Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjuk, vacker, kvinnlig säljare sökes?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Snooze:

Exemplet han bad oss välja bland (duktig men ful läkare, eller snygg men inkompetent läkare) är vad jag svarade på. Och det som retar mig är att det alltid just är denna sorts argument som dyker upp. Det är aldrig någon som vänder på steken; i exemplen är alltid den snygge inkompetent.

Om du läser mina inlägg igen så ser du snart att jag hävdar att skönhet inte har någon som helst koppling till kompetens. Åt _något_ av hållen.

Du måste väl förstå att hela poängen med hans fråga är att komma någon vart i en diskussion om huruvida utseende eller kompetens är viktigast. Att ställa frågan om man skulle välja en ful, inkompetent eller en snygg, kompetent för dig ju knappast vidare i resonemanget.

Ursprungligen av Snooze:

Detta resonemanget gör mig så förbannad! Varför är den snygge kirurgen nödvändigtvis inkompetent, medan den "hiskligt fule" nödvändigtvis måste vara kompetent? Vilka vetenskapliga belägg har du (och resten av Sverige som ständigt kör detta Aftonbladet/dadda-argument) för att fysiskt utseende har någon som helst koppling till kompetens?

Och ful eller snygg enligt vems smak? Och varför kan det aldrig vara något mitt emellan, de flesta människor man ser tycker jag ser "normal bra" ut.

Det är ju trist om du blir förbannad.

Särskilt som det är helt i onödan, eftersom jag inte hävdat att skönhet och kompetens är ömsesidigt uteslutande.

Poängen med min kommentar var såklart att påvisa att kompetens i regel är viktigare än skönhet i de flesta vanliga yrken, men att annonsen ger motsatt intryck

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 07:46

Det är ju fel att annonsera om att personen ska vara snygg, men varför i hela fridens namn dyker alltid argumentet "skönhet istället för kompetens" (eller "vill du hellre ha en snygg än en smart flickvän"?) upp? Är inte det att ha förutfattade meningar, vilket också är politiskt inkorrekt. Jisses vilken paradox! Döp den efter mig. I klartext: oavsett om någon är "ful" eller "snygg", har det ingen som helst koppling till personens intelligens. Jäkla dagisargument.

For the record är min fru både snygg och intelligent.

Ska vi fråga vad Kaj Modin tycker?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 11:22

Och vad nytt tillkommer i ett så vinklat och givet val? Det är en sk. argumentationsdödare; man ställer upp reglerna för hur man kan välja, och det självskrivna svaret användes för att förstärka skribentens ståndpunkt. Men det fungerar ju på en stor del av folket, så jag förstår att man använder den tekniken.

Ursprungligen av Snooze:

Och vad nytt tillkommer i ett så vinklat och givet val? Det är en sk. argumentationsdödare; man ställer upp reglerna för hur man kan välja, och det självskrivna svaret användes för att förstärka skribentens ståndpunkt. Men det fungerar ju på en stor del av folket, så jag förstår att man använder den tekniken.

Ja, den där Platon var rätt kass på att argumentera på ett logiskt och rationellt vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 11:36
Ursprungligen av Snooze:

Och vad nytt tillkommer i ett så vinklat och givet val? Det är en sk. argumentationsdödare; man ställer upp reglerna för hur man kan välja, och det självskrivna svaret användes för att förstärka skribentens ståndpunkt. Men det fungerar ju på en stor del av folket, så jag förstår att man använder den tekniken.

Här har du definitivt en poäng (vilket jag inte förstod av ditt förra svar). Frågan borde väl ha ställts som att man får två lika kompetenta kirurger att välja på: väljer man då den snyggare eller den fulare? Om man i så fall väljer den snyggare, varför? Och ska arbetsgivaren ta med utseendet i anställningsförfarandet? För vilka yrken?

Och observera att jag inte menar att du Snooze ska svara på mina frågor, det var bara ditt inlägg som passade att citera.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 11:41
Ursprungligen av steli:

Frågan borde väl ha ställts som att man får två lika kompetenta kirurger att välja på: väljer man då den snyggare eller den fulare? Om man i så fall väljer den snyggare, varför? Och ska arbetsgivaren ta med utseendet i anställningsförfarandet? För vilka yrken?

Äntligen någon som tänker förbi klyschorna och inte faller i klassiska mönster. Exakt här ligger den verkliga frågan.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 11:39

Tvärt om. Han lade som du bevisligen vet, grunden till det. Du får dock svårt att hålla argumentet för absolut, bara genom att hänvisa till Platon.

