Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konvertera till pc/wav

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har fått en massa ljudfiler som är inspelade på en mac med pro tools.
min pc är oförmögen att öppna filerna och jag har inte hittat nåt program som kan
konvertera om filerna heller. någon som har någon erfarenhet av detta och har förslag på vad jag bör göra?

tack på förhand!

SD2? Awave tex fixar biffen... Sök lite här på forumet annars, den här frågan har varit uppe förr.

  • Medlem
  • 2004-11-29 21:44

Med samma frågeställare...

Ursprungligen av jgb:

Med samma frågeställare...

japp, och det löste inte problemet. cubase kan ju läsa in sd2-filer men inte de jag har (om det nu ens är sd2)

filerna heter t ex:
"Although I heard-lisa mix.L"
"Although I heard-lisa mix.R"

vad kan det vara för format? bandet har som sagt spelat in i pro tools på en mac.

  • Medlem
  • 2004-11-30 08:52

Drog hem manualen till Pro Tools (http://akwww.digidesign.com/support/docs/Pro_Tools_Reference_Guide_6.7.pdf) och kikade lite, det jag fick ut ur den säger att det verkar vara "stereo interleaved". Vilket egentligen inte säger mig så mycket.

Du har annars ingen som kör PT som du kan titta in hos och konvertera till något användbart? Köra bounce på spåren istället för att exportera.

Säg till om det här löser problemet, annars vet man inte om det är lönt att fortsätta rota.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 09:14

I detta fall är det dock inte Stereo interleaved eftersom de är separerade från varandra i två filer utan istället multiple mono, men det spelar ju ingen roll av vilken sorts ljudfil det är.

PT klarar av att bounca/exportera ljudspår i flera olika format, men om de kommer från en mac så är det nog vanligast med aiff eller SD II. Det skulle även kunna vara (mac) system resource eller kanske mp3-filer? Är inte PC lite känsliga för att inte dokumenttypen står sist i filen, t ex .aif i detta fall. försök sätta dit dessa och se om det händer något.

Kan det bli problem om det inte är 16-bitars utan kanske 24-bitars ljudspår? Bara en fråga jag inte vet svaret på.

Awave fixxar det men du måste lägga till filändelsen först, ifrån protools är det vanligast med SD2 och kommer inte riktigt ihåg ifall det var *.sd eller *.sd2 där men googla just den biten eller ifall någon annan vet säkert.
Det jobbigaste kan vara att lägga till filändelse på ett helt gäng filer, kan ta ett tag innan man ens kan påbörja att konvertera till Wav.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-30 10:07

Testa att slå på visning av fil-ändelse.... kan vara till hjälp.

verktyg>mappa alternativ>visning>klicka bort dölj filnamnstilläg.

Då ser du vilket filformat dom är i, om det inte står nått så får du lägga till .bla eller vad dom ska ha.

  • Medlem
  • 2004-11-30 21:56

Jag hade också det problemet innan jag skaffa mac ) Jag hittade en jäkla massa program till mac som kan konvertera från sd2 -> wav eller aiff etc, men inget sånt program till pc. Men det dära Awave skall ju tydligen fixa det säger dom...

1
Bevaka tråden