Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 hårddisk lösning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan...

Har precis införskaffat en G4 Dual 1,25 GHz och nu har jag lite frågor om hur jag skall ha hårddiskarna i datorn:

1. Jag har förstått att det sitter 2 ATA bussar på moderkortet, en 100MHz och en 66MHz. varje buss klarar 2 diskar vilket ger 4.
Om Jag skall ha separata diskar, en för systemet och en för Audiofiler har man nån nytta av att använda samma buss eller ska man ha 2 master diskar?

2. Jag tänkte nog göra en separat OsX installation till Ljud användande utöver den första(som jag kan ha till nätverk osv). Ska man då partionera upp Systemdisken eller ska man ha en separat hårddisk till detta(har läst nånstans att panther kräver att man gör sin installation på dom första 8 giggen stämmer det)???

:eek:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-01 12:26

Tips: http://99mac.se är ett bättre forum för de frågorna, även om det finns en del macfolk här också.

Jag har två diskar i min dual 867 Mhz, båda hänger på samma buss. Den ena innehåller system och program, den andra är för audio. Det fungerar kalasbra. Hurvida det är smartare att hänga på en utav de på den andra bussen vet jag inte, det är nog en 99mac fråga som PF säger.

Däremot så anser jag att man inte behöver separata system för olika uppgifter. I min burk så används allt under samma system. Alltifrån musikskapande, internet-surfande, Office, Photoshop, Halo, Unreal Tournament och diverse andra obskyra program. Det har inte skapat några problem än på drygt ett och ett halvt år. Det där med separata system för olika ändamål anser jag vara en "åkomma" som följt med PC-nissar som switchat till Mac.

OS X "kräver" att du förutom hårddiskutrymme för själva systemet har ett par Gb över. Minneshanteringen behöver kunna skriva sina "swap"-files någonstans, 8 Gb är väl lite att ta i, men jag ser alltid till att ha mellan 2-3 Gb ledigt på systemdisken. Jag tror att det är svaret på din sista fråga om jag har tolkat dig rätt.

[QUOTE="

Däremot så anser jag att man inte behöver separata system för olika uppgifter. I min burk så används allt under samma system. Alltifrån musikskapande, internet-surfande, Office, Photoshop, Halo, Unreal Tournament och diverse andra obskyra program. Det har inte skapat några problem än på drygt ett och ett halvt år. Det där med separata system för olika ändamål anser jag vara en "åkomma" som följt med PC-nissar som switchat till Mac. [/QUOTE"]

Jag fick ett liknande svar från 99mac... De tyckte oxå att jag skulle använda den snabbare bussen till hårddiskarna

[QUOTE="
OS X "kräver" att du förutom hårddiskutrymme för själva systemet har ett par Gb över. Minneshanteringen behöver kunna skriva sina "swap"-files någonstans, 8 Gb är väl lite att ta i, men jag ser alltid till att ha mellan 2-3 Gb ledigt på systemdisken. Jag tror att det är svaret på din sista fråga om jag har tolkat dig rätt.[/QUOTE"]

... Nej jag menade att man skulle lägga systemet på dem första 8 gigen på hårddisken men tydligen var det bara det som gälde i de gamla gråa G4na...

Jag ska ändå ha i åtanke att inte fylla HDn till bredden.

Som pc-nisse kan jag bara tillägga att det går bra att ha allt på samma OS-Installation där med.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 02:58
Ursprungligen av Dualrange:

Som pc-nisse kan jag bara tillägga att det går bra att ha allt på samma OS-Installation där med.

Nej!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-02 11:47

Jag skulle bli vansinnig om jag körde flera OS. Men just på en Mac som klarar att köra "nian" tycker jag den är värd en separat partition. MacOS 9 alltså. Anledningen är bara att då kan man hålla ned ALT när man startar upp datorn och får då upp en möjlighet att välja vilket OS man vill starta med. Men snabbt och effektivt håller ju Apple på att utrota MacOS 9 fullkomligt - och datorer som kan köra det. Lite synd, för man måste ha det till exempelvis Vocal Writer.

Datorn som jag köpt är en FW800 jag har för mig att den ej går o boota i 9:an!

1
Bevaka tråden