Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stereo AUX send

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man skickar en AUX send till en BUS med ex ett reverb så skickas alltid signalen i mono. Nu funkar ju detta i de flesta fall ganska bra, men ibland vill man ju ha stereodefinitionen även på reverbet.

Nån som vet hur man bär sig åt?

/Rob

Man använder två auxar.

Vi har haft frågan uppe tidigare, och vad jag vet måste man upp i rejält dyr nivå för att få stereoauxar på analogmixers. Kanske annorlunda på lite kompetentare digitalmixers, men jag tror inte det.

Tråkigt läge...

Inte tycker jag man behöver upp så jättedyrt i analogmixer för att få en stereoaux, och digitalt borde det ju inte innebära några som helst problem att fixa rent kodmässigt.

Ja, ja.. man får väl göra det den jobbiga vägen då..

Tack för svaret så slipper man fundera mer iallafall :kaaaka!:

Men, snackar inte Roberth om programmet Logic nu? I sådantfall så kan man ju välja att skicka aux till Bus 1-2. Då blir det ju stereo, eller har jag missuppfattat frågan?

i maskopi: jag tror inte du missuppfattat frågan .. jag höll på att svara ungefär likadant som FM .. men såg i sista sekund att frågan var ställd i logic-kategorin

Ja, jag menar naturligtvis i programmet Logic

Menar ni att det går ställa en AUX regel att skicka till två olika bussar och på så sätt få stereo?

Det är ju oerhört meckigt att med två olika sends ändra den inbördes mängden om man ex. väljer att panorera lite mer eller mindre åt nåt håll.

Man tycker ju nånstans att det borde bli samma panorering som man har på regeln när man skickar en AUX send. Så blir det ju när man bussar hela kanalen iallafall.

Eller att man åtminstone har valet att det skall bli så.

/Rob

Edit: Jag sitter med version 5.5.1 på PC så det kanske är fixat i version 6.?.?

Om du har en stereokanal i Logic som du sedan lägger på en send till Aux1 så går den i stereo hela vägen. Däremot så påverkas den ej av kanalens Panorering varken du lägger den pre eller post fader (vilket är lite udda).
Även jag har version 5.5.1 på en pc

Ursprungligen av Dualrange:

Om du har en stereokanal i Logic som du sedan lägger på en send till Aux1 så går den i stereo hela vägen. Däremot så påverkas den ej av kanalens Panorering varken du lägger den pre eller post fader (vilket är lite udda).

Jag upplever det inte som ett problem att auxen inte påverkas av sändande kanals panorering. På det här sättet får jag större frihet eftersom ljudet är "oförstört" längre väg i AUX-kedjan. Men smaken är ju som baken och att valfriheten verkar saknas kan tyckas vara en begränsning...

Jag lyckades lösa det igår. Fnulade lite manual och trixade lite.

Tydligen fungerar det som följer.

Logics Aux sendar sänder i stereo. Om du har en stereosignal sänds det som stereo till Aux senden.
Däremot påverkar, som nämnts ovan, inte panoreringen i senden av panoreringen på regeln.

Lösningen är göra spåret till ett stereospår och använda Logics "Gainer" som insert på kanalen. Där kan man panorera signalen innan den når Aux senden och på så sätt få stereodefinitionen till sitt reverb eller vad man nu vill.

Har härmed besvarat min egen fråga, men nån annan kanske finner det läsvärt. :kaaaka!:

Hoj!
/Rob

Bra tips Roberth!

Hade helt missat att det var en Logic-fråga. *skäms* (kollade via "visa senaste inläggen").

Jag har tänkt på detta problem länge. Jag har gjort en egen design på en mixer som klarar detta med stereoaux både i pre- och i postläge. Och omkopplare mellan att följa grundpanorering eller ställas in med egen panorering.

Men jag begriper inte varför det inte finns på alla mixrar idag. Det är fullständigt obegripligt. Det kostar bara några ören extra. Idioter!

Grejen är ju att det är rätt sällan som man vill ha stereoeffekt på auxar. För effekter som delay och så vill man ju ha lika mycket delay, oavsett hur ljudet är panorerat, och vill man ha effektreturen panorerad kan man lösa det genom att dra tillbaks den till en egen kanal istället för att ha stereoauxar. Det är också få effekter som är "true stereo", dvs stereo in/ut. De flesta reverbboxar är mono in/stereo ut tex, om man inte beger sig upp på rejält dyr nivå.

Sen tror jag att det är dyrare än du tror: det behövs en omkopplare vilket innebär ytterligare en knapp, och det behövs ytterligare signalvägar per stereoaux. Även om vi bara har två switchar per kanal (för att parvis använda stereoaux tex) så blir det 2*16 = 32 knappar på ett 16-kanaligt bord, och om vi har säg 6 aux så blir det ytterligare 6*16 = 96 signalvägar som ska in. Mer komplicerad design, rattar är dyrare än man tror osv, för rätt begränsad nytta. Hur många stereoeffekter har du?

Talar vi fortfarande om Logic?

Isåfall har Dreamsound rätt.

I annat fall har False Messiah rätt.

Digitalt handlar det inte om några som helst pengar (tror jag)

Analogt handlar det om en del pengar. Men jag tror isåfall att False Messiahs signalvägsräkning kan göras på ett annat sätt.

En knapp för att linka ex. AUX1/2 till en stereo AUX som följer Aux1:s rattläge,

Inga fler signalvägar fast färre AUX sends om man vill ha stereomöjligheten. Detta innebär att man kanske får 1 stereo och 4 mono på ett 6 Aux bord.

Tror mig jobbat med en sån variant. Kan ha varit AMEK´s Big Langley bord. Skall kolla. Fast där har iofs FM rätt - Det är dyyyyyyrt!

Ja, ja...

Lets get it on!
/Rob

Jo, jag pratade om hårdvarumixers. Det kostar ju inget extra med fler rattar eller signalvägar i mjukvara (mer än extra utvecklingstid). Och det är ju som sagt 1) rätt sällan man vill ha stereo på sina auxsendar, 2) rätt få effekter som är äkta stereo (vanligare med mjukvara tror jag) och 3) går att lösa rätt enkelt genom att använda två aux (vilket i praktiken är samma sak som den variant Robert nämner)

1
Bevaka tråden