Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows XP

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har nu köpt en dator med Windows XP, som skall användas för musikinspelning. Nu undrar jag... Jag läste på nån sida att man måste registrera sin XP inom 30 dagar annars slutar det att fungera. Nån som kan bekräfta eller ge mig info om detta?

Mvh Henrik

Ja, du måste aktivera det. Om du köpt den ny med en fräsch installation. Är den begagnad så har väl troligtvis föregående ägare redan gjort detta.

Här står det mer om det.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;307890

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-24 00:16

Om det är en fabriksdator (alltså en helt ny med förinstallerat windows) så ska du väl inte behöva regga det? Brukar väl vara ordnat från fabrik/pcbyggare.

Tack, tack!

Jag får kolla upp detta. Det ordnar sig nu när jag har fått lite info här!

Måste bara skriva att det känns skitbra å ha alla er kunniga människor här, som kan hjälpa till med frågor & tips. Thumbs up!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 01:00

Det är skillnad på att aktivera windows och att registrera.

Jepp. Men antog att det var aktivering han frågade efter pga 30 dagars kommentaren. Även om han nu skrev registrera. Aktivering är obligatorisk, registrering är inte det.

Hej igen. Jag vet inte om min Windows XP är aktiverad. Det står på Microsofts hemsida att man kan kontrollera sin aktiveringsstatus under Start > Program > Tillbehör > Systemverktyg > "Aktivera Windows". Men jag har ingen sån där. Hmm, kan den vara föraktiverad redan? Nån som vet hur man kan kontrollera om den är aktiverad, eller har erfarenheter om detta?

Mvh Henrik

Det verkar som om dom du har köpt datorn har använt en installationskiva och kodnyckel som inte behöver aktiveras.
På jobbet använder vi ju t.ex Windows XP Pro Enterprise och en volume license key vid installtioner för att slippa aktivera ca 600 datorer varje gång man installerat om dom.
Om du undrar ifall din license osv är ok, så gå in på "Windows update" så talar den om status för dig. Går det bra att ladda hem alla uppdateringar utan gnäll så är licensen ok (oftast).

Tack för svar. Ok, men jag har inte Internet på XP-datorn...

Den brukar säga till om den vill aktiveras...

1
Bevaka tråden