Einstein var knappast korkad, bara för att han vägrade tro på kaoset i kvantfysiken. "Gud spelar inte tärning", som han sade. Hade han levt idag hade han fått äta upp de orden (han motbevisades någon gång på 1980-talet. Den som orkar kan nog hitta något på EPR-paradoxen, på wikipedia skulle jag tippa). Vad vill jag ha sagt med det och vad har det med Platons argumentationsteknik att göra? Tja, våga tänka själv. Kör inte enbart i beprövade mönster. Filosofi kan inte vara rätt eller fel. Men man gör det för lätt för sig om man bara hänvisar till att "så sa Platon"....

Edit: svaret är till Hagelin. Måste bättra mig med citera-funktionen.

Senast redigerat 2006-11-23 11:51
Ursprungligen av Snooze:

Tvärt om. Han lade som du bevisligen vet, grunden till det. Du får dock svårt att hålla argumentet för absolut, bara genom att hänvisa till Platon.

Einstein var knappast korkad, bara för att han vägrade tro på kaoset i kvantfysiken. "Gud spelar inte tärning", som han sade. Hade han levt idag hade han fått äta upp de orden. Även genier kan ha "fel".

Edit: svaret är till Hagelin. Måste bättra mig med citera-funktionen.

Håller med till 100% om att svaret till Rickards fråga inte är särskilt intressant, och att Stelis är betydligt bättre. Så då kan vi väl släppa hela det sidospåret.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 12:02
Ursprungligen av Hagelin:

Håller med till 100% om att svaret till Rickards fråga inte är särskilt intressant, och att Stelis är betydligt bättre. Så då kan vi väl släppa hela det sidospåret.

Japp, då är vi överens! - Det trista är att nu dör nog diskussionen av lite grand, för inte finns här väl någon som vågar välja "snygg kirurg" i Stelis frågeställning? *utmanar*

Ursprungligen av Snooze:

Japp, då är vi överens! - Det trista är att nu dör nog diskussionen av lite grand, för inte finns här väl någon som vågar välja "snygg kirurg" i Stelis frågeställning? *utmanar*

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att många utav oss (själv inkluderad) väljer den snygga, allt annat lika. Men jag kan inte se detta som något annat än ett fördomsfullt val, på samma nivå som att jag väljer den svenska kirurgen över den iranska, allt annat lika.

Annonsen är sexistisk och man kan inte bedöma annonsen, utifrån Hagelins fråga, utan att ta in sammanhanget - dvs ett tusenårigt patriarkalt system.

Detta var ingen PK åsikt - snarare en redovisning av hur det ligger till.

Big A

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-29 23:21

Jag är ett av företagets ansikten utåt, tur alla inte kräver snygg personal

Varför bli upprörd, det står ju INGET om att personen ska vara en kvinna - den/det ska bara vara mjuk och kvinnlig, det finns det säkert en hel del bögar som kan leva upp till. Jag jobbar hellre med någon som har hyffsad kompetens och där personkemin fungerar än med någon som är urduktig men som inte bedöms kunna fungera i den grupp som redan finns. För mig är "bäst lämpad" inte den som nödvändigtvis har bästa kunskaperna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 11:16
Ursprungligen av Olle@mac:

Varför bli upprörd, det står ju INGET om att personen ska vara en kvinna - den/det ska bara vara mjuk och kvinnlig, det finns det säkert en hel del bögar som kan leva upp till.

Ojoj vilka fördomar. Måste man var homosexuell för att som man vara kvinnlig?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-30 19:02
Ursprungligen av rhesus:

Ojoj vilka fördomar. Måste man var homosexuell för att som man vara kvinnlig?

Det tror jag inte. Kolla bara på Ernst K :eek:

Affärer har rätt att anställa folk på vilka preferenser som helst. Sexitiskt eller inte, om jobbet sköts bättre med ett bra utseende ska det själovfallet framgå så i annonsen.

Snackar vi statligt ägda företag är det dock en annan femma än om det är privatägda. Alla dessa kommentarer om icke-PK och sexitiskt och diskriminering gör mig bara förbannad, och gör mig bara mer övertygad om att det kommer gå utför med sverige.

mine 5 bucks.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 12:47
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Affärer har rätt att anställa folk på vilka preferenser som helst. Sexitiskt eller inte ...

Ja, det kanske de har, men jag har rätt att uttrycka min åsikt om saken.

Varför skulle det för övrigt vara skillnad på statliga och privata företag? Om det gagnar landet med en snygg statsminister så kanske vi skulle ha det som ett krav? Har du aldrig irriterat dig på fula postkassörskor?

