Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal Amiga500

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon här som kan Amiga 500?

Testade en jag köpt får något år sedan. När jag startar den ger diskettstationen ett ljud ifrån sig (när jag har disk i) men skärmen är bara ljusbkå (lite mot turkoshållet)

Disk blinkar inte men power lyser rött. Fungerar den inte eller är det skit bakom spakarna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-18 15:51

Om man startar den utan nån diskett (eller hårddisk) i så ska man få upp en sätt-i-en-diskett-skärm. Om du inte får det så tror jag det är nåt vajsing nånstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-18 15:58

Alltså den här.

// encore, tyvärr också Amiga-500-novis.

Om disken låter som "brjjhhhkkkzzzzzhhh" så betyder det igentligen bara två saker ->

1. Disketten har skadade sektorer (alt. tom)
2. Disketten har virus, och troligen Saddam-viruset (Ja, det heter faktiskt Saddam Hussein - skrivet utav ByteBandits om jag minns rätt) som är faktiskt ganska lätt att ta bort med Workbench (eller om du skulle ha en Action Replay), och om du misstänkter att det skulle vara viruset så gör du så här - dra ut powersladden och "starta" datorn ett par gånger och sedan låt den stå ungefär 1 minut så det försvinner ur minnet annars kommer du sprida det vidare på istort sett alla disketter du har.

Kommer ihåg när jag råkade sprida vidare Saddam viruset på alla mina 120 disketter med låtar jag gjorde i Protracker, som tur var är det att viruset tar ett tag innan dom förstör disketterna för dig.

Men starta upp amigan utan någon diskett i den, får du startskärmen som Encore visade så är det disketterna, om du får endast en blå skärm så finns det ytterligare ett par alternativ som kan vara fel:

1. Diskettstationen är trasig, men oftast drivremmen som har lossnat
2. Minnet är skadat och då blir det lite mer problem tyvärr - men oftast kan man få tag i extraminne billigt, men jobbigt att byta

hjälper lite?

Ja, och eftersom power-led:en lyser rött så är det troligen bara fel på disketten (tom eller inte formaterad). Saddam viruset visar sig ofta också igenom att power-led:en blinkar rött och även load-led:en blinkar i snabbtakt och man hör disk-drive:n "skrika".

Hur många disketter har du? har du en workbench diskett? tryck i den och testa

Hmm det är nog alternativ 1 eller 2 på den undre listan :S

Det är något fel på datorn om jag minns rätt. Färgerna betyder olika saker, kommer inte ihåg vad. Sök på Google så borde du hitta det.

  • Medlem
  • 2004-04-19 02:57

jag har 5 stycken amigor och använder dom t.o.m. fortfarande ibland när jag kommer mig för.... färgkoderna betyder olika saker som false messiah sa. starta datorn utan diskett en sväng... får du inte upp kickstart-skärmen (en hand som håller i en diskett och texten 1.2 eller 1.3 nere i hörnet) så är det något fel på datorn. vad vet jag dock inte.... men du kan testa ta loss locket och pressa lite försiktigt på alla chip som sitter på moderkortet. ibland kan dom lossna och "hoppa upp" lite och då kan man testa göra såhär....

Det typiska batteriläckaget från polysix finns också i amiga. Det var ett kort som man kan ta ut på undersidan där batteriet på det har börjat läcka och förstört kretskortet. Nu funkar den spelar Golden Axe
Tack alla för hjälpen specielt agoraphobia

Åhå! Golden Axe minns jag från tiden på arkadhallen då man inte fick vara där för att man skulle vara i skolan. (Ingen under 18 innan 16.00 stod det visst i tillståndet.)

1
Bevaka tråden