Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hoppa frame per frame i Pro-Tools?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och ljudlägger en film i Protools och undrar om man kan
hoppa frame/frame på tangentbordet, som t ex i Final Cut?

  • Medlem
  • 2005-08-31 23:28

Har du Protools tdm eller dvtoolkit till ptle så ställer du om till tidskod och sedan väljer 1 frame på nudge. Sedan hoppar du en fram / bak med numeriska tangentbordet + och bak med -.
Har du ptle så kan du köra samples istället, i 48Khz är 1920 samples = 1 frame = 40ms (ms kan du också köra, skriv in det manuellt under nudge bara). Dvs det är värdet i nudge du väljer hur stora hopp du vill göra.
Tror även att du kan hoppa med "." och "-" men är ej säker, testa å tryck lite så upptäcker du Rekomenderar även att tanka ner pdf´en med alla snabbkommandon i pt från digidesigns hemsida, ju fler snabbkommandon man lär sig desto snabbare jobbar man.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 20:36

Var hittar man den pdf´n??????

THANX!!

Det är Protools LE utan DV-toolkit, inte jobbat på ett tag, filmen är fortfarande på klippstadiet och har inte P.T hemma, kan därför inte testa.

Ska prova "." och "-" vid tillfälle, testa ändra nudgen & tanka ner pdf'n.

Jag har inte letat än, inte slö men:
Projektet för min del ligger i en dator på ett produktionsbolag jag besöker då och då.
Återkommer när jag vet...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 19:33

Jag är då riktigt dum...i hjälp menyn i Protools finns det en pdf med genvägar

Äsch, bra att du hittade den...

finns funktionen då eller vi undrar inte samma saker??

Vad är det bästa med Protools? Jag kör Protracks nu (SONAR liknande).

  • Oregistrerad
  • 2005-12-17 15:22
Ursprungligen av GlobalMotion:

Vad är det bästa med Protools? Jag kör Protracks nu (SONAR liknande).

Det bästa med protools om du kör TDM är att du har noll eller nära noll latency. Håller du dig till digis compato specar, så hjälper dom dessutom dig tills det funkar om det inte skulle funka (gäller även LE). Det näst bästa, är att du är kompatibel med i stort sett alla som är yrkesverksamma inom produktion/postproduktion ...

Det sämsta är i fallet TDM att det är väldigt kostsamt att köpa och att digi har en tendens att glömma det när dom släpper nya uppdateringar som inte är bakåtkompatibla ...

LE/M-powered är en bra mellanväg, inte för dyrt, räcker länge och håller dig kompatibel men är inte till för STORA projekt...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

hoppar med +/- på det numeriska tangentbordet.

1
Bevaka tråden