Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra musik med mandolin?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en mandolin på MB igår och måste säga att det är ett roligt och förhållandevis lättspelat instrument. Skulle dock vilja ha lite bra tips på bra mandolinmusik, någon på 99 som känner till något?

Musik med mandolin finns det ju gott om, mandolinmusik är det värre med.

Världens bästa band trakterade ju som du ser detta instrument.

Skulle väl snegla åt irland eller amerikansk folk/bluegrass annars.

http://www.mandolincafe.com/

antar att du uppmärksammat mandolinprylen som mm kör, kanske rentav var den som fick dig att gå till handling?

Kör MM någon mandolinpryl? Har faktiskt inte sett det, men jag får väl ta och kolla upp. Mandolincafé är en bra site, det var i stort sett den som fick mig att slå till på mandolinen. Visst var det The Pogues på bilden?

Det numret som är ute nu + nästa har en mandolindrive ja.

THE BAND, bitte!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-28 21:32

Flogging Molly! för tusan

Flogging Molly låter ok, fast själva mandolinspelet låter lite trist? Måste handla MM imorrn!

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2005-07-28 23:04

Hej, hittade en grupp från staterna förra året som heter Nickel Creek, deras mandolinlirare är helt grym, även CD:n "the grass is blue" med Dolly Parton har grymt läckert madolinspel. Parton är mer åt bluegrass. Sök o finn! Lycka till, det är ett otroligt kul instrument att kombinera med tex gitarr, ger finfina klanger.

Nickel Creek var riktigt bra! Tack för tipset!

  • Medlem
  • 2005-07-29 11:30

Tacka vet jag killen i "Den Sista Färden"...för var det inte mandolin han spelade???

Var det inte banjo? Var iofs en tio år sedan jag såg filmen..

  • Medlem
  • 2005-07-29 12:16
Ursprungligen av Dalleponken:

Var det inte banjo? Var iofs en tio år sedan jag såg filmen..

Jo, banjo var det nog förresten...vilket uselt minne man har...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 14:20
Ursprungligen av Adde:

Jo, banjo var det nog förresten...vilket uselt minne man har...

Fast på plattan med filmmusiken kör de ren bluegrass och där är en hel del snygga mandolinprylar också med. Gillar man bluegrass är denna platta något jag starkt rekommenderar.

Dalleponken: Vad är det för en mandolin? *nyfiken*

  • Medlem
  • 2005-07-29 14:32

16 horsepower, så klart! Rekommenderad lyssning: "Olden"-plattan. Helt underbar.

@equinoxe: Det var en enkel tjeckisk mandolin av modell flatback, helt utan ornament och krusiduller (vilket jag absolut inte ville ha heller) som jag fick för 1100 baloobas. Ljudet är jättebra för pengarna, även om strängarna var apkassa och behövde bytas på en gång. Märket heter Strunal, inget känt märke här vad jag förstår.

Eftersom jag spelar bouzouki sedan ett tag så var det inte så krångligt att ställa om sig till mandolinens mindre format, faktum är att det går att spela avsevärt mycket snabbare på en sån liten rackare! Har stämt den i GDAD vilket passar perfekt för min musiksmak.

Citat:

16 horsepower, så klart

Instämmer. Sist jag såg Woven Hand hade han bara mandolin, och ingen banjo. Tyvärr, måste jag nog säga faktiskt...

  • Medlem
  • 2005-08-11 09:53

eller rem..för personen som spelar fiol där spelar även mandolin. jag har en akustisk mandolin som jag haft länge..snyggt ljud...skulle vilja ha en elektrisk dock och tokköra pedaler.

Pust, pffff... Här var lite dammigt i tråden när det gått två år...

Tips på grym bluegrass (grupper/soloartister)

Country Gazette
Wynn Osbourne
Pinnacle Boys
Nashville Superpickers
Don Reno
Stonemans
Alan Munde
The Cumberland Mountain Boys
Weissberg, Mandell & Brickman

Världsbäst på Lap-Guitar: Jerry Douglas

haha så det e fler som tycker bluegrass e tjusigt :]] -- har inte lagt några band\tracknamn på minnet dock -- gäller ju i o f s alla genres...;\

Ja, jag blev riktigt biten av en film en gång som handlade om en lastbilschaufför som körde ihjäl folk samtidigt som han lyssnade på supersnabb bluegrass. Tror det var twilight zone, men minnet sviker.
När jag körde närradio för 100 år sen hade jag "Country Gazette - Hot Burrito Breakdown" som programjingel. Den är hysteriskt snabb. Alla countrylåtar som heter något med breakdown är snabba instrumentala bluegrassar

HOOTERS ... BRA rock med mandolin.

//Dúnadan

Får väl lägga till Big Country. Det är ganska många låtar där Bruce Watson greppar mandolinen, framförallt på liveplattan Eclectic.

  • Medlem
  • 2009-01-18 10:09

Ingen har ju nämnt Bill Monroe vad jag kunde se

http://se.youtube.com/watch?v=JFvndnx5zKg&feature=related

Den mannen är(var?) galen på mandolinen

Ursprungligen av gazt:

Ingen har ju nämnt Bill Monroe vad jag kunde se

http://se.youtube.com/watch?v=JFvndnx5zKg&feature=related

Den mannen är(var?) galen på mandolinen

Håller med! Nu kan jag inte se vilken låt du länkat till (spärrad på jobb), men kan tipsa om hans "Southern Flavor". Mycket mandolin.
Har försökt lyssn in mig på Monroe via Spotify, men har inte hittat något i samma kaliber än som den låten, men det dyker nog upp så småningom.

Måste nämna mina favoriter: Alison Krauss and Union Station

  • Medlem
  • 2009-01-18 12:08
Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Måste nämna mina favoriter: Alison Krauss and Union Station

Whohoo! Jag såg rubriken och tänkte att jag genast måste skriva just det!

Jag är förtjust i underbarnet Sierra Hull.
Och Ronnie Lane är alltid lika bra.

Hmm, kanske lite OT, men jag har alltid gillat "mandolin-stråket" i amerikansk rock. REM och Bruce Hornsby hör till mina favoriter...

1
Bevaka tråden