Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ukelele

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick min fina vita ukelele igår. Strängarna var ungefär lika spända som en kokt spagetti lagd tvärs över grytan. Smart som jag är så insåg jag att man förmodligen kunde spänna strängarna genom att vrida på de där märkliga rattarna som sitter längst upp på halsen på ucken. Men de där j-vla rattarna går ju tillbaka. Så fort jag spänner strängen så vrider strängen tillbaka ratten. Det är en sådan där vanlig ucke för hela 295:- på JAM. Så det är skall inte vara någon leksak. Huffan gör man med den för att hålla de där nylontrådarna spända? Eftersom den inte har MIDI (fanns inte ens som tillval) så är jag ju så illa tvungen att spela på den.

Låter onekligen defekt...

Ursprungligen av Peter H:

Låter onekligen defekt...

Ja. Jävla skitprylar.

Skämt åtsido;

Parakeet:

man får dra åt skruvarna som håller ihop stämskruvarna med en skruvmejsel....
Testa maila andras(at)akustiskt.com om du har problem med det så hjälper han dig.

Limma!

Misstänker att vi har likadana, min är gul. Har märkt samma sak med ena strängen, men jag har en mutter på baksidan där man kan dra åt stämskruvarna tror jag, det har kanske du också ?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-09-01 15:34

Har för mig att det är det man måste göra...tror att skruvarna är "transportsosäkrade" så att säga...

Det problemet märkte jag också när jag var inne på Jam...det hängde en som var stämd och funkade bra...men när man skulle testa och stämma någon av de andra så flippade dom ur.

Är det någon som vet hur strängarna ska vara stämmda förresten?

  • Medlem
  • 2004-09-01 15:39

coolt....men visst är det ett charmigt instrument!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-01 16:22

Jag gav en i julklapp till vår Ville ett år. Den är fin, och har samma problem som din. Man löser det genom att dra åt med en polygrip eller ngt...

Dags att boota upp limpistolen kanske? Den har några mässingsskruvar på toppen av stämrattarna, skall man dra åt dem? Hur man skall tillgripa en polygrip (eller "motortång" som det visst heter på riktigt), är en vanlig tång en monogrip då, har jag svårt att se. Jag kan nog dra åt tillräckligt hårt för att dra av strängen med nypan. Ja ja, det är inte bara gamla anlogsyntar som tappar tonen. Skall kolla på den i afton.

Har ni set den där elucken de hade? Wow, en sån skulle jag vilja ha.

Hur gick det med ukken...funkar skruvarna nu?

Japp. Jag fick skruva lite på den däringa skriven på toppen av ratten. Igår lärde jag mig två ackord, vet dock inte vilka. Mina fingrar är för grova, skall jag trycka på två strängar så kommer minst en till sträng ligga emot minst ett finger.

kan man köpa strängar till dom då...borde ju inte kosta så mycket isåfall?

  • Medlem
  • 2004-10-19 21:01

Ukulelen är ett underbart instrument!

Jag har en Hohner Lanikai Concert KC som jag beställde från USA, skitfin!

När skruvarna på min fiol börjar glida så gnider jag in dem med lite stråkharts, det funkar säkert lika bra på ukelele.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-22 00:22

Ukelele är partaj. Vill ha en sådan.

Funderar på att ta till limpistolen. Jag har fortfarande inte lärt mig spela på fanskapet. Min korviga fingrar är inte skapta för sådana här djävulens tortyrredskap. Jag blir helt krum i fingrarna och kan inte trycka ned strängarna. Skulle köpt en med MIDI istället...

Ukulele är ett jäkligt roligt instrument. Det blir alltid en publikfavorit när jag drar upp min gröna ukulele på spelningar..

Föresten Parakeet, om du fortfarande undrar, så måste du dra åt skruvarna på stämskruvarna ordentligt.. och stämningen är A, D, F#, B..

Lycka till med spelandet!

Stämning är ju relativt upp till en själv. Vanligaste är G, C, E, A och A, D, F#,B. Fast idag när jag skulle planka Elephant Song av Beirut, som för övrigt har många fina ukulelebitar så märkte jag att stämningen G#, C#, F, A# var att föredra, men som sagt håll dig emellan C, C# och D-stämning så klingar den fint. Införskaffade nyligen ett par d-addario strängar för 65 kronor, låter underbart!

1
Bevaka tråden