Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar det här med DDR Ram?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu, äntligen har jag en processor påväg till det där moderkortet jag postade om för evigheter sen...

så att jag blev blåst på 3000 kr... snubben tog pengarna och drog...
men nog om det....

Jo, nu har jag då ett MSI k8n neo4 Diamond kort...
och en AMD 64 4000+ 90nm san diego kärna processor påväg hem i brevlådan...
moderkortet tar nog det mesta i DDR Sdram... upp till pc3200 iaf. som jag förstått. (vad nu det betyder har jag ingen aning om heller)

och jag har klurat på minne...

som jag märkt så funkar det lite annorlunda för oss musikmakare vad som egentligen är "Bra".
har t ex pratat med folk som rapporterat att en processor med si och så snabb core typ 3800 var sämre än en 3000 grej, pga nån liten fånig grej som hette nåt på japanska eller whatever... :hmmm: förstod inte så mycket typ...

men jag tänkte då, av alla dessa minnen som finns
Twin Corsair
Matchade par... osv..

vafan. vad är bra egentligen? och varför? och inom just musik, ska man tänka på snabba minnen? eller va? eller är minne nåt som är gemensamt för alla användare, vare sig man är grafiker, musiker, eller spelnörd?

har inte cash till mer än 1024 mb just nu, så ett direkt bra tips så hugger jag om du säljer så hojta också

Hejsvejs kära musiker!
/David

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 23:47

har du ett PC3200 och ett minne på PC1500 (lägre hastighet) så kommer det snabba minnet att klocka om sig och köra på samma hastighet som det låga, dvs du får ingen prestandaökning. Därför ska man alltid ha samma hastighet på de minnesmoduler som sitter i.

Svårt det där med minnen, lite djungel kring det. står en utredning på www.sweclockers.se har jag för mig...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-12 10:14

Allmänt så är kända märkesminnen att rekommendera om du ska göra musik och vill ha en ordentligt stabil dator. Ofta (kanske 90-95% av fallen) så fungerar noname-minnen, men vill du vara säker så är märkesminnen viktigt (corsair och kingston gör bra grejor). Jag hade t.ex. twinmos-minnen i min burk förr, dom fungerade jättefint trodde jag, datorn var lite instabil så jag körde lite tester. CPU-testet dödade datorn, så jag trodde processorn eller moderkortet var dåligt... för att efter blindtestning till slut komma fram till att det vara twinmos-minnena som helt enkelt vägrade fungera med nforce2U-kretsat :-/

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-08-12 12:44

Jag/Vi rekomenderar S3+ minnen - billiga & bra!
Finns i vår webshop - tänker inte göra reklam i egen sak, men skicka PM om du är intresserad.

Jag har kikat runt massa nu, och det finns en jäkla massa begrepp jag verkligen inte förstår.
ta det här som exempel:

kingston Kingston Hyper-x 1024 MB (2x512MB) DDR PC3200, 1.0GB (2x512MB) PC3200 400MHz CAS2 Latency timings: 2-2-2-5-1

Okej, 1024 mb, jag hajjar, och verkar vara matchat par gissar jag också
DDR vet jag vad det är, Dual Data blabla.. men eftersom jag vet att det är DDR pc3200 som jag ska ha (kan ha) så är ju det inte ens viktigt att veta...

men...
400mhz? på vad?
och CAS2?
2-2-2-5-1? va? jag förstår att lägre = bättre
men varför så många?
varför inte bara en siffra? står varje för olika grejor?
jag har faktiskt googlat i en halvtimme utan att hitta nåt om det här. kanske söker jag på fel grejor, men alla verkar bara säga att "is good is good" som om dom repeterar nåt nån annan sagt...

och skiljer sig minnena också? alltså, finns det minnen som funkar vettigare med en P4, än med en AMD 64 4000+? t ex?

gah, kanske borde ta en lektion i internet... vet inte hur man söker riktigt.
har ruttnat i mirc i 10 år men itne riktigt rört mig utanför om jag inte fått en url postad

1
Bevaka tråden