Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datorjäveln vägrar starta!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 17:02

min dator har strulat rejält på sistone. startar, men händer ingenting. datorn går igång, fläktarna rullar och hårddisken hostar till, men det är helt svart på skärmen. och ungefär var femte sekund så rebootar den.

låter jag den vara en stund kanske, KANSKE den får för sig att starta.

glömde nästan. ibland hakar den upp sig helt, allting bara fastnar på skärmen, går inte att göra ett dugg annat än att starta om. och oftast är det då den vägrar starta. grymt jävla irriterande, och skulle vara evigt tacksam om någon råkar veta vad som är felet, och hur jag fixar det.

kör winxp, amd-processor, 512 ram, 15 gb hd,
nåt geforce grafikkort... minns inte riktigt, men det är rätt gamla komponenter, specieltl moderkortet.

  • Medlem
  • 2005-08-04 17:20

Jag är kanske helt fel ute men när min dator på jobbet betedde sig på det viset var det hårddisken som hade kraschat så därför kunde den inte boota ordentligt utan gjorde ständiga omförsök.

Har du testat att sparka hårt på den ett par gånger?

Det låter helt klart som hårdvarufel. Exakt var under booten bråkar den? Alltid på samma ställe?

Kan vara minnena som spökar, eller någon av komponenterna. Ryck ut alla pci-grejor, och prova dig fram genom att stoppa in var av komponenterna för sig när du startar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-04 18:47

Känner också igen det felet på mitt jobb så var det hårddisken, har hänt mej ett antal gånger, men testa som Dalleponken skriver först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 19:28

testat att sparka, hota med kniv (faktiskt), plocka ut alla pcigrejer, plocka ut hårddisken, plocka ut ram....

alltså den går igång, men skärmen får ingen input. datorn får el, och bootar om efter typ fem sekunder och fortsätter att boota om. typ som om den vore hjärndöd men går på respirator. snart blir det slakt a la office space.....

Du kanske måste köpa nytt modekort? Jag fick ett liknande fel på en av mina datorer och köpa nytt modekort hjälpte

usch lider med dig mannen. Dator problem är inte kul!

  • Medlem
  • 2005-08-04 19:57

Brukar vara minnet som inte vill..

Testa så att bildskärmskortet inte fått en känga.. Ta ut kortet och stoppa i det igen.

Jo.. man kan väl säga att det finns många saker som det kan vara fel på för att få upp det här felet. Om man lyckas ta reda på mer exakt vad den försöker göra då den dummar sig så är man på god väg till att ha hittat felet.

Du hade visst testat att plocka ur hårddisk osv.. men har du testat att starta upp datorn utan hårddisk? Utan pci-kort? Fortfarande ingen bild på skärmen? Vad för grafikkort kör du? Testat att byta ut det?

Jag hade nästan exakt samma symtom på min gamla dator. Men jag gav upp och slängde den åt helvete.

Kan ju faktiskt vara processorn som inte orkar mer. Råkade ut för något liknande förra vintern och då var det hårddisken + processorn som gett upp. Du har inga andra delar att testa med?

Låter som ett liknande problem som jag har. Har dock inte orkat ta itu med problemet än. När den väl kommit igång så brukar jag inte stänga av den på ett bra tag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 02:23

tack för alla tips! tror jag lyckas lokalisera felet till antingen grafikkort eller moderkort. i vilket fall som helst lär det bli dyrt att fixa, och inget jag har råd med just nu. så det får bli knivhot och svordomar ett tag tilll.
but hey, riktigt bra konst kräver lite motstånd.... ;D *övertyga sig själv*

Är det en stationär PC? Jag får likande fel på min (antika) laptop om jag väljer "Starta om datorn" i Windows avsluta-meny. Datorn visar ingen bild etc, och bara bootar om var 5:e sekund. Det har hittills fungerat att ta ut CD-läsaren och nätsladden och batteriet; trycka på strömknappen några gånger, sen sätter jag i batteriet igen och trycker på strömknappen, och sedan håller jag in den så att datorn stänger av sig (efter 7 sekunder eller vad det är). Då brukar bilden komma tillbaka. Ibland måste man låta den stå med allt urdraget över natten.

