Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX och distrbuerad kraft..

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 02:16

Någon av alla macsnubbar här som har någon serös koll på ämnet?

Anta att jag har min PB som huvudburk, och i ryggsäcken ett antal minimacar, finns det någon realistisk potential i möjligheterna att distribuera kraft mellan flera macar så att man skulle kunna använda det i inspelning/produktions -sammanhang?

Ni hajar?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Japp! Apple snackade om det på ett seminarium i vintras. Däremot så rekommenderades det G5-burkar för sådant.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 02:24

Gött, det lär ju bara vara en tidsfråga innan det kommer g5 minimacar.. eller det kanske bli mintelmacar ...

Men du säger seminarium i vintras, finns det någon som har en aning om hur det här funkar? Vad behöver man för att testa det, mer än två macar?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Tiger.. inbyggt stöd för sånt där

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 02:30

Sådärja, nu har du precis övertygat mig om att jag ska installera Tiger på min nya PB12, tänkte köra 10.3.9 annars eftersom jag vet att min setup funkar då, men det här kan vara värt ev. besvär ... och en minimac som extra kan man alltid ha hemma till nåt...

Har du några bra länkar på ämnet?

---

"du är aldrig tuffare än en tiger"

Precis vad jag letade efter.. funderar på att uppgradera själv så att jag kan koppla ihop mina dumburkar.
http://www.apple.com/se/macosx/features/xgrid/

edit: men det där var nog inte riktigt den funktionaliteten.. även om den är nästan identisk
edit2: eller det kanske det visst är?

edit: EHrr.. DET E NOG NÅTT KRAKELUR BEGRAVET såg jag··· sorry

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-08-25 08:07

XGrid är den prylen. Den hette så innan den var inbyggd i Tiger. Jag tror dock det finns några begränsningar och de är att du måste köra nätverket i gigabit eller via firewire för att får tillräcklig hastighet.

En sak som jag inte har fått grepp på ännu är ifall applikationerna måste stödja det. Alla deras videoapps gör inte det ännu men Logic gör det definitivt.

I Tiger finns Netsend och Netreceive-pluggarna som man kan använda för att skicka ljud till andra datorer för processning. Men i Logic är det mer automatiskt, man kör Logic Node och i huvud-Logic klickar man bara i att man vill skicka processningen dit så rullar det. Men man vill ha en G5 och helst gigabit ethernet för att det ska funka bra enligt Apple.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-08-25 09:22

Men är inte NetSend och NetRecieve enbart AU kompatibla? Dvs, VST bruk är ej tillgängligt?

Netsend/receive är AU-pluggar, men du kan ju plocka in ljudet via Netreceive till ett program med VST- och AU-stöd. Med lite mer trixande (Jacktools tex) borde man kunna få in ljudet i vilket program som helst som stödjer ljud in.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-25 15:22

Det här blir spännande att se hur detta kommer att utvecklas, jag tänkte mig att det skulle funka mer som klustrade servrar eller nåt....

---

"du är aldrig tuffare än ditt serverkluster"

I Logic funkar det ju så.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-26 16:47

Har en kollega som kör en vstbaserad lösning som heter Teleport nånting, jäkligt smart det där, han sitter på en burk och kör kobajs, sen står det 3 feta burkar till i serverrummet som är kopplade via gigabit ethernet. I arbetsstationen ligger det en specialplugg och rullar och på de 3 andra ligger det en "server" och lyssnar efter anrop, när han drar igång specialpluggen som är en slags "host" för vanliga vstpluggar, så kan han automagiskts assigna pluggarna till någon av de 3 datorerna i maskinrummet ... Antar att det är en liknande lösning som ni talar om...

Nu verkar det som om detta bara finns fungerand i winmiljö och med vst, men som sagt, framtiden är helt klart intressant....

---

"du är aldrig tuffare än framtiden"

1
Bevaka tråden