Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProTools 6 demo i Sverige denna vecka

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 10:12

I eftermiddag kl 16 är det demonstration av PT6 på Estrad Musik i Sthlm. I morgon är det DLX i Sthlm samt Musikanten i Umeå som får besök, och på torsdag är det Feedback Music i Malmö.

Läs mer och registrera er på http://www.digidesign.com/tour/

Var det någon som var på demonstrationen på Estrad som känner att de har något att berätta?

Hade fått information redan för ett halvår sedan men glömde bort det. Hittade ett anslag när jag var på Feedback idag dock så nu har jag bokat mig den 27/2 kl 16:00. Kul saker!!!

Hoppas man får en tröja eller nåt

"Hoppas man får en tröja eller nåt" du kanske får ett klistermärke gratis, kruxet är bara att klistermärket bara fastnar på digidesigns speciella ´klistermärksplatta´ som kostar 149.995:-exkl.moms för ´core´-versionen

Jo, det är klart. Nåt åt det hållet blir det kanske. Man får ett kvitto på en gratis keps om man beställer en ProTools HD system för mer än 225.000:- eller nåt...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 11:34

Ja, jag var där, men som LE-användare var det inte speciellt mycket nyheter att hetsa upp sig över. Det var en ganska "avslappnad" demo där de mest berättade lite ostrukturerat om vad som tillkommit.

Det är ju egentligen inte så mycket nya funktioner, utan den stora grejen är ju att den från grunden programmerat om hela rasket för OS X, vilket kanske inte är ett så slående argument för uppgradering, men med lite eftertanke begriper man ju att det är ett omfattande arbete som ligger bakom.

ProTools Free beräknar de ska komma i sommar eller senare. Hur samspelet med Logic 6 kommer att fungerar är fortfarande oklart. Mycket mer minns jag faktiskt inte. Det rasar in OS X-kompatibla pluggar under de närmsta månaderna. I LE kan man välja vilka 32 (24 för Mbox) tracks man vill ha aktiva, om man tagit hem en större session från t e ett HD-system.

Själv väntar jag mig får PT6 hem i brevlådan gratis, eftersom jag köpte min Mbox i december. Jag som inte investerat i en massa pluggar än kan ju raskt börja köra med PT6.

Stabilt!

Jag var på Estrad. En betatestare berättade om sina erfarenheter. Attos SCSI-kort med firmwares och drivrutiner vållar stora bekymmer om man inte gör rätt. Man kan snacka med Atto via mail om hur man behöver bete sig. Fråga och ta reda på allt före installation.

Annars verkade det bra. Inte så mycket nyheter. Nytt system för att hålla ordning på filer, ett klick samt lite annat. Det stora är definitivt operativsystemet. Dubbelprocessorstöd är en sådan sak. Nu gäller det bara att få hem paketet.

John

  • Medlem
  • 2003-03-04 20:28

Jag har nu kört den skarpa versionen av Pro Tools 6.0 X LE på min Mac i ett dygn! Vilken fröjd!!! Men Digidesign levererar inga AudioCore drivar tyvärr. Så Mitt Digi001 funkar bara i Pro Tools med DAE. Mycket dåligt av Digidesign! CoreMIDI funkar dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 20:38

Typiskt Digidesign; hade det funkat med Core Audio så hade det funkat med andra ljudinterface än de Digidesign levererar. Som det är nu kan du väl knappt starta programmet såvida Digi001´an inte är inkopplad va? Smart tänkt av dem iofs; bättre hårdvarunyckel än själva ljudkortet finns väl knappt. Men ändå, klumpigt på sätt och vis. Jag hade gärna betalat ett par tusen för att köra LE mot mitt Motu 828 t ex.

  • Medlem
  • 2003-03-04 20:55

Visst PF! Men jag vill kunna köra mitt Logic med Digi001 också! Och allt annat som tex iTunes genom 001:an. Menar du att Digidesign INTE kommer att släppa CoreAudio drivar?! Kanske att Emagic släpper någon form av stöd för Digi001 i Logic? Direct I/O finns ju i Logic för Mac OS 9.
Att köra Pro Tools på annan hårdvara än Digidesigns är bara att glömma! Pro Tools bygger ju inte på CoreAudio utan DAE. Men det hindrar väl inte att man gör så att Digidesigns hårdvara funkar till annan mjukvara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 21:35

Jojo, det är klart de fixar Core Audio-drivare till 001´an, den är ju fortfarande i produktion och allt. Det måste de nästan göra. Jag bara tycker det är dumt att de inte kunde släppa på sina principer om Digi hardware = Digi software.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 11:24

Det ska komma drivrutiner så att man kan köra ut allt ljud genom (i mitt fall) Mbox och det lär väl innebära att Digi001 också ingår.

Innebär automatiskt sådana drivrutiner att jag kommer att kunna använda Digi-hårdvaran med andra mjukvaror?!

  • Medlem
  • 2003-03-05 19:48

Goka om du pratar om CoreAudio drivar så är det så. Läs mer om CoreAudio här:

http://www.apple.com/macosx/technologies/audio.html

Digis bromskloss är bara åt ena hållet. Digis hårdvara med annan mjukvara funkar med rätt drivisar. Däremot går det inte att köra Pro Tools på annan hårdvara med PT Free som undantag. Det finns dock något mer substans än bara politik i detta. Digi är bra på att rekomendera kompatibla grejor att använda. För att hålla vad dom lovar så långt det går blir en begränsning av mängden möjliga grejor att köra med naturlig. Finns det bara ett ljudkort har dom gjort det betydligt enklare att testa att det funkar ordentligt. Det här kommer från deras dyrare system där just driftsäkerheten är väldigt viktig. Stora, dyra studios har inte råd med trixande med en kärvande dator.

Däremot skulle man kunna tänka sig att dom hade vissa saker på en annan nivå av utlovad funktionalitet. Då kunde det vara mer fritt.

John

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 15:19

Iiiihh! Jag prakticerar på Musikanten, gjort det i tre veckor och har två veckor kvar. Synd, för då snubben var här så han jag knappt besöka det där rummet eftersom jag hade så mycket att göra Då jag gjorde det var det alltid nån som hade knäna på golvet och bytte kablar.

Han som presenterade det där hade arbetat med Cher tyckte jag att nån sa också.

1
Bevaka tråden