Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har du för tv inkopplad till din mac mini?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

BeoSystem 3. Kul att Bang och Olufsen numera även stöder Mac.

Är det full-hd 1080p som krävs för att text på ex. webbsidor ska vara läsbar? Eller funkar 720p?

Någon som kan besvara frågan? Duger "hd-ready"-tv för att kunna surfa, läsa text o.s.v. eller behöver man en full-hd för det?

HD Ready ska ju klara visa minst 1280x720 och de flesta klarar ju 1366x768.

Det var inte så många år sedan som det var praxis att göra webbsidor så de fungerade på 800x600 eftersom många inte hade större skärmar än så. En MacBook har ju en upplösning på 1280x800 vilket är ju nära HD Ready med 1366x768.

Så, jo, visst kan du använda en HD Ready som skärm.

Men har du råd, köp Full HD för bättre bild och ett uns mer framtidstrygghet.

Och ja, det är fullt möjligt att surfa, läsa och skriva på den. Sitter framför en Samsung 40 LCD HD ready (minns inte riktigt modellen R82 kanske?) TV just nu, på 3,5m avstånd och läser och skriver utan problem. Kör med VGA porten dessutom...

Ursprungligen av mr.kongo:

Och ja, det är fullt möjligt att surfa, läsa och skriva på den. Sitter framför en Samsung 40 LCD HD ready (minns inte riktigt modellen R82 kanske?) TV just nu, på 3,5m avstånd och läser och skriver utan problem. Kör med VGA porten dessutom...

Härligt att höra! Kör du mini eller?

Angående att full-hd skulle ge bättre bild är väl ungefär samma logik som att en kamera med 12mpx är dubbelt så bra som en med 6mpx
Men om det är just i fråga om TV som datorskärm så kanske det är en fördel ändå. Men som sagt, kul att höra att det funkar bra med en hd-ready också!

Japp, kör den senaste Minin med C2D... Är hur jäkla nöjd som helst.

Har man en källa som levererar Full HD, (Blue Ray och HD DVD) så blir det givetvis skarpare bild. Men som någon nämnde ovan så lär vi inte få se Full HD från TV-leverantören på ett bra tag. Så om man kör med sin "gamla" utrustning med vanliga DVD-skivor så räcker ju Full HD. Och historiskt sett har man väl bytt TV efter några år ändå.

Off topic, om du kopplar Minin till ljudanläggning så använd den optiska ljudutgången, det är som natt och dag jämfört med 3,5mm stereoplugg.

Jag kör en sån där snygg vit samsung 32", testade DVI-HDMI med adaptrar och overscan och trams, sedan kopplade jag istället in Minin med en 1m VGA-kabel av hög kvalitet. Klockren bild!!! Mycket bättre än DVI-HDMI. Upplösningen hamnar på 1360x768, vilket är skärmens native-resolution (och vad jag förstått/vill minnas, typisk native resolution för 720p-skärmar).

Kör min 1,83 Ghz c2d via DVI-HDMI till min 40" Fujitsu-Siemens Myrica LCD. Fungerar perfekt med pixelmapping 1360*768.

Surfar via wireless keyboard/mighty mouse på ca 3,5 meters avstånd och det går bra med glasögon och lite uppförstorad text.

Överlag underbar medialösning och riktigt trevligt att kunna visa upp för folk på besök. Dessutom till klart överkomligt pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 14:12

Feta nöjd!

Kör Mini Mac via DVI mot 46" Fujitsu-Siemens Myrica LCD och Apple wireless tangentbord samt trådlös mus (ska uppdatera den till Apples wireless Mighty Mouse).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 16:11

Jag kör min mini mot en LG47LB2RF. Har än så länge bara testat via VGA men det fungerar alldeles utmärkt så jag har inga planer på att byta till DVI>HDMI eftersom man ändå måste köra på separata bild och ljud kablar.

Ursprungligen av formica:

ska uppdatera den till Apples wireless Mighty Mouse

Själv ska jag byta ut min mighty mot något annat, alldeles för dålig kvalitet på den tyvärr.

Är vanlig text på en hemsida läsbar från 3-4m på en 46¨ tv i 1920x1080?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 00:25

37" FULL-HD som funkar med minin?

Har satt upp en ny MacMini med Elgata EyeTV DTT Stick och ska nu skaffa en 37" FULL-HD TV. Är det nån som har några tips om vad man ska köpa (eller inte köpa!)? Samsung LE 37M86?

Vill ha kontrast > 5000:1, ljusstyrka > 450 cd/m2 och bra inbyggt ljud (vill inte koppla till nån separat ljudanläggning). Nån här skrev att optiskt ljud var bra men jag antar att det inte finns nån TV med en sån ingång?

Kärnfrågan har även för mig varit om man ska nöja sig med HD-Ready, om det går att använda den som datorskärm på 3m avstånd. Men det är väl dumt att chansa? Vore trist att känna efter ett tag att man saknar upplösning...

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Är vanlig text på en hemsida läsbar från 3-4m på en 46¨ tv i 1920x1080?

Beror lite på hur bra syn man har, men svaret för de flesta är definitivt nej.

Jag kör på en LG 37" LCD med DVI(old stuff) och det fungerar kanon tog mig 30 sekunder att koppla in. (1360x768) var upplösningen som macen fick fram och den är knivskarp.
Vad gäller läsbarhet så får man nästan alltid köra en eller två grader större text i Safari för att det ska vara lättläst.

Jag kör på Pioneeer PDP-507 XDE, Funkar grymmt

Bevaka tråden