Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac? Ja tack...

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 09:44

Read my lips: SPYWARE

Drabbade mig igår... piss... det blir en Mac helt enkelt, pallar inte med detta...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-17 10:05

Ladda ner å kör Lavasoft Ad-Aware:
http://www.lavasoftusa.com/
Gratis å svenskt (tror jag). Gratisversionen funkar helt ok. Betalar man får man ett mer aktivt skydd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 10:16

Tack Mårre men jag hatar bakgrundsapplikationer...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-05-17 10:18

AdAware är ingen bakgrundsapp...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-17 10:19

Gratisversionen körs iofs inte som bakgrundsapplikation. Man startar den lite då å då (jag körde den en gång i veckan). Har man dock betalversionen finns programmet Ad-Watch som hela tiden ligger i bakgrunden...men om det e bättre vet inte jag.

  • Medlem
  • 2004-05-17 10:23

Hur drar man på sig spyware egentligen? Utan att märka det? Installera konstigheter från nätet?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-17 10:27

Mja, definieras inte spywares som tracking cookies å liknande? Sådana installeras inte utan lägger till sig själva om man inte har "prompt" för cookies. Dock har spywaresprogram som GAIN å liknande en otäck vana av att installera sig själv trots att man tagit bort dem...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-17 10:33

Sedan verkar det inte som om macar e helt rena från spywares heller. Ok då att hittills bara ett hittats...det måste ju börjas nånstans.
"The good news for Mac users is that the majority of the adware & spyware industry is focused on developing their "malware" to target PC users through ActiveX controls and DILLs that only work on Windows based computers.

We have found only one product that states that it can scan and remove adware & spyware on a MAC. MacScan claims that it can detect, isolate and remove spyware, keystroke loggers and trojans from your Macintosh which could have been maliciously or inadvertently installed on your Macintosh. It supports both Mac Classic & Mac OSX. On our tests our Mac computer came up clean. For more information see http://macscan.securemac.com/

So far, this is the only program that we have found geared for MacIntosh computers that claims to be able to find sypware.

We are still trying to find out more information on any programs that are targeting Mac users. Since we are limited in true documentation regarding what programs might be effecting Mac users we recommend that Mac users invest in a solid personal firewall program as a precaution to protect their on line privacy."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 10:49

Internet har sannerligen feta baksidor. Jo, jag surfade faktiskt bara in på en sajt i grodan ro - och det var ingen porrsajt. Det var faktiskt en infosajt om WW2 som tycktes helt i sin ordning. Sedan dök det upp två mappar bland IEs Favoriter, bägge innehöll massor av porrlänkar. Plus tre applikationer. Bland annat en IE-"toolbar". Nu är det utraderat tack vare Trend Micro's Housecall (gratis virus/spyware-borttagare som jobbar online) och en annan applikation som var gjord för att ta bort spyware. Bara att installera sådana applikationer känns som ett risktagande, i och med att det är svårt att kolla upp varifrån de kommer. Ett program som AdAware låter ju bra, men det skulle ju kunna vara ett program som öppnade upp en massa kanaler in i din dator, rent teoretiskt. Det är kusligt att se den här utvecklingen för den skrämmer sannerligen bort användare från internet. Jag blev skraj själv, har lite produktionsprylar i datorn som verkligen inte får bli korrupta e dyl. Måste installera ett bra virusskydd men det bär emot. Det strider helt mot mina principer att ha sånt installerat. Det är som om att man måste ha tärningar i bilrutan bara för att man har bil eller nåt. Känns helt värdelöst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 11:22

Nåväl... tjenatjena, kör med tärningar... AVG antivirus... Ad Aware? Ptja, får väl lyfta in det också. Doftgranarna och de blinkande julgranarna och alla 7 extra varvräknare...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-05-17 12:10

Man kanske skulle starta en firma med affärsidén att leta upp virus/spyware-producenter och hälsa på dem med ett schysst järnrör...

Märkligt. Jag har haft PC sedan Framnäs brann och aldrig vart med om något sånt. Men många andra förbannar sig över virus och skit, men peppar peppar, jag har klarat mig. Kör en vanlig Alcatel-router/brandvägg samt F-secure antivirus nuförtiden. Funkar skitbra.

Ad-Aware använder jag dagligen, skitbra program faktiskt. Det är även väldigt intressant att läsa hur företagen som använder spywares förklarar sig och försöker få riktad reklam till något helt moraliskt korrekt. Helt sjuka argument kommer dom med. Det senaste jag råkade ut för var ett plugin till Explorer som samlar information om vad jag söker, tittar, och skriver på internet. Alexa hette det. Iom att jag använde Alexa så hade jag accepterat deras avtal, och om jag hade problem med avtalets innehåll så skulle jag ta bort Alexa, ett program som dom installerade bakom min rygg. Kortfattat så gav avtalet dom rätten att samla privat information om mig. Sjukt!

Ett plugin från Alexa följer t o m med de senare versionerna av IE. Dock så aktiveras det bara om man använder funktionen visa relaterade platser (tror jag det hette). Tanka Ad-aware ni som inte gjort det... det är ett bra program.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 16:22

Sjukt att det ska behövas dock. Det får ni väl ändå hålla med om?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-05-17 17:03

Att det ska behövas anti-spywareprogram? Äh, det finns andra saker som är viktigare isåfall anser jag...det e ju liksom internet!
1 minut Ad-Aware varannan vecka...skulle jag må bättre utan att köra det? Givetvis, men _så_ farligt ere väl ändå inte eller har du fått ngt värstingspyware PF (senast jag fick ngt liknande GAIN var drygt ett år sedan)?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 17:21

Ingen blir glad av Windows, du är inte ensam om att ha problem. J-a elände.

