Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jorda ljudkortet till laptop?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 09:21

Tjo!

Att laptops ger jordbrum vid live-spelningar är ingen ovanlighet.
Läste på ett annat forum, där de inte var särskillt klara i vad de menade.
Men där pratade de om att jorda ljudkontakterna/ljudkortet i mixern det går till.

Ungefär som man gör med en vinylspelare... så frågan är, någon som vet vad de pratade om?

Alltså, att jorda i en extern mixer... hur, med vad?

Annars, andra tips på att slippa jordbrum?

  • Medlem
  • 2005-08-18 09:22

Enklaste brukar vara att köra på batterier just när man spelar, dvs ut med nätsladden från laptopen.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 09:27

mjo, det vet jag... fast just det jag vill slippa!

jag har exakt samma problem! tyvärr är min laptop överdimensionerad, så jag kan bara köra på batteridrift 30-40min när jag pressar den...surt...
den "lösningen" jag har hittils är att jag byggt om ett uttag som inte är jordat, eller ojordat så att säga...så trycker jag i sladden från datorn i den...och vips inget brum... men nackdelen är då, givetvis att man inte har jordad utrustning.

har ett ritat ett nätfilter *har ritningen här bredvid*. en klump som jag ska "bygga in" i ett grenuttag.

har för övrigt även testat ett grenuttag med överspännings-skydd i. trodde i min vildaste fantasi att där fanns ett bra filter i det, men ack så fel jag hade.

  • Medlem
  • 2005-08-18 09:48

I fredags så ful-ojordade vi lite saker, gaffatejpade över jordstiften i ett grenurtag. Vips så brummade inte 808:an och spaceekot!

Det är väl egentligen inte att rekommendera, men vad gör man inte för konsten?

Rätt hade nog varit att skaffa en isolationstransformator (eller vad det heter) för 240 till 240, de som är galvaniskt isolerade då.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 10:27

Men på sättet som man jordar en vinylspelare... alltså, en kabel från chassit, till mixern, borde inte det gå?

Men så fall, hur kopplar man den?

Vad skulle en sådan där isolator kosta då?

jag testade även att ta jorden från en ljudkabel, från ljudkortet. andra änden kopplade jag till mixerns jordanslutning. men det hjälpte inte. man måste nog hitta en bättre jordpunkt på kretskortet isåfall... men jag kan ha gjort helt fel. tok-koppla:)

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 10:55

Kollade runt lite till...

Är bara en gissning det här, men en DI-box som används på scenen till div. instrument.
Skulle en sådan fungera som "av-jordare"?
Läste nått om att de ordnar jordbrum, men frågan är hur det fungerar med en dator o ljudkort.

Någon som vet?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-08-19 11:08

Jag har precis samma problem, men jag har upptäckt att om jag kör det extera ljudkortet från ett utag och laptopen på ett annat (antagligen ligger utagen på olika fas) så reduceras brummet kraftigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 11:34

Jo, så jag kör hemma... datorn på en fas och allt annat på en annan...
Men inte alltid man kan göra så när man spelar live...

  • Medlem
  • 2005-08-19 11:46

Nu har jag inte testat med DI-boxar, men jag gissar att en sådan skulle lösa problemet.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 12:04

får se om jag kan låna en... de går ju inte på så mycket... så kan vara värt att äga en för live-spelningar...

Det finns rejält med artiklar om du googlar lite på ämnet. Vet att rotwang körde någon snikvariant med en biltemabrumdödare.

Har också upplevt ett brumfenomen på allt som spelas in via ljudkortet. Håller man ett finger på skärmen så försvinner det. Håller man en hand på elementet och en på skärmen får man en stöt som heter duga. Mystiskt.. jag kan ingenting om sånt här. Brummet försvinner om man drar skärmen till jord permanent men det är ju lite obehagligt med stötarna.. och man kanske kan skada utrustningen? Inga uttag är jordade, b t w..

En DI-box brukar ha jordlyft, så det kan ju lösa problemen. Den är ju dessutom bra att ha till akustiska gitarrer, synthar osv.

Behringers tvåkanaliga D120 är både bra och smidig. Dessutom ganska billig.

Edit: Den kan även splitta en monosignal till två utgångar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-04 17:47

Ok, nu har jag testat spela ute med ljudkort och laptop på samma fas. En DI-box fungerar för att ta bort allt brum. Jag använde behringer-racket DI800 med åtta stycken DI boxar och det funkade fint.

Tänkte att det kunde vara bra att få det svart på vitt, därför återupplivade jag denna gamla tråd.

Vikariepolen: Du borde jorda dina utag.

1
Bevaka tråden