Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskning nr 1: Installationssystem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte att såhär mot slutet av året så är det dags att börja formulera önskelistor. I år tänkte jag göra en önskelista avsett för Apple. Min första önskning är ett installationssystem.

Bakgrund
Häromdagen hade jag besök av en gammal vän. Han har "switchat" i somras, delvis tack vare mig för det var min iBook som inspirerat honom till en likadan. Fast han är inte genomsnittsanvändaren direkt. Faktum är att han inte ens kör Mac OS på den. Näe, inte ens Mac OS X heller. Utan Debian Linux. Och inget annat. Så jag vet inte riktigt hur switchad han är, men hårdvaran är ju i alla fall mac.

Han ville visa mig lite av Debian Linux starka sidor och en av det stora finesserna är installationssystemet. För de insatta räcker det med att säga apt-get tror jag bestämt. Såhär fungerar det: Man surfar in på Debian Linux sajt och letar reda på det program man vill ha. När man har hittat sitt program så är det det bara att skriva in namnet i installationsprogrammet och så laddar det ner inte bara programmet som ska installeras, utan även alla tillhörande filer som kan behövar och installerar allt detta automatiskt. Otroligt smidigt faktiskt. Och det fick mig att tänka lite...

Hur det skulle fungera på mac
Min tanke är denna: Apple borde skapa ett centraliserat installationssystem. Där skulle du kunna leta reda på det program du vill ha och låta det installeras genom ett installationsprogram. Sedan kan detta installationssystem automatiskt hämta nya uppdateringar allteftersom de blir tillgängliga.

Låter det lite likt nuvarande Programuppdatering (Software Update)? Jepp, det är det som är tanken. Men den stora skillnaden är att Apple hostar en databas med samtliga macprogram som finns. Dit alla utvecklare kan anmäla sina program och uppdateringar. Och detta ska vara skilt från Programuppdatering för att skilja på Apples egna godkända uppdateringar för själva Mac OS X och resten av alla världens macprogram.

Fördelarna är stora med detta system, för oss som användare. Bara en sån sak som att ha ett enda system för att installera och avinstallera program skulle vara värt mycket och något som många önskar fanns i macvärlden. Men tanken är att ta det ett steg längre och snegla på Debian Linux och dess funktioner. Och sedan ytterligare ett steg längre för att göra det sådär macigt som bara Apple kan göra ett program.

Tänk dig att datorn automatiskt kollar regelbundet efter nya uppdateringar och säger till när en ny version av TinkerTool kommit ut? Eller kanske HP har uppdaterat sina skrivardrivrutiner? Eller kanske rent av varje natt hämta en ny Nightly Build av Chimera? Bara att kryssa för vilka uppdateringar du vill ha och sedan klicka på installera. Vill du ta bort TinkerTool? Fint, bara att markera och klicka ta bort.

Hur blir det med kommersiella program då? Ja naturligtvis kommer inte Adobe att låta dig ladda hem Photoshop 7 bara sådär. Men en uppdaterare till 7.0.1 går ju utmärkt. Eller kanske intstallera en demoversion som sedan går att ta bort enkelt och smidigt.

En framtida utveckling vore förstås att integrera möjlighet till köp av programvara genom systemet. Vill du uppdatera Photoshop till version 7.5? Det kostar 200 dollar, var vänlig fyll i kontonummer, tack. Ja, eller nåt liknande, det här är mera lösa tankar om framtida utvecklingmöjligheter. Men redan nu borde ett centralt system för freeware, shareware och fria uppdateringar kunna skapas.

Slutsats
Detta är min första önskning till Apple. Det skulle ge Mac OS X en helt ny funktion som i likhet med andra smarta Appleteknologier (som Rendezvous t.ex.) är till för att maximera enkelhet och smidighet för användarena. Så Apple, skapa ett installationssystem för ALLA program!

APT GET finns till OS X.
Fink heter det.

Sen har Apple anställt mannen bakom alla urmoders tokinstallations system. BSD Ports.

Så vi vet att Apple jobbar på något nytt. Men vad, ja det vet vi inte.

[ 07 November 2002, 00:54: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-07 08:56
Citat:

quote: Jag tänkte att såhär mot slutet av året så är det dags att börja formulera önskelistor. I år tänkte jag göra en önskelista avsett för Apple. Min första önskning är ett installationssystem.

En lysande idé Adrian. Keep it up!

Alla program i denna centraliserade installationssystem skulle naturligtvis vara testade och godkända av Apple.

