Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släpa på Pro Tools?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 00:12

Undrar om det är möjligt att knäcka PT så man slipper släpa på hårdvaran när man inte behöver den för tillfället? Skulle det också vara möjligt enligt licensen?
Meningen med en bärbar utan en väggkontakt försvinner ju med hårdvaruberoendet. Då jag är mycket nöjd med PT så vore det skönt om det finns en lösning på detta.

Jag har Pro Tools LE 6.4 med Digi 002Rack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-21 03:07

Hårdvaran är donglen. Funkar ej utan. Minsta möjliga är ju mbox.

Men: Det ska även komma en version av PT som funkar med M-audios prylar. De har små interface, t ex PCMCIA-prylar för laptop.

Det gäller dock inte alla deras prylar, inga pcmcia (än?) alltså.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-21 03:28

Ett alternativ finns dock! Laptop med äldre operativsystem och Pro Tools Free

Funkar med Windows 98 och Mac OS 9. Jag tror en Mac skulle vara att föredra för de har helt ok ljud in / ut. Om de nu har in / ut - finns inte ljudingång på alla modeller - ex: inte iBook. En Powerbook G4 15" - 667 DVI (begpris ~ 4-5000) och framåt klarar det. Nya macar kan dock inte köra OS 9.

Länken funkar fortfarande; http://www.digidesign.com/ptfree/

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 19:11

Tack för svar!
Mmm.., jovisst skulle PT Free funka men jag behöver mer än åtta kanaler att mixa på. Kör XP nu då den kan adressera mer ramminne effektivt. Knixet är ju pluggarna och smidig kompabilitet fram och tillbaka till PT 6.x. Har också funderat på M-Audio men då är det en hög pengar som ska ut på en sak jag tycker jag redan har. Finns det ingen annan utväg så blir det kanske det ändå men det suger lite. Har M-Audio ADAT-kort till bra priser så kan det ju vara något för mig då jag har en ADAT åtta-kanalare till Digin. Man får väl hosta upp kulor för PT också även om man köper en M-Audio, eller?

Det här är inte riktigt kul alltså!? Hade inte PT varit så ruggigt bra för mig så hade jag bytt helt men min räddning kan vara att luta sig på SX i sådana lägen men det blir ju lite trix med pluggar där också. VST är ju ändå ett tacksamt format då det finns det mesta där. Kan då mixa fritt antal kanaler....efter att jag lärt mig SX vill säga. Har en SX-dongel nu men den kan visst inte lära mig SX automatiskt... :rolleyes:

Om du vågar dig på en ny plattform (OSX) så kan jag bara rekommendera att kolla in digital performer 4.52. Det fungerar numera som fullständigt mjukvaruinterface mot digidesignhårdvara (till skillnad från alla andra sequencers med "TDM-stöd"). Man kan t.ex. köra deras deras pluggar (båda formaten) direkt i DP utan krångel.. helt underbart stöd.. svårslaget. Det enda som jag tror att pro tools vinner på över dp i nuläget är vissa detaljer i deras beat detective + deras enorma hype. DP har iofs numera en skitbra motsvarighet, men jag tror inte den har riktigt alla features som beat detective. Däremot så kommer nästa DP enligt "rykten" slå ut den ganska stenhårt. Tänk er det bästa från pro tools, logic och celemony i ett fast en hel del förbättringer (på ett ungefär).. och man slipper dessutom bråka med donglar! Och utöver allt det så är MOTU tyvärr en av de enda tillverkarna av musikmjukvara som kan göra riktigt bra manualer. Varför är inte DP större även på den här sidan av atlanten? Helt oförståeligt från min sida..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 02:00

Ja, om jag inte vore en sån PC-idiot så vore det hemskt kul om det är som du säger. Det skulle göra denna tråd överflödig om man bortser från alla sköna VST-pluggar.
Visst är det Motu som gör programmet? Höll på att köpa en Motu innan jag köpte Digin men ville inte vänta så länge på leverans. Hade nog inte ångrat mig där heller men det hade blivit en PC ändå.
Motus programvara på Motu hårdvara med OSX, är det vassare än Logic och OSX?
Har hört somliga säga att Digin och Mac har ett bättre äktenskap än Digin och PC:n. Är det så?
Är Motun bättre på PC än Digin på PC?
Det kanske inte går att få ett entydigt svar på dessa frågor men jag undrar ibland vad som kan göras bättre med min pc. Måste jag byta till Mac då? :eek:
Om det är så så är det väl så men jag tycker mycket om PC tack vare ekonomin, mångsidigheten och enkelheten med hårdvaruinköp.

"..om man bortser från alla sköna VST-pluggar."

DP har fullt VST-stöd också till skillnad från nyare versioner av logic.. men då måste de självklart vara OSX-kompilerade VST's.

"Visst är det Motu som gör programmet?"

Japp.. det är MOTU som gör DP.

"är det vassare än Logic?"

Vassare än logic? Nja.. det är nog mest en smaksak om hur man föredrar att arbeta osv. Jag körde logic (och hade innan dess kört cubase, cakewalk, pro tools med mera) då jag för första gången fick chansen att testa DP.. och föll direkt.. tjackade DP högst en vecka senare och har inte ens installerat någon av de andra applikationerna här hemma sen dess (logic och kanske någon cubase vst-licens har jag kvar ifall att jag skulle vilja komma åt gamla projekt.. men det är högst tvivelaktigt att jag skulle vilja).

"Har hört somliga säga att Digin och Mac har ett bättre äktenskap än Digin och PC:n. Är det så?"

