Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tung tråd med läckra syntbilder

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 16:37

En dröm jag baske mig vill förverkliga, så:

http://www.vendolin.se/annons.php?125839

  • Medlem
  • 2004-10-27 16:38

TACK PF!!! Denna tråden har jag saknat. (varför har jag då inte startat den själv månne ? :hmmm: :kaaaka!: )

Eftersökte visseligen bilder från ERA studios/sovrum/vardagsrum

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 16:42

Vi har gjort sånt här tidigare;

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=873

  • Medlem
  • 2004-10-27 16:55

Joo. men hur ser det ut hos dej PF? såvida jag kunde se så fanns det inga bilder hemmifrån dej

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-27 16:56
Ursprungligen av PF:

En dröm jag baske mig vill förverkliga, så:

http://www.vendolin.se/annons.php?125839

Jisses...nu har han freakat ut...:D

  • Medlem
  • 2004-10-27 17:01

Tror jag med :kaaaka!:

Men å andra sisan så måste man ju försöka att nå sina drömars mål...

  • Medlem
  • 2004-10-27 17:01

Våga och vinn! Heja PF säger jag.

  • Medlem
  • 2004-10-27 17:08

ja. go for it. Hadde jag velat ha en fairlight så mycket som jag tror PF vill ha så hadde jag nog gjort samma sak. Som tur är så finns det ingen maskin som jag vill ha såååå mycket. Skulle kanske vara något system isf. Men då ska det vara en hardcoresystem och så mycket prylar har jag inte så att jag skulle få det jag önskar.. kan nog på sin höjd få ihop 80k och det får man väll endå inte något värstingsystem för?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 17:11

Art Of Noise & Yello och Peter Gabriel har förpestat mitt sinne! Jag kräfva bot!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 17:16

Den här vill jag ha!!

Vill ha!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 17:26

Musikbörsen i Göteborg hade en Fairlight för några år sedan för dryga 500 000:-.
De är jävligt coola men en halv mille känns riktigt drygt att lägga...

Min dröm:

Ursprungligen av equinoxe:

Musikbörsen i Göteborg hade en Fairlight för några år sedan för dryga 500 000:-.
De är jävligt coola men en halv mille känns riktigt drygt att lägga...

Min dröm:

Tjenare jag såg också samma fairlight är det inte i gamla musikbörsen vi snackar om, det stod ungefär att nypriset var 500.000 men att den såldes för 34.000 eller nått sånnt, är ganska säker på detta då jag frågade han killen som ser farlig ut med långt svart hår. :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 17:42

Det var ett bizarrt pris. Jag har sett Fairlights på JAM och Estrad för runt 25000:- de senaste 5 åren och missat möjligheterna att förverkliga drömmen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-27 17:45

PF: Lycka till i jakten på en färlajt! Jag e rädd för gamla prylar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-27 17:55

Fast jag måste nog hålla med PF lite iallafall...det finns ett ord som hoppar upp i skallen på mig varje gång jag ser en Fairlight...och det är: respekt!

  • Medlem
  • 2004-10-27 17:52

Jag är rädd för nya prylar.

  • Medlem
  • 2004-10-27 18:00

Jag tänker : "Om man tog bort tangentbordet och skärmen så kanske... och så mycket pengar"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 19:36

Du tänker att det är en rutten gammal 186:a or so? Det är det också. Men som med Hartmann Neuron; det är mjukvaran. Magin.

  • Medlem
  • 2004-10-27 19:42

joo..kanske nått sådant ja

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 19:45

Ja, och gränssnittet då! Ljuspenna, 88 keys...

Kommer ändå inte få något svar så det är lugnt...

  • Medlem
  • 2004-10-27 20:10

Vet mycket väl om att den sparkar bajsen ur en massa (läs de flesta) burkar.. men jag hadde bara skaffat en om jag hafft ALLT för mycket pengar eller om jag hittade en på loppis

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-30 16:44

Plötsligt så blev jag sugen på en sånhär igen:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-31 15:32
Ursprungligen av lasselu:

Plötsligt så blev jag sugen på en sånhär igen:

Och om jag har tur så har jag en på gång...woohoo...:)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-28 10:00

C.M.I. betyder "Computer Musical Instrument" och det kan ju beskriva det rätt så bra, det är ett instrument och att den är sjukt stor och är lite läskig. Jag är faktiskt lite rädd för min IIX (den högra på pf´s bild) när man slår igång den så tror man att den sugit strömmen ur hela Eskilstuna och man får en kännsla av att den avger el-strålning som ett kraftwerk....

Det här skrev dom i en brochyr:
"Your Fairlight has two sides, it´s hardware - the nuts, bolts and silicone chips, and it´s software - an essay with digits with a difference."

Det är väll lite samma stuk som Neuron, fast denna är byggd som.... vad kan man jämföra med?? det är iaf trä som klaviaturen är gjord av (20kg), skärmens skal är gjort av nått träigt med och har en vikt på 15kg, tangentbordet är metall... heavymetall gediget så det förslår 3kg tangentbord... Mainframe kallas själva "datorn" som är sjukt stabil, metallhölje och allt är modulärt i den, varje röst har ett kort, den kvalar in med vikten 40kg.

Tänk er att ni sitter vid denna anläggning och ritar vågformer på skärmen med en penna, skriver in komandon för att skapa röster, spelar på en klaviatur med sliders som man kan styra parametrar med (istället för bend/modhjul), skärmen lyser giftigt grön, man kan sampla,syntesiza ljud, komponera och ...... ni fattar....

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-28 10:03

Det skulle vara skittufft med en Fairlight Legacy. Tänk er samma grejer idag fast lite uppiffat. Skärmen skulle kunna vara en TFT-skärm, klaviaturet vitt och fint och en CPU i matchande design. Ja ja, en dator tänker ni. Näe, möjligen en dator som är designad som en Fairlight, men man den skall fungera på samma sätt som originalet, möjligen lite trevligare. En Fairligth, fast lite modernare och snyggare bara. Skit samma om det är ett VSTi-instrument, bara man slipper se det.

  • Medlem
  • 2004-10-28 10:20

Jag är också väldigt sugen på en Fairlight. Fast det ska vara en av de tidigare modellerna. Helst en IIx. Jag tror det är den gröna skärmen som gör det... 80-tal! Jag har faktiskt funderat lite löst på att försöka hitta en gammal VT100-terminal och använda som användargränssnitt mot min hembyggda synth

  • Medlem
  • 2004-10-28 10:31

FÅgeln, det där var ju en cool ide ju

Vore ju görnajs med en cpulåda med kosmetiska anlag från C.M.I med ny hårdvara i...........å så en fin usbklaviatur i samma anda

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-28 10:34

Det är 2 procesorer i dom, här finns info om tekniken i cmi.

Jag tror mycket av soundet i dom ligger i hårdvaran, dåtidens AD/DA är nog lite egna i ljudet, fast det kan ju vara lite smidigare att ha en modern.

Ursprungligen av PF:

En dröm jag baske mig vill förverkliga, så:

http://www.vendolin.se/annons.php?125839

Varför vill man ha en såndär ?

Ja alltså du nämner ju lite porriga attribut längre ner i tråden, men samtidgt nämner du några artister (Yello, Gabriel?) som verkar ha använt maskinen. Och då frågar jag mig om maskinen även har nåt speciellt ljud, utöver hur den ser ut.

peace

Bevaka tråden