners and that
it is responsible for most, if not all, of the recent decline in sales."

Stan J. Liebowitz

mer på http://cesifo.oxfordjournals.org/cgi/reprint/51/2-3/435

Ursprungligen av Simon Templar:

Förstår att det är känsligt för piratkopierare att inse att deras hobby faktiskt har negativa konsekvenser men du har väl iofs redan bekräftat min åsikt att fildelning skadar skivförsäljningen.

Läs och begrunda en lite mer initierad undersökning än KTHs...

"All of the empirical works to date suffer from various imperfections. Neverthe-
less, the majority of studies find results supportive of the thesis that file-
sharing is causing harm. As more evidence accumulates, both in the world at
large and in the pages of academic publications we can expect to learn more
about the impacts of file-sharing. The political arena is calling for an answer
now, however, and is impatient to wait for academics to reach unanimity,
which academics almost never do anyway. If an answer is needed, the answer
that would appear to have the greatest likelihood of being correct given our
current state of knowledge is that file-sharing hurts copyright owners and that
it is responsible for most, if not all, of the recent decline in sales."

Stan J. Liebowitz

mer på http://cesifo.oxfordjournals.org/cgi/reprint/51/2-3/435

Det är roligt att du äntligen kommer med nåt som liknar en källa för dina påståenden.

Det ser dock ut som att Liebowitz inte bara gissar utan även säger rakt ut att det är en, enligt honom, kvalificerad gissning.

"…the answer
that would appear to have the greatest likelihood of being correct given our
current state of knowledge is that file-sharing hurts copyright owners and that
it is responsible for most, if not all, of the recent decline in sales."

Enligt den kunskap jag har och de undersökningar jag sett så verkar det betydligt mer sannolikt att piratkopieringens effekter är små och jämnar ut sig, så de ekonomiska konsekvenserna hamnar på ±0 give or take några spänn. Det är dock bara min kvalificerade gissning. Stan kanske är mer initierade än mig, men KTH är åandra sidan mer initierade än dig (och troligtvis mer initierade än Liebowitz också) och de kommer med mer än en gissning.

Det viktigaste att poängtera är dock att inte ens Liebowitz anser att det är självklart ens att piratkopiering skadar upphovsrättsindustrin. Han anser bara att det är sannolikt enligt det citatet, hur initierad han än må vara.

Senast redigerat 2006-12-21 01:04
Ursprungligen av Laseranders:

Det är roligt att du äntligen kommer med nåt som liknar en källa för dina påståenden.

Det ser dock ut som att Liebowitz inte bara gissar utan även säger rakt ut att det är en, enligt honom, kvalificerad gissning.

"…the answer
that would appear to have the greatest likelihood of being correct given our
current state of knowledge is that file-sharing hurts copyright owners and that
it is responsible for most, if not all, of the recent decline in sales."

Enligt den kunskap jag har och de undersökningar jag sett så verkar det betydligt mer sannolikt att piratkopieringens effekter är små och jämnar ut sig, så de ekonomiska konsekvenserna hamnar på ±0 give or take några spänn.

Så du menar att ett musikförsäljningstapp i Sverige på runt 50% (nästan en miljard) på relativt få år är en liten effekt? Detta tapp inträffar dessutom under de år som internet och piratkopiering exploderar, tilfällighet, I think not....

Sen är ju risken att ditt påstående är mer sannolikt än Liebowitz's relativt ringa eftersom han till skillnad mot dig verkar ha studerat fler undersökningar och dessutom har en mer balanserad syn på det hela än dig. En stor del av ditt liv verkar gå ut på att rättfärdiga ditt piratkopieringsbeteende, men sorry du lyckas inte...

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du menar att ett musikförsäljningstapp i Sverige på runt 50% (nästan en miljard) på relativt få år är en liten effekt? Detta tapp inträffar dessutom under de år som internet och piratkopiering exploderar, tilfällighet, I think not....

Sen är ju risken att ditt påstående är mer sannolikt än Liebowitz's relativt ringa eftersom han till skillnad mot dig verkar ha studerat fler undersökningar och dessutom har en mer balanserad syn på det hela än dig. En stor del av ditt liv verkar gå ut på att rättfärdiga ditt piratkopieringsbeteende, men sorry du lyckas inte...

