Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

monitorer: genelec 8030 eller krk v6 mk2?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 13:07

Tjo!

Vilka har provat någon eller båda av dessa monitorer och kan säga mig vad deras styrkor resp. svagheter är?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 20:45

komjen nu nördar, nån måste ju ha arbetat med nån av dessa?

Jag köpte ett par Genelec 8020A som är den minsta i 80x serien. Mycket nöjd... ljudet är klart och neutralt. Faktiskt hör jag fler detaljer i ljudbilden med dessa än när jag mixar i mina AKG lurar! Testade många olika monitorer i musikaffären och bestämmde mig för Genelec som hade klart tydligare och renare ljudbild än dom andra. Sen är dom små, har fotstativ som dämpar vibrationer. Har inte testat krk v6 mk2 så kan inte säga något om dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 21:43

Jag äger ett par 8030 och 7050A subba
Och det knu*lar i örat

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 23:21

vill inte ha sub i detta fall, men jag testade ett par 8030 och de tyckte jag var riktigt fina .. 8020 var lite för basfattiga för min smak då jag inte hörde de problemområden jag har i min musik med dom lika tydligt som med 8030 .. krk's v-serie har ju som bekant fått riktigt bra kritik dom med på senare tid och v6-an är den som både prismässigt och storleksmässigt ligger närmast genelec 8030 ... så jag vill ge dessa en ärlig chans med, även om genelcmonitorerna inte skulle vara något felköp alls

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 00:08

Hade jag varit i dina kläder hade jag tagit KRK ...

Har jobbat med genelec länge, men efter att gästat i andra studios är jag rätt sugen på att göra av med mina 1030 ... har inte jobbat så mycket med 8030, men har svårt att tro att dom skulle vågat göra någon radikal förändring från 1030 till 8030 ... dom vill ju trots allt att vi som har 1030 ska uppgradera till 8030 ... jag kommer inte att göra det ... det blir nåt annat den dagen jag bestämmer mig för att sälja mina 1030 på allvar...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2005-10-02 00:12

cc

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 00:26

Absolut!

Jag var lite snabb där, antog och kollade inte etc ...

Gott att du var snabb på att rätta till ..

1029 gillade jag inte alls, då föredrar jag yamaha msp5 före dom faktiskt ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2005-10-02 01:02

cc

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 01:36

Inte en chans!! Estrellas grillchips med tortilladippa till är det enda som gäller

HEHE

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2005-10-02 01:47

cc

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 10:55

gott med chips fan ... nån mer som kan svara på monitorfrågan då?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-10-02 12:43

Jag har aldrig varit förtjust i Genelec - men har hört från flera håll (från folk som inte heller har gillat Genelec tidigare), att 8000-serien är en rejäl uppryckning, med mer naturtroget ljud snarare än det vanliga smickrande ljudet - så jag ska försöka ta och lyssna på dem så småningom...

Jag har använt 8020A, och tyckte de lät bra. Basen räcker väl inte till all musik, men med en sub så... 8030 har jag använt på en konsert (tillsammans med Yamaha msp-5 bak för fyrkanal) och de lät väldigt bra tycker jag.

Jag är ju överlag väldigt positiv till Genelec, det är nog som sagt mycket smak och tycke, men lyssna på den nya serien.

Jag tycker det är lätt att höra detaljer i Genelecarna, det är ett klart och tydligt ljud, det är vad jag vill ha. Jag har inte provat KRK och kan inte säga ngt om dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 14:44

lyssnade på 8030 som sagt på estrad i karlstad och gillade det jag hörde .. men man vill ju inte impulshandla o köpa det första bästa .. nån mer som har erfarenhet av båda eller bara krk v serien i allmänhet?

Gillade KRK V4 när jag lyssnade på dom på JAM för nåt år sedan, förutom att de var för basfattiga (samma omdöme fick förresten Genelec 1029.) Så V6 borde ju va finfina i och med att de ju är snäppet större...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 17:19

Jag hade satsat på Dynaudio BM5A istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 00:25

Jag satsade på Mackie HR-624. I FM:s stora monitortest var proffsen överens om att Genelec:arna var bättre än 624:orna, men jag har jämfört själv (körde Genelec på mitt dåvarande jobb) och om jag fick välja igen skulle jag välja 624:orna igen, oavsett vad andra tycker. Monitorer är nog dessvärre rätt mycket fråga om tycke och smak, så jag tror nog att det är provlyssna som gäller...

Ursprungligen av rydan:

Jag satsade på Mackie HR-624. I FM:s stora monitortest var proffsen överens om att Genelec:arna var bättre än 624:orna, men jag har jämfört själv (körde Genelec på mitt dåvarande jobb) och om jag fick välja igen skulle jag välja 624:orna igen, oavsett vad andra tycker. Monitorer är nog dessvärre rätt mycket fråga om tycke och smak, så jag tror nog att det är provlyssna som gäller...

Precis... Jag verkligen ogillade 624:orna när jag provlyssnade. De och ett par Event (kommer inte ihåg modellen) låg tillsammans med Alesis M1 i botten på min lista...

Yorkville YSM1P kan jag ju kanske tipsa om också då förresten, det var ju de jag köpte till slut. Prismässigt ett litet snäpp under de som avhandlas här iofs (kostar ~7000kr/par), men riktigt bra IMHO.

PS. Kan ni förresten gissa vilka högtalare dom hade överallt i utställningsrummen på "Stencentrum" i närheten av Kuopio i Finland...? bild

1
Bevaka tråden