Senast redigerat 2006-11-30 13:05
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Affärer har rätt att anställa folk på vilka preferenser som helst.

Menar du verkligen det? Vilka preferenser som helst?

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Affärer har rätt att anställa folk på vilka preferenser som helst. Sexitiskt eller inte, om jobbet sköts bättre med ett bra utseende ska det själovfallet framgå så i annonsen.

Snackar vi statligt ägda företag är det dock en annan femma än om det är privatägda. Alla dessa kommentarer om icke-PK och sexitiskt och diskriminering gör mig bara förbannad, och gör mig bara mer övertygad om att det kommer gå utför med sverige.

mine 5 bucks.

Det är svårt att veta om du skämtar eller inte. Men eftersom du tidigare har postat lite underliga saker om kvinnor så utgår jag från att du inte skämtar utan bara är lite mer bakom flötet än vad som är normalt.

Jämställdhetslagen kräver att arbetsgivaren bedriver ett aktivt jämställdhetsarbete. Den förbjuder direkt och indirekt diskriminering på grund av kön. Den förbjuder sexuella trakasserier.

Om du läser första paragrafen, "lagens ändamål", så kommer du att se meningen "Lagen siktar till att förbättra främst kvinnornas villkor i arbetslivet."

Det spelar inte någon roll om du jobbar som vaktmästare på regeringskansliet eller som marknadschef i mediabranchen eller sitter i kassan på ICA.

Ursprungligen av Merovech:

Det är svårt att veta om du skämtar eller inte. Men eftersom du tidigare har postat lite underliga saker om kvinnor så utgår jag från att du inte skämtar utan bara är lite mer bakom flötet än vad som är normalt.

Jämställdhetslagen kräver att arbetsgivaren bedriver ett aktivt jämställdhetsarbete. Den förbjuder direkt och indirekt diskriminering på grund av kön. Den förbjuder sexuella trakasserier.

Om du läser första paragrafen, "lagens ändamål", så kommer du att se meningen "Lagen siktar till att förbättra främst kvinnornas villkor i arbetslivet."

Det spelar inte någon roll om du jobbar som vaktmästare på regeringskansliet eller som marknadschef i mediabranchen eller sitter i kassan på ICA.

Tidigare postat underliga saker om kvinnor? Rota gärna fram det inlägget åt mig, senildemensen kryper tydligen ner i åldrarna.

Bakom flötet? Jag har en åsikt som tydligen skiljer sig från din, punkt.

Som sann liberalist så avskyr jag allt vad lagar som inskränker på individens rätt att ha en egen vilja. Vill jag som egen företagare anställa en viss typ av person så ska jag fan få göra det, och ingen lag ska säga någonting annat.

Vill jag ha snygga kassörskor i min butik så ska jag fanimig få ha det, gynnar det min försäljning så visst. Agda,59 säljer inte lika mycket som Cecilia, 23 gör till min målgrupp. Utseendet är en kompetens, särskilt som säljare. Ni som har jobbat i branschen vet vad jag talar om.

Det här är en av anledningarna varför jag flyr landet inom en snar framtid, då jag är less på allt vad byråkrati och PK heter... Jag vill ha valmöjligheten att själv få välja vad och vilka jag ska anställa. Och jag vill självfallet se till att det gangnar mitt företag på bästa sätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-30 23:03
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Tidigare postat underliga saker om kvinnor? Rota gärna fram det inlägget åt mig, senildemensen kryper tydligen ner i åldrarna.

Bakom flötet? Jag har en åsikt som tydligen skiljer sig från din, punkt.

Som sann liberalist så avskyr jag allt vad lagar som inskränker på individens rätt att ha en egen vilja. Vill jag som egen företagare anställa en viss typ av person så ska jag fan få göra det, och ingen lag ska säga någonting annat.

Vill jag ha snygga kassörskor i min butik så ska jag fanimig få ha det, gynnar det min försäljning så visst. Agda,59 säljer inte lika mycket som Cecilia, 23 gör till min målgrupp. Utseendet är en kompetens, särskilt som säljare. Ni som har jobbat i branschen vet vad jag talar om.

Det här är en av anledningarna varför jag flyr landet inom en snar framtid, då jag är less på allt vad byråkrati och PK heter... Jag vill ha valmöjligheten att själv få välja vad och vilka jag ska anställa. Och jag vill självfallet se till att det gangnar mitt företag på bästa sätt.