PF: Ja, det är förbannat synd att det ska behövas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 17:55

Lyckligtvis lade jag inte skräpets namn på minnet, men Gain var inte namnet. Dock något på I. Irktusk. Or whatever. Det spydde galla över min XP-installation i alla fall... men nåväl, nu är det utrensat. Och jag kommer i alla fall fortsätta drömma om en Mac...

Spywares är en pest och pina! - själv så brukade jag hålla till på sidor som gamerival.com (flashspel) och så hittade jag Stress som jag tyckte var riktigt roligt så stod det -> ladda ner en version så slipper du väntetiden när du startar om - sure låter mycket bra! tankar ner och installerar varvid att jag fick 35 spywares på köpet och den värsta måste vart click2money eller nånting som hade uppgift att tanka ner mer spyware så det slutade med att jag hade 240 spyware och massor med installerat skit utan att jag hade accepterat nånting. Det som var mest irriterande var att det inte gick att ta bort bara "sådär" utan man fick gå in och stänga av det i autostarten, ta bort massa .dll filer som låg i windows-mappen!

Den installerade massa active-bars till mitt internet exploder så jag har nu bytt till Mozilla som både tar bort popups och stoppar spyware. Hade jag fått tag i personerna bakom click2money så hade dom lugnt fått köra click2hospital.

Personligen hatar jag verkligen reklam, jag hatar det faktum att när man betalar för kabeltv (3:an, 5:an etc.) så betalar man för sin reklam, likaså på nätet - man betalar för att se skiten! Dags att kräva att få betalt för att se på reklam - typ 0.01 öre per annons - då kommer man bli rikare än fort

PF: ett annat bra "ta bort spywares, dialers och andra skitsaker" är Spybot - Search & Destroy (vilket hittas på http://www.safer-networking.org/index.php?page=spybotsd)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 20:49

Haha!

Bara för att vi snackar om detta VANN jag just 2500 USD typ...

"sure"...

Special T Travels... lottar ut vinster till höger och vänster, uppåt och nedåt. Alla kan vinna, jämt, alla får påsar. MITT special special number för att få vinsten var 56432. På kul ringde jag USA och pratade med dem, och pratade med Google "on the side" som berättade massor av intressanta nyheter om dessa skitstövlar.

Vi skulle sedan uppge ett VISA-nummer i telefon... "Absolut..."

Funderar på om man ska polisanmäla eller om de redan har 48372 anmälningar på sig?

Som sagt, fanns massor av intressant info i ärendet på nätet...

Det var värt telefonsamtalet (35:- kanske?) för att få snacka med en äkta person som höll på med sån här skit. Jag sade henne ett och annat... utan att bli otrevlig, sade att jag skulle ringa senare, på hennes direktnummer... Angela Gunn, fint va? 407 677 0006 - ring gärna och hälsa från Påven...

Ja just ja, här är vårt unika vinstnummer: BB051104.

De två sista siffrorna fick vi inte, de kostar $698...

Ser Beavis & Butthead framför mig, Beavis i sina nervösa ryckningar: "Hey! Gimme your card number! Card number! Card number! Hey! Gimme your card number! Card number! Card number!"

USA är 100% ångest...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 20:51

Back to Atari!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 20:55

Fotnot: Alla som vinner = alla på jorden... typ... får samma "unika nummer"

Fattar inte riktigt vaför ni gör kopplingen PC / Spyware? Om Mac'en hade haft lika stor marknadsandel skulle vi se samma störtflod av dynga där. Visst har Windows gjort det otroligt lätt att göra irriterande program, men det går ju på alla plattformar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 21:02

Händer inte på Mac...

Men det har ju inget med plattformen i sej att göra. Bara att den är såpass marginell att det inte är värt besväret...

Tänkte mest på detta citat:

Citat:

Ingen blir glad av Windows, du är inte ensam om att ha problem. J-a elände.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 10:07
Ursprungligen av Peter H:

Men det har ju inget med plattformen i sej att göra. Bara att den är såpass marginell att det inte är värt besväret...

Tänkte mest på detta citat:

Jaha, vad baserar du det påståendet på? Det har i allra högsta grad med plattformen att göra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-17 21:05

Du missar poängen. Ingen mening med meningslösa försvarstal för Windows, som uppenbarligen och helt tveklöst är helt fucked up. Man ska inte använda ett sånt operativsystem om man är rädd om sin musikproduktion.

Vad var poängen? Att Windows är dåligt för att en massa amerikaner gjort sugiga program för det? Jag försvarar inte Windows, det var bara en väldigt underlig argumentation... Det är som att säga att en Samsung-TV är dålig, för det kommer reklam i den.

  • Medlem
  • 2004-05-17 21:11

Man skall inte köra sin musikproduktion på samma windowsburk som du surfar på nätet med om man inte är paranoid nog att hantera otygen som härjar.

Chansen att ett windowssystem fuckas upp av spyware/virus/trojaner/kalaskulor är klart större än för Mac. Orkar man inte engagera sig för att hålla datorn fri så åker man dit, då är Mac bättre. Till den dagen när spyware/virus/trojaner/kalaskulor blir ett problem även på den plattformen, och då är man lika försvarslös som idag.

Bevaka tråden