Jag har ingen aning om vad det är som händer; vill mest säga - prova allt! Det kanske är någon boota-om-flagga nånstans i nåt chip som "hängt sig"; prova att låta datorn stå med allt urdraget ett tag. Vääldigt långsökt, men värt att prova.

Lycka till! Vore ju synd att slänga häcken innan du försökt _ordentligt_...

batteriet på moderkortet som håller biosen igång kanske?
långsökt, men dock en tanke...

det kan väl ställa till en del? men iof, då borde datorn tvärvägra...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-08-05 17:23

Det kan vara så enkelt som att PSU'n börjar balla ur!

"batteriet på moderkortet som håller biosen igång kanske?"

det brukar gå bra att köra utan det

Volantiz: men nog kan det hända skumma saker precis innan batteriet dör, och spänningen flukturerar. Att den bootar om skulle ju kunna bero på en sådan sak. Hmm, ska testa att byta på min laptop iaf, även om det kanske inte har med 655321's problem att göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 21:25

stationär pc ja.
kan mycket väl vara batteriet... har haft samma moderkort alldeles för länge nu.

johannes: får testa som du säger, att dra ur el och allt under natten och se om det är nån skum spänning eller nåt som behöver typ laddas ur... fan vet jag vad som pågår in the mind of a computer...

zwopper: psu?

Det enda fel jag nånsin upplevt i samband med BIOS-batteri är att man får fel checksumma på inställningarna och måste bekräfta dom innan man man kan gå vidare.

Jag hade nyligen exakt samma symptom som beskrivits. Då var det grafikkortet som pajat. Har du inget gammalt grafikkort att byta med och testa?

  • Medlem
  • 2005-08-06 13:59

No POST / No Video kan bero på:

Fel ström från PSU (Power Supply Unit)
Problem med moderkortet
Problem med processor
Problem med RAM minnet
Problem med Grafikkortet
Problem med PCI/AGP/PCIe kort
etc.

Mao det mesta, då datorn går igenom allt i uppstart (POST).
Enklast att få reda på vad det är, är att ha delar att byta med för test.
Man kan dock komma en bra bit på vägen om det finns lysdioder etc. som indikerar olika saker (ex. rätt ström från PSU).
Sen finns det ett par saker som man kan tänka på.

Får du exempelvis inga pip-signaler vid uppstart så är minne, processor och moderkort dom troliga aspiranterna för felet, eventuellt även PSU (kolla med multimeter om du har en och vet vad du gör).
Ibland kan man få pipsignaler även fast minnet är dåligt men då är det oftast pga felkonfiguration inte fel, alt. man har fler minnen men ett trasigt orsakar konfigurationsfelet.

Får man pipsignaler så letar man upp manualen för moderkortet och avläser vad som är felet.

BIOS batteri bör inte ställa till något, det enda som bör hända är att instälningarna försvinner. Men som med så mycket annat så säger jag, bör inte vara problemet

Jag tycker spontant det låter som ett ventilationsproblem .... har du några andra datorer, så du kan byta ut delar mellan maskinerna o se om nåt förändras ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 17:24

haplo: tack för det utförliga svaret. får inga pipsignaler och moderkortet och cpu'n är de äldsta komponenterna, så felet verkar ligga där.

har tyvärr inga reservdelar, dock blir det snarare till att köpa ny dator än att uppgradera, då skiten är på sina sista andetag...

  • Medlem
  • 2005-08-06 23:30

Kan vara som sybariten säger att det är något galet med ventilationen, fast då är nog redan skadan skedd.
AMD har ju iaf historiskt haft problem med värmen och dåligt skydd för överhetning.

Om inte processorn ser svedd ut så bör det nog inte vara det heller.
Om inte annat borde du ha fått pipsignaler om det varit en fläkt som gått sönder och det orsakar ett stopp i POST'en.

Lycka till med nästa burk

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-08-07 00:27

SSV Det billigaste & mest troliga är en felaktig PSU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 00:09

döden är här. vi ses när jag får råd med ny dator (våren 2017). =(

1
Bevaka tråden