Men det har du väl? Mig veterligen så kallar man ju till en anställningsintervju, och där kan man ju få en uppfattning om både det ena och det andra. Vill man ha en snygg brutta i kassan som lockar kunder eller en smart kvinna som kan tillföra något mer till företaget? Det är väl ett val man gör vid just det tilfället. Eller?
Varför ska det stå i en annons att man ska vara snygg? Vem bedömmer det isf? Det har alltid varit en fördel att vara snygg i alla tider så det är ingenting nytt egentligen, men att framföra det i en annons som en kvalifikation för att få ett jobb är väl ingen höjdare direkt. Jag skulle aldrig söka det jobbet även om jag vore snygg som fan. Det är en annons som degraderar kvinnlig kompetens. En skitannons som egentligen säger att kvinnor är leksaker.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Tidigare postat underliga saker om kvinnor? Rota gärna fram det inlägget åt mig, senildemensen kryper tydligen ner i åldrarna.

Bakom flötet? Jag har en åsikt som tydligen skiljer sig från din, punkt.

Som sann liberalist så avskyr jag allt vad lagar som inskränker på individens rätt att ha en egen vilja. Vill jag som egen företagare anställa en viss typ av person så ska jag fan få göra det, och ingen lag ska säga någonting annat.

Vill jag ha snygga kassörskor i min butik så ska jag fanimig få ha det, gynnar det min försäljning så visst. Agda,59 säljer inte lika mycket som Cecilia, 23 gör till min målgrupp. Utseendet är en kompetens, särskilt som säljare. Ni som har jobbat i branschen vet vad jag talar om.

Det här är en av anledningarna varför jag flyr landet inom en snar framtid, då jag är less på allt vad byråkrati och PK heter... Jag vill ha valmöjligheten att själv få välja vad och vilka jag ska anställa. Och jag vill självfallet se till att det gangnar mitt företag på bästa sätt.

1. Vart bär det av till?
2. Inkluderar dina rättigheter som "sann liberalist" rätten att neka jobb pga etnisk tillhörighet?
3. Är det skillnad på affärslivet och resten av livet? Eller det är fritt fram att ta hänsyn till samma preferenser även när du ska rösta på styrelse i idrottsföreningen? Eller godkänna köpare i bostadsrättsföreningen? Eller lämnar dricks på krogen?

Senast redigerat 2006-12-01 07:30
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-30 16:04

Jag visade annonsen för en snygg tjej jag känner. Hon svarade:

"Om man skall söka det där jobbet så vill man nog först veta hur den där snubben Mac ser ut?"

  • Medlem
  • 2006-11-30 19:13

I facket "detta kunde jag inte bestämma själv när jag föddes" kan man ju sortera in både utseende, kön och intelligens. Är det lika överjävligt att fråga efter en intelligent person i en annons? Det borde rimligen vara det, om det är tabu att nämna utseendet. Huruvida det är sexistiskt eller inte att fråga efter en kvinnlig människa vet jag inte, men jag lutar åt att det inte är det. Risig annons, men absolut inte sexistisk.

Intelligens har ju i många fall en direkt koppling till förmågan att utföra arbetet. I vissa fall har skönhet det också. Ingen hade nog tyckt det var märkligt om annonsen gällde ett arbete som fotomodell etc.

Att vissa saker inte är helt neutrala att efterfråga märker man tydligare om man säger "Vit man sökes. Kvinnor och mörkhyade undanbedes"

Personligen har jag svårt att bli upprörd över en sån annons. Den är visserligen korkad, osympatisk och ett tecken på bristande proffessionalism, men problemet är säkert störst för annonsören i fråga. Han har det nog inte så lätt.

  • Medlem
  • 2006-11-30 20:16

Jag tror att faktisk intelligens och kompetens för arbetsuppgift är väldigt löst kopplade i många fall. Nu brukar det ju inte stå just ordet intelligent i arbetsannonser, men ingen skulle ju ta illa upp om någon sa "Du fick ju bara jobbet för att du är intelligent". Jag är säker på att det finns ungefär lika många jobb där det är en fördel att vara vacker, som det finns där det är en nackdel. Precis detsamma gäller nog intelligens också. I många situationer är det knappast en fördel att vara för klyftig. Vackra människor har problem med trovärdighet och att de gör andra människor nervösa, och "smarta" människor kan bli ganska dryga i fel sammanhang.

Jag vet, jag är både smart och snygg, och blir förbikörd av fula korkbollar hela tiden.

Ja somliga av har dubbla bördor att bära

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-30 22:24

Jag är intelligent, tjusig som fan och har en snygg bil.
*söker nytt jobb*

Bevaka tråden