Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utnyttjar OSX Bluetooth EDR?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-02 05:05

Förde över en del filer av varierande storlekar mellan två macbookar, men det gick inte snabbare än med vanlig bluetooth, hastigheten toppade mot 90kb/s men höll sig mestadels en hel del lägre. EDR är på 3mbit så att åtminstone få ut hälften hade ju känts naturligt.

Värt att påpeka var att det inte var några störningskällor i området och att datorerna stod nära varandra.

Bluetooth 2.0 ska även vara 100m, testade att vara i två olika rum, 8m mellan datorerna kanske. Gick inte att föra över någonting alls.

Senast redigerat 2007-01-02 05:26
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-01-02 07:52

Är det inte så att det rör sig om de teoretiska maxgränserna? Att protokollet BT2.0 stödjer en viss hastighet, medgör inte att all maskinvara med BT2.0 når max. Jag är ganska säker på att OS X stödjer EDR, det har varit standard på Apples hårdvara (bärbara) rätt länge. Och det vore ju lamt att ha maskinvaran utan mjukvaran - det har ju kommit ett antal uppdateringar av OS X sedan EDR.

Men ovanstående är ju mer antaganden än fakta. Någon annan som _vet_?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-02 08:19

Jo, jag vet också att det är teoretiska värden, men det känns lite lustigt att jag får ut samma som med gammaldags bluetooth nämligen 0.7mbit och att räckvidden är den samma som med gamla bluetooth, ett par meter.

Kanske kan EDR bara utnyttjas med vissa av BT-funktionerna och inte alla? Men då vore det ju förbaskat dumt att inte ha med filöverföringen.

EDIT: Efter massa sidor hittade jag ett gammalt test av microdatorn med hjälp av googles cache. Där hade de testat två USB-stickor med BT2.0+EDR och jämfört mot BT1.2
De hade fått ungefär 20% snabbare överföringer, istället för de 2-300% som var utlovade. Detta stämmer nog rätt väl överens med mina överföringar på macen.

Senast redigerat 2007-01-02 09:10

Jag har faktiskt kommit upp i snabbare mot en nokia n70, gick i ca 130k konstant. Med min k800 ligger jag bara i 40-50k eller lägre så nån skillnad bör det väl vara?

1
Bevaka tråden