Men snälla nån! Vad har jag sagt hela tiden!? Det finns ingets som pekar på att hela det släppet skulle bero på piratkopiering. Läs vad jag skriver!

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du menar att ett musikförsäljningstapp i Sverige på runt 50%

Stop.

Läs:

Source: Recording Industry Association of America

"CD sales may be slipping, but paid downloads are growing at a much faster rate than CD sales are declining." (RIAA crying wolf all the way to the bank)

Ett flertal av mina länkar är ju så uppenbart propiratpartiska att man nästan baxnar, RIAA t.e.x. är ju så intint förknippade med internet och dess utveckling att man får ta deras utredning med en stor nypa salt. Eller hur är det nu? Kanske är de propiratiska bara för att det inte är fel att piratkopiera lite musik ibland. Skulle du ge samma argument i en diskussion om rökning att mina argument är så prorespiratoriska att källorna ska tas med en nypa salt? Eller en undersökning om UV-strålning där mina argument är prodermologiska och att källorna inte ska tas på allvar? Äh, vad som. Låt mina inlägg vara propiratiska. Så länge bevisen pekar på att det i längden är bra eller i alla fall behåller equilibria att piratkopiera då och då kommer jag fortsätta och dessutom argumentera mot dig.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Stop.
.

Inte alls, jag pratade om Sverige inte USA att CD-försäljningen i USA inte har gått ned lika mycket som i Sverige beror bl.a. på att dollarn har sjunkit ordentligt de senaste åren och att de därför exporterar stora mängder CD.
Piratkopieringen är inte heller lika utbredd i USA....

Ursprungligen av Simon Templar:

Inte alls, jag pratade om Sverige inte USA att CD-försäljningen i USA inte har gått ned lika mycket som i Sverige beror bl.a. på att dollarn har sjunkit ordentligt de senaste åren och att de därför exporterar stora mängder CD.
Piratkopieringen är inte heller lika utbredd i USA....

Källa? För jag antar att du har flera för att kunna göra ett sådant uttalande?

Visa nu lite statistik, och inte någont vinklat från RIAA.

  • Medlem
  • 2006-12-21 22:21
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Källa? För jag antar att du har flera för att kunna göra ett sådant uttalande?

http://www.ifpi.se/02.images/01.top/02.subnav_pdf/02.statistik/pdf/Forsaljning_1988_2004.pdf

1999 - 2002, över 30 miljoner sålda. Sen sjönk det ner mot 20.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 23:26
Ursprungligen av SirN:

1999 - 2002, över 30 miljoner sålda. Sen sjönk det ner mot 20.

Intressant. Man ser att 1988-1993 så går CD om LP-försäljningen. Teknikskiftet gör att LP-intäkterna dalar till förmån för CD.

Och nu har vi ett nytt teknikskifte. Nerladdning på nätet. (Även om musikindustrin verkar ha oändligt svårt att få till en vettig sajt med brett utbud, bra priser och utan konstig DRM så man kan konkurrera ut CD.)

Men var finns intäktssiffrorna för digitala nerladdningar i statistiken???

Eller hade man inte kommit igång med någon legal sajt alls under 2004 (vilket i så fall vore helt patetiskt)?

Ursprungligen av pesc:

Intressant. Man ser att 1988-1993 så går CD om LP-försäljningen. Teknikskiftet gör att LP-intäkterna dalar till förmån för CD.

Och nu har vi ett nytt teknikskifte. Nerladdning på nätet. (Även om musikindustrin verkar ha oändligt svårt att få till en vettig sajt med brett utbud, bra priser och utan konstig DRM så man kan konkurrera ut CD.)

Men var finns intäktssiffrorna för digitala nerladdningar i statistiken???

Eller hade man inte kommit igång med någon legal sajt alls under 2004 (vilket i så fall vore helt patetiskt)?

Det fanns nedladdningssiter 2004 i Sverige men de drog inte in några pengar alls i princip.
Första halvåret i år drog nedladdade låtar in runt 27 miljoner att jämföra med CD försäljningen som drog in runt 340 miljoner.

Bevaka tråden