Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

irriterande ljud från powerbook

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett ganska irrriterande problem med min 12" powerbook 1,5ghz 512 mb ram.

Under hela tiden jag använder den så har den ett ihålland högfrekvent pip (låter som det kommer från en speedad fläkt typ). Det är inte högljutt alls, men det ligger precis i det frekvensområdet där det skär i hela huvudet å man tror man ska bli galen :kaaaka!: , lite som bakgrundstjutet på vissa gamla tv-apparater.

vad är det som piper å går det a fixa?

Tackar.

jag hade ett väldigt jobbigt pip från en av mina trummaskiner...det visade sig att det var adaptern som orsakade problemet, den var inte original, bytte strömförsörjning och sen är det lugnt...inte för att det kanske är så troligt att det är nåt sånt problem som du har kanske, men det låter som exakt samma ljud faktiskt...alltså det underbara teve-pipet som min teve bidrar med ibland

En första gissning är att det kan vara hårddisken som låter. Märker du någon skillnad i ljudet om du t.ex. testar att kopiera två olika stora filer från olika delar av hårddisken samtidigt till en ny katalog?

En andra gissning är att det är en fläkt som råkat ut för lite skräp.

En tredje gissning är att någon kondensator inte är riktigt schysst.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-04 13:04

Min piper när jag förhandsvisar fil och ljud i finder... låter typ från där powerknappen sitter...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-04 13:21

Om det är ett väldigt högfrekvent ljud så är det nog en kondning, dom är av satan. Har lyssnat på ett flertal datorer med felaktiga kondningar, och det är ett hemskt ljud (som dock inte alla hör).

Japp.. nu när jag läste första inlägget igen (inte riktigt lika nyvaken) så känns skev kondensator ännu mer rätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-04 14:14

Ja fy tusan, när apparater drabbas av detta. En relativt ny TV hemma (köpt i början av året) börjar gallskrika när man tittat i 30-40 minuter (bara jag som hör, musiköra, yes yes...). Jättekul att åka och lämna in, bara 300 kg TV lixom... :-/ men med felfria apparater skulle nog alldeles för många bli arbetslösa.

ja det låter hela tiden. ett lågt högfrekvent tjut/pip.. inget jag gör påverkar ljudet.

ok.. kondning. går det att fixa?

edit: vill tillägga att den har haft ljudet ända sedan jag köpte den (för ca 1 vecka sen).. funderar på att reklamera den, för jag står inte ut med ljudet

Om du köpte den ny så är det bara till att reklamera.. ska inte vara något som helst problem med det. Att leta upp exakt vilken kondensator det är och sedan byta den är inte en lätt uppgift i en ny powerbook.. speciellt inte i 12":aren. Låt apple fixa det..

japp jag ska f*n i mig reklamera.. blev så knäckt när jag plockade upp den lille krabaten från kartongen (dom hade tom sprutat i massa lukta-som-nyköpt-bil-doft i lådan), tryckte på on å kände en svag tryckvåg mot mina känsliga öron. blev per automatik sur på min polare som sitter med en knäpptyst (läs: ödslig grav) sony vaio..

reklamation e det som gäller. å jag ska inte ge mig förrän problemet är borta, om jag så måste kräva en ny dator.

edit: tackar innerligt för alla svar å idéer

Tyvärr så kan man inte kräva en ny dator förrän den varit inlämnad två gånger tidigare
Men i vissa fall så byter de på en gång ändå..

Ursprungligen av Volantiz:

Tyvärr så kan man inte kräva en ny dator förrän den varit inlämnad två gånger tidigare
Men i vissa fall så byter de på en gång ändå..

Nä jag tänker nog inte försöka kräva ny dator förrän jag gett service-folket en chans (ok två chanser) .. förhoppningsvis är det ett enkelt fel att fixa.

men jag hoppas innerligt att det är ett onaturligt ljud. powerbookanvändare på detta forum - låter era powerbooks som en tv-apparat (om än svagt) så fort ni knäpper igång datorn??

  • Medlem
  • 2005-10-04 20:37
Ursprungligen av kompanjon:

powerbookanvändare på detta forum - låter era powerbooks som en tv-apparat (om än svagt) så fort ni knäpper igång datorn??

Nope. Min PB 12" ger ifrån sig lite hd-sus och till detta fläktsus av varierande volym (mestadels svagt det också). Så lämna in och gnäll, den ska inte tv-tjuta.

  • Medlem
  • 2005-10-04 19:57

Jag tror också på att det är hårddisken som tjuter, för det är nästan mer regel än undantag att dom börjar göra det efter att man haft dom en tid. En fläkt surrar ju mer än tjuter, så det borde vara en helt annan typ av oväsen tycker man....

reklamerad, inlämnad, utbytt, problemet löst!

det tog ungefär 3 sekunder innan försäljaren föreslog utbyte. "jamenvisst" sa jag och log förädiskt (fråga mig inte varför, det var ju något fel på den)

ha det gött å tack för all hjälp, nu ska jag göra musik ist.

"powerbookanvändare på detta forum - låter era powerbooks som en tv-apparat (om än svagt) så fort ni knäpper igång datorn??"

Min ena pc lät precis så som du beskrev (ganska så tyst men med väldigt hög frekvens).. och det var en kondensator som var deffekt. Jag har just nu samma problem (fast inte alls lika grovt) i en yamaha cs15 och en electrocomp.. men i dem så är det väldigt mycket lättare att fixa det själv som tur är

Här är en sampling av hur pc'n lät innan jag fick moderkortet utbytt: http://bitcrushed.com/ABIT.mp3
(jag kommer bråka lite med mitt nät snart.. så det går nog inte alltid att komma åt filen)

Skönt att det löste sig så snabbt!

Skönt att det löste sig. Har också en pb12" som är tyst - min pc är däremot inte så tyst. Hmm... :hmmm:

  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 17:09
Ursprungligen av Volantiz:

"powerbookanvändare på detta forum - låter era powerbooks som en tv-apparat (om än svagt) så fort ni knäpper igång datorn??"

Min ena pc lät precis så som du beskrev (ganska så tyst men med väldigt hög frekvens).. och det var en kondensator som var deffekt. Jag har just nu samma problem (fast inte alls lika grovt) i en yamaha cs15 och en electrocomp.. men i dem så är det väldigt mycket lättare att fixa det själv som tur är

Här är en sampling av hur pc'n lät innan jag fick moderkortet utbytt: http://bitcrushed.com/ABIT.mp3
(jag kommer bråka lite med mitt nät snart.. så det går nog inte alltid att komma åt filen)

Skönt att det löste sig så snabbt!

Aj fy fan vad de gjorde ont av att lyssna på det!!! Förstår att du inte stod ut med det. Min powerbook är tyst iaf så hoppas att din nya är det också.

1
Bevaka tråden