Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chapman stick

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-02-14 15:31

Är det någon här som har provat detta instrument? Är det något att ha?
Rekommendationer vid inköp av ett dylikt instrument mottages med stor tacksamhet. Jag har lyssnat på några ljudsnuttar på nätet och imponerats.

  • Medlem
  • 2005-02-14 16:05

Jag har en video med Chapman där han lirar ett gäng låtar och förklara vad han gör och gjort. Själv var jag inne på att köpa en -87 men det blev aldrig av. Fruktansvärt ballt instrument som man dock inte river fram på en fest och kör Lundellcovers med (gudbevars). Om man inte lirat piano innan och samtidigt har gitarrvana gissar jag att det tar nåt år innan det blir skoj att traktera stolpen. Jag har testat ett par och dom var gedigna och välbyggda av Chapmans första verkstad. Jag tror inte dom är sämre nu.

Annars kan man köpa en och köra bas på som Tony Levin gör. Om inte annat så är man tyngst på scen iallafall.

/Mein

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-14 16:40

Skulle ochså vilja pröva en Stick...ett riktigt cool instrument...

  • Medlem
  • 2005-02-14 16:21

Begagnatmarkanden i Sverige verkar hur som helst vara obefintlig. Det skulle vara kul att prova innan man beställer något som kostar minst 15 000 spänn.

Jag gillar den också... känns ganska "smart"... intresserad av både gitarr och bas... kräver nog en del träning som sagt... och är rätt dyr.

  • Medlem
  • 2005-02-14 18:30

Är det någon som har sett en stick till salu i Sverige? Jag hittade ingen på Blocket.

  • Medlem
  • 2005-02-14 23:35

Ingen som har en bild att lägga upp?

Ruskigt svårt att spela på,iallafall om man ska utnyttja hela stickens kapacitet,annars kan man ju köpa vanlig bas tycker jag.

Oh, grym som fan!

http://www.stick.com/ för de som vill se lite... Grymma videos!

Rätta mig om jag har fel men kör inte John Myung (Dream Theater) på en sån i en låt på Live At Budokan? Och snubben som lirade i Liquid Tension Experiment körde väll också på en sån?

Ursprungligen av Butterfly:

Rätta mig om jag har fel men kör inte John Myung (Dream Theater) på en sån i en låt på Live At Budokan? Och snubben som lirade i Liquid Tension Experiment körde väll också på en sån?

Stämmer. Otroligt ballt instrument.

  • Medlem
  • 2005-02-15 17:58
Citat:

Jo, stickbasen på vendolin hittade jag också. Det jag är ute efter är en "vanlig" stick.

Uppenbarligen vet han inte riktigt vad han säljer. Bilden föreställer en vanlig (om man nu kan kalla den "vanlig") stick och han skriver ju också att den är 10-strängad. Stickbasen (bassticken?) är 8-strängad och har inte uppdelningen i bas- och melodisida som de 10- och 12-strängade har. Däremot går den bara ett halvt tonsteg lägre så namnet är kanske lite missvisande.

Om du är seriöst intresserad och finns i Stockholmsområdet kanske jag kan ordna en provspelning åt dig. Jag har en kompis som har en, kan ju kolla om han har tid och lust. PM-a mig om det låter intressant.

Ursprungligen av Butterfly:

Rätta mig om jag har fel men kör inte John Myung (Dream Theater) på en sån i en låt på Live At Budokan? Och snubben som lirade i Liquid Tension Experiment körde väll också på en sån?

Mein var inne på Tony Levin förut , och det är han som spelar i Liqid Tension,Grymt bra!!

  • Medlem
  • 2005-02-15 00:38

http://www.stick.com/features/video/

Där är videon jag pratade om.

/Mein

[EDIT] Hittade denna: http://www.vendolin.se/annons.php?149470 [/EDIT]

  • Medlem
  • 2005-02-15 07:26

Jo, stickbasen på vendolin hittade jag också. Det jag är ute efter är en "vanlig" stick.
Här är de två tuffa filmerna med Greg Howard. http://www.stick.com/method/

Ursprungligen av dbws:

Jo, stickbasen på vendolin hittade jag också. Det jag är ute efter är en "vanlig" stick.
Här är de två tuffa filmerna med Greg Howard. http://www.stick.com/method/

:eek: Man blir ju inte lite sugen!

