Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cheranga?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-11 19:28

Har ett urholkat bältdjur hemma där huvet och ryggen utgör lådan. Instrumentet heter cheranga (vet inte om stavningen är rätt) och är från Peru eller Bolivia, har jag för mig. Alla instrumentets strängar är i nylon och sitter om två och två.Den har totalt tio stycken strängar. Kan någon säga mig hur den skall stämmas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-11 19:48

Huh, låter rätt bisarrt att spela på ett dött djur :eek:
Har ingen aning egentligen, men om strängarna sitter två och två så kanske de ska stämmas lika eller i oktaver.

  • Medlem
  • 2005-03-12 13:51

I början tyckte jag den var fruktansvärd. Speciellt när man känner dom långa sträva håren och veta att det är ett djur man spelar på. Men man vänjer sig.
Tror dom skall stämmas lika. Varje par har samma tjocklek på strängarna.

Jag gillar etniska instrument, men att spela på ett dött djur måste kännas lite läskigt. Finns det någon bild på instrumentet?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-12 16:20

Bältdjur är ju apkoola! hoppas dom är shysta att lira på, låter lite mysko, men 12strängad gitarr stämmer man väll paren i kvarter eller hur det nu va...

Bild!

  • Medlem
  • 2005-03-13 02:12

Sorry! Har ingen digital kamera. Får låna en helt enkelt. Kommer snart upp med bild. Grejen är att jag lagade den själv för 5 år sen och lagningen blev inte totalt lyckad eftersom jag gjorde det själv. Var lite ivrig att få den lagad. Sen var en del fliser borta längst ned på locket och vid sidan av locket som jag alldrig brydde mig om. Locked hade lossnat. Antar att detta instrument är ganska ovanligt. Tror inte ens man får ta hem en idag eller att man får jaga djuren för syftet. Men ni skall få se en bild snart som sagt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-13 02:38

Man upphör aldrig att förvånas av den här världen. "Den gick faen inte att äta!" "Men då vet jag, då gör vi ett instrument av den i stället!". Trés macabre!

http://images.google.com/images?hl=sv&lr=&client=safari&rls=sv-se&q=armadillo&btnG=Sök

Kolla länken ovan, intressanta bilder. Vilka djur! Som en blanding mellan... skalbagge, rymdvarelse och grävling. Man har även gjort korgar av dem enligt en av bilderna.

Edit; korrektion, den går visst att äta också... :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-13 02:54

Aha?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-13 02:56

Attans! Är osäker på om jag skulle vilja äga ett sådant instrument. Ser ut som en tolvsträngad ukelele framifrån, men vänd så kan jag riktigt se den lilla krabaten försöka undkomma jägarna på sina korta ben..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 14:15

Låter spänande men ganska absurt att spela på ett djur..
Är den typ luden eller är det typ som orm skin?

  • Medlem
  • 2005-03-13 14:53

Jepp Där har vi den.

Kattskrälle: Man kan säga att den är luden. Den har en hel del långa hår. Men under håren är den hård som ... ja du, vad kan man jämföra med? Den är inte som ormskinn utan mycket hårdare och är pansar-beklädd.

Men ingen som vet hur den skall stämmas? Glömm det!!! Verkligen! Kollade länken.

Tack PF!

Tog mig en titt på på dom levande bältorna. Vet inte om det är så farligt i och för sig. Jag kan inte säga så mycket om lidandet och hemskheten i det. Jag äter juh kött.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-13 22:14

Jag fick t om intrycket att man tar hand om skalet när djuret dött sin naturliga död, likt ett urvuxet ormskinn kan det hittas i naturen där i den extrema värmen. Men fasen vilket underligt djur, hade aldrig sett det förut. Direkt förstod man ju varifrån space alien-skaparna fått sin inspiration.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-13 22:26

Det skulle vara jäkligt coolt att bli kompis med en armadillo! det är lätt det bästa djuret!

Låter det som en ukelele?

Ljudprov!! Jag vill veta hur ett urholkat bältdjur låter

Instrumentet heter Charango:)

Bältdjuren är nu för tiden fridlysta i latinamerika vilket mynnar i att man har börjat tillverka de i andra material.
Min ena trummis äger en sådan, så jag kan försöka ta reda på mer om den i veckan.

Eric

  • Medlem
  • 2005-03-14 12:13

Skall stämma djuret snart för att få ett rättvist djud. Men annars låter det som en ukelele fast en aning stummare och lite tjockare (grötigare). Så fort jag hinner (e hemma) skall jag ge ett ljudprov, dock med kass mick, om nu ingen annan hinner google fram en länk.

Min cherango är inköpt på 60-70-talet. Det lär ha blivit bättre skärpning sen dess, troligen.

Edit: Schmock! Saknas en del strängar. Jag upphör alldrig att förvåna mig själv.

FWIW; Hasses Pianotjänst i Norrköping (30 meter från Börsen) har 2 st bälta-charango's till salu

1
Bevaka tråden