Typ nja.. även jag har läst en del rykten om det.. men jag tror inte riktigt att det är särskillt stor skillnad egentligen. OSX är iofs mer anpassat för just musikskapande än XP (och det är inte en subjektiv bedömning.. det är ren fakta hur jobbigt det än är för vissa att ta till sig), så egentligen så är väl OSX mer lämpligt även för digidesign-produkter.. speciellt då majoriteten av folket på digidesign har just OSX som huvudsaklig utvecklingsplattform.

"Är Motun bättre på PC än Digin på PC?"

MOTU jobbar huvudsakligen enbart mot OSX.. men de har även väldigt bra stöd för PC har jag hört och läst. Om det är bättre än digin på PC kan jag tyvärr inte svara på.

"Måste jag byta till Mac då?"

Antagligen inte.. men det skadar väl inte att kolla in läget lite mer? Jag tröttnade minst sagt stenhårt på PC-plattformen för musikdatorn och började jaga hårddiskportas ett tag.. men vart övertalad av folk här på forumet att istället testa mac.. och jag är ärligt talat något vansinnigt glad över att jag lyssnade på deras tjat till slut

"Om det är så så är det väl så men jag tycker mycket om PC tack vare ekonomin, mångsidigheten och enkelheten med hårdvaruinköp."

Javisst.. det är lite lättare med PC kan tyckas ibland.. men efter att själv ha byggt ihop minst 150-200 PC's (antagligen mångamånga fler.. jag tappade räkningen ganska snabbt efter att ha tvingats jobba som "it-tekniker" (/it-slav) ett par månader som byggare+installatör) och installerat + konfigurerat windows, solaris, novell, hpux, linux av alla dess slag med mera.. jobbat som säkerhetstekniker., programmerare blahblahblahblahblahosv.. så nej.. jag anser att det är "billigare" eller kanske rättare sagt.. mer prisvärt.. att slå till på ett "bättre" system som i det här fallet OSX redan från början. Det som är dyrare när det gäller mac numera är nog mest grafikkorten.. i övrigt så är det i stort sett samma hårdvara som vanliga pc's. Tänk även på att mjukvaran till PC's generellt sett är dyrare.. kolla in prisskillnaden mellan XP pro och OSX t.ex.

Sen så är det det där med mångsidighet.. Jag är själv lite emot att använda musikdatorn till något annat än just musik.. men ändå.. OSX kladdas inte ner alls på samma sätt som XP efter att man installerat en massa skräp. Men visst.. det finns en för många väldigt stor detalj som OSX ligger LÅNGT bakom XP i.. och det är spel :rolleyes:

..och nej.. jag är absolut inte en "religiös mac-användare".. jag ser en del nackdelar även med mac.. det finns imho inga perfekta datormiljöer ännu.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 10:02

Tack för ditt utförliga svar Volatiz. Hoppas fler svarar på dessa frågor. Har lite att fundera på nu över alla svar. Det är ändå osäkert om jag hoppar på Mac-tåget....ja jag vet PC-dåre är bara förnamnet. Blir jag tänd på Mac så beror det nog en del på dig. Har ändå en gammal iMac! Snygg som #¤% men bara för internet och kontor dock. Undrar om den någonsin kunde användas till annat. Användbara bordsprydnader är ju inte fel iofs.

Tycker fortfarande det är väldigt kul att skruva dator även om jag buntat ihop en försvarlig hög burkar. Skruva gamla bilar är både ekonomiskt, avreagerande och utvecklande av tålamodet (tröttnar ibland). Motorsång och sköna linjer. Fantastiskt vad musikörat hjälper till när man ställer tändningen och förgasaren. Bilstereo ja... Muckla musik är verkligen en lisa för själen. Drömmar och mål på den musiska vägen.... Leka och sjunga med ungen är det väl ändå oslagbart!?
Visst är det musik i livets sysslor?...tappade jag tråden nu? Viktigt ändå....!
Snackar bara lite religion!
Anledningen till varför jag finns här och frågar så mycket dumt.

no prob.. det blir lätt långa svar då jag är uttråkad
Men exakt.. det vore ju vettigt att höra om flera personers synpunkter. Musikermagasinet skrev nyligen om DP4.52 förresten.. kan ju t.ex. se vad de säger också även om jag tycker att det inte var en särskillt bra skriven recension direkt (han missade lite för mycket). Och studio testade musikdatorer.. läsvärt.

Jag provade DP för tre år sedan och det verkade ju väldigt bra, men Logic kunde jag redan hyfsat och det kunde göra samma saker...

Jag är också fast för PT och har samma problem, nu har jag 002r. Jag har också ett Multiface som jag använder live, men det fungerar ju inte med PT. Frågan är om de själva kommer att släppa något mindre 8 i/o nu när M-Audio går att använda?

Jag ska köpa Logic när jag får råd, det blir min lösning, PT hemma och Logic + andra program när jag är bärbar. Ingen svar/hjälp eg, men jag tror jag kommer köra det som olika projekt, jag behöver ändå ett program som har riktigt bra MIDI-stöd.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 00:01

Vem blir först med att släppa en version av sin DAW-mjukvara som kan läsa och skriva PTLE-kompatibla projekt....

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ett tips är att skicka ett mail med förfrågan om det till MOTU. De verkar ha lagt ner en hel del jobb på att förbättra stödet för digidesign-prylar från 4.0 till 4.5. Numera så kan man t.ex. köra DP som ett fullt fungerande gränssnitt till HD och Mix-hårdvara.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 01:12

Jag är halvt på väg över till DP, men säg inte det till någon... har lite kompabilitetsissues att filosofera igenom först bara.

---

"du är aldrig tuffare med en mbox"

1
Bevaka tråden