Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ozone?!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo!

Rotwang tittar in...

Fråga: Kör nån av er en M-audio Ozone?
(Klaver med inbyggt ljud och USB...) Vad har ni att säga om den isåfall?
Den är ju mkt billigare än FW-burken jag funderade på (Quatafire), har klaviatur och rattar, och fixar 24/96. Smidigt i ryggsäcken; min nya Inspiron 8600 + Ozone. Mjuksyntkladdande när man sitter på tåget eller liknande, och vill fördriva tid med att snickra poplåtar, men så kan man ändå spela in Moogar när man sitter hemma och mår bra...

Prövade köra Dellen "out-of-the-box" med ett inlånat USB-ljudkort... Det sög apdrule!
Gud och Fan själv vet vad allt smörja burken kommer nedlusad med...
Så jag och Polarn Partition Magic knôkade om disken med tre partitioner; den första med befintligt XP och en massa pöbeltjafs som office och DVD-spelare och lull-lull. Den andra ett strippat och minimalt XP enbart för musik, utan nät, utan antivirus, utan allt! Och så en tredje partition att skotta ljuddata på. (Skall fixa en extern drive sen...) Så hystade jag in lite gamla grottfeta Cubaseprojekt, och... mmmm nu börjar det likna något! Det finns hopp, bara jag får en fungerande lösning för audio och klaviatur.

/RtMI - med dator i knät

Bing!

Nu har jag Ozone på skrivbordet, så jag tänkte uppdatera omgivningen om läget.
Den är alltså rejält prisssänkt. 2695:- rakt ur lådan. Får se om jag lyckas pruta, kartongen var ju öppen... [snåljåp]
Snål-USB men fixar iallafall 24/96 om man pular lite. Stereo in/ut, mik- och instrumentingång. Hörlursförstärkaren orkar t.o.m. skapa bra med oväsen i mina 600-ohms K240. Bra.
Två oktaver är attans begränsat, men den är ju väldigt behändig och ryms varsomhelst och ihop med knädatorn i en ryggsäck. Men jag hade nog kunnat tänka mig några tangenter till! En oktav till eller så. Visserligen oktavskiftar man över 9 oktaver, men det är ju jobbigt att hetsa dit ett oktavskift när fingrarna dansar fram och det tar slut tangenter!
Bänd- och modulationshjul har den, en dataslider och åtta programmerbara rattar. De kan med lite pul programmeras till vadsomhelst, men det är attans snålt med bara fem programplatser för ratt-setups. Synd oxå att burken drivs av separat adapter, och har inte ens batterifack. Funderar på något sorts löst batteripack ifall man skulle sitta på tåget och vilja poppa.
Klaveret är väl inte i Roland-klass direkt, men åtminstone rejält mycket bättre än Evolutions kextangenter. (Evolution känns otäckt likt den sovjetiska Polyvox jag testade en gång...hu!)
Den låter väl okej, har bara testat i lurar än. Skall rigga upp genelecarna imorrn, och ta med mig mikrofonen hem.

Efter lite micklande med den nya laptopen funkar kommunikationen bra. Kunde köra VSTi på lägsta latencyn, och då händer det direkt ! = schysst. Med ett grottfett cubase-arr från mina kollegor hackade det emellanåt, så jag ställde upp latencyn ett snäpp. Då gick det bra, och det märks fortfarande inte.
Min burk partitionerades om och fick en dubbel-boot (Höger o vänster stövel... ) med separata WinXP på varje. Nummer 2 har inget som helst lull-lull, bara cubase och inget annat. Alla trimningstips tillämpade; processortid prioriterat till bakgrundstjänster, inga grafiska finesser, växlingfilen satt fast till 512MB osv osv. Nu verkar det funka.

Och det är så städat o snyggt på mitt skrivbord! :kaaaka!: Mer lebensraum till analogerna! De får gå genom den lilla behringern och in i ozonens stereoingångar. - klart!
Ut med gamm-datorn, ut med monterskärmen! Ut! Vade retro!

Ujuj... Tänk så digital jag blev helt plötsligt!

///RtMI

Ytterligare en update om Ozone...

Till att börja med fick jag ju det att funka riktigt okej, och den reagerar direkt på klaviaturspel till diverse mjuksyntar. Mina låtskrivararr funkar oxå bra, men...
I helgen var jag ner till Göteborg en sväng för att dricka massor med god sprit, se Human League, och musicera lite med mina kollegor...

Och då nådde jag helt plötsligt gränsen för vad USB1 klarar av...
Det började gå i taket ordentligt. Laptopen har gott om kräm kvar, men ljudströmmen kruppar ur trots 55% CPU-belastning och knappt märkbart på diskhanteringen. Högre latency funkar ju förstås, men då är ju systemet ospelbart. Bandbredden är begränsad, och så är ju det där med att precis allt delar interrupt-resurs, grafikkort och USB på samma planka - usch...
Ändå har jag trimmat XP som fan efter alla råd och rön jag hittat.

Kör man Reason och lite enklare grejor on the road är det ju en guld-setup med laptop+ozone i ryggsäcken, men när man skall jobba tungt hängde den inte med längre.

Jag kommer att lämna tillbaks Ozonen och överväga/testa två alternativ:

1. Firewiregrunka (Quatafire etc)
2. PC-card

Det sistnämnnda funderar jag mest på. Ett RME-kit har jag inte råd med, men Event gör ju ett PC-card med 24/96, in och ut som verkar hyfsat. PC-card-slotten skottar ju massor med data utan problem, och det sticker bara ut en liten kloss med volymkontroll och två kontakter. Mikanslutning får jag lösa med extern preamp, typ min mixer, och keyboard ansluter jag då med ett USB-midiinterface och så min gamla Roland PC200mkII. Eventuellt en Oxygene midikeyboard med rattar.
Events PC-card går på strax under 2000, och ett midiinterface får man för en 4-500. = Ungefär samma peng jag lagt ut nu.

Sen sneglar jag ju lite på begagnade MOTU f/w-burkar o så, men jag vet inte riktigt hur det funkar.
Dessutom vill jag nog ha f/w-porten att koppla videokameran till...

Håhåjaja,
dessa digitalismer. Mina analoger krånglar oxå, men dem vet jag hur man bemästrar!

/R.t:M.I.

1
Bevaka tråden