  • Medlem
  • 2005-02-15 12:50

Äsch, det blir nog till att beställa en i alla fall. Jag kan inte låta bli.

Ursprungligen av dbws:

Äsch, det blir nog till att beställa en i alla fall. Jag kan inte låta bli.

Skicka ett PM sen när du har lärt dig att spela hyffsat och tight.Då kommer du att bli anlitad.

  • Medlem
  • 2005-02-15 21:58

Kan säga att den inte lät sådär när jag testade

/Mein

Jag har riktigt sugen på en stick i typ tre år nu. Har kanske bestämt för att faktiskt slå till snart. Ngn som vet ngt? Känner inte för att köpa ngt på eBay.

Ngn som vet man kanske kan få prova i sthlmsområdet?

YO!

  • Medlem
  • 2006-02-28 22:01

Såg en till salu på... om det var blocket eller Vendolin idag. Kolla och återkom med rapport om du köper!

/Mein

Jag är inte vidare impad av instrumentet till skillnad från alla andra. Det jag hört hittills låter mest som träiga jazzimprovisationer, inget som får mig att vilja ha.

Är det ngn på forumet som har eller haft en Stick?

Jag vill veta allt om instrumentet.

Kom igen!

  • Medlem
  • 2006-03-07 15:16
Ursprungligen av Dalleponken:

Jag är inte vidare impad av instrumentet till skillnad från alla andra. Det jag hört hittills låter mest som träiga jazzimprovisationer, inget som får mig att vilja ha.

Kan intyga att det är ett ballt instrument!
Tänk om folk resonerat likadant med nyckelharpa och liknande bara för att Nordman använt dom. "Nä, nyckelharpa låter skit. Hörde en sån på Nordmans senaste och det var bara sån där gnällig dunka dunka"

/Mein

Mein: Kanske man kan använda det till något vettigt, men filmerna var verkligen oinspirerande.

Du får gärna tips mig om någon låt där man verkligen utnyttjar instrumentets konstruktion, så får vi se om jag ändrar uppfattning. Ingen jazzonani dock.

King Crimson - [1981] - Discipline - "Elephant Talk"
King Crimson - [1982] - Beat - "Sartori In Tangier"
Peter Gabriel - [1983] - III - "I Don't Remember"
King Crimson - [1984] - Three of a Perfect Pair - "Three of a Perfect Pair"

Ursprungligen av Gorkamorkah:

King Crimson - [1981] - Discipline - "Elephant Talk"
King Crimson - [1982] - Beat - "Sartori In Tangier"
Peter Gabriel - [1983] - III - "I Don't Remember"
King Crimson - [1984] - Three of a Perfect Pair - "Three of a Perfect Pair"

Lyssnade på alla ovanstående King Crimson och måste väl säga att det var precis sådana exempel jag INTE ville höra, allt var styltade fusionlicks, inte min bag alls. Finns det inga vanliga musiker (icke jazz/fusion) som använder Chapman Stick?

Ursprungligen av Dalleponken:

Lyssnade på alla ovanstående King Crimson och måste väl säga att det var precis sådana exempel jag INTE ville höra, allt var styltade fusionlicks, inte min bag alls. Finns det inga vanliga musiker (icke jazz/fusion) som använder Chapman Stick?

Lyssna på:

Peter Gabriel - II - "D.I.Y"
Peter Gabriel - II - "A Wonderful Day in a One-Way World"

Om du kallar det fusion så måste jag nog ta med dig på en lektion i stilkännedom, faktiskt...

  • Medlem
  • 2006-03-08 02:15

Den används flitigt av fusion/jazzmusiker, inget snack där. Kanske för att Chapman själv lutar lite åt det hållet. För att ta nyckelharpan igen så är den ju inte direkt sliten på t.ex. Reaggealbum.

På hans video "Hands Across the board" kör han lite mer bossa och ballader. Sen har jag sett en kille som var grym på att lira klassiskt på Stick.

Men du behöver inte gilla den, Dalle. Jag själv avskyr nyckelharpa oavsett om så Scott Henderson skulle spela på en.

/Mein

Bevaka tråden