Samma system skulle också kunna användas till att avinstallera program.

[ 07 November 2002, 08:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag skulle vilja att Apple fixar buggen som gör att jag rätt ofta måste starta om min iBook.

Scenario: Jag är inkopplad med kabel till nätverk och har monterat min NFS-server på skrivbordet. Jag är klantig, glömmer avmontera den innan jag rycker ut sladden och ska köra på Airport istället. Om jag nu försöker antingen avmontera servern eller komma åt den så hänger sig Finder. Det går inte tvångsavsluta. Jag kan inte ens starta Terminalen för att döda processen. Jag kan inte heller ssh´a in till datorn och lösa problemet.

Helt vansinnigt!!!

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Mmm, ja. Men vad har det att göra med Adrians idé om ett installationssystem?

Jag uppfattade ämnet som en allmän önskelista. Insallationssystem var ju bara ”Önskning nr 1”. Har jag fel? Det skulle väl vara en rolig diskussion eller?

Har jag fel ska jag inte trakasera detta inlägg mer.

MVH
Jerker Olander

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-07 10:06
Citat:

quote: Jag uppfattade ämnet som en allmän önskelista.

OK!

Jag förstår om det kan uppfattas som en tråd för alla möjliga önskningar, men tanken var bara att diskutera ett installationssystem, ett nytt macigt sätt att installera alla dessa uppdateringar man hela tiden laddar hem.

Därför har jag startat en egen tråd för alla andra önskningar:
Hur ser din önskelista till Apple ut?

Detta var det smartaste jag läst på länge Adrian! Det märks att du tänkt till.
Hoppas verkligen att Apple kommer med en sådan lösning.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
APT GET finns till OS X.
Fink heter det.

För er som inte har installerat Fink som Christopher pratar om. Testa!

Jag har inbillat mig att Köp Mac OS X-program under Apple-menyn är tänkt att bli något helt annat än vad det är idag.

Får man spinna vidare på Adrians tankar lite?

Om Apple på något vis får ihop ett system för att distrubuera program åt utvecklarna eller åtminstone ändrar lite i hur installation av program ska gå till så skulle Console.app få en mycket större roll än idag.

<crazy idea>
Om/när ett program krashar så skulle information kunna skickas till Apple och sedan vidare till respektive utvecklare. Utvecklaren skickar sedan ett svar med lösning/förklaring tillbaka till Apple som skickar tillbaka det till respektive användare. Det ska förstås vara helt frivilligt och kan ställas in att skicka info en gång i veckan eller månaden istället. Ungefär.
</crazy idea>

(Ändrade helt obegriplig mening.)

[ 07 November 2002, 19:17: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Det är nästan på dagen 8 år sedan jag skrev min önskan om ett installationssystem för Mac och nu när Apple precis har presenterat Mac App Store känns det som att cirkeln är sluten.

Mycket utan det jag skrev då går ganska rakt av att hitta i Mac App Store:

Ursprungligen av Adrian B:

Hur det skulle fungera på mac
Min tanke är denna: Apple borde skapa ett centraliserat installationssystem. Där skulle du kunna leta reda på det program du vill ha och låta det installeras genom ett installationsprogram. Sedan kan detta installationssystem automatiskt hämta nya uppdateringar allteftersom de blir tillgängliga.

[...]

Fördelarna är stora med detta system, för oss som användare. Bara en sån sak som att ha ett enda system för att installera och avinstallera program skulle vara värt mycket och något som många önskar fanns i macvärlden. Men tanken är att ta det ett steg längre och snegla på Debian Linux och dess funktioner. Och sedan ytterligare ett steg längre för att göra det sådär macigt som bara Apple kan göra ett program.

[...]

En framtida utveckling vore förstås att integrera möjlighet till köp av programvara genom systemet. Vill du uppdatera Photoshop till version 7.5? Det kostar 200 dollar, var vänlig fyll i kontonummer, tack. Ja, eller nåt liknande, det här är mera lösa tankar om framtida utvecklingmöjligheter. Men redan nu borde ett centralt system för freeware, shareware och fria uppdateringar kunna skapas.

Observera att detta skrev före automatiska uppdateringar i program var etablerat så som det är idag i nästan alla program.

För vidare diskussion om Mac App Store, se den här tråden: Mac App Store - flopp eller succé?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 08:19

Kul Visionären

Det var också kul att steve nämnde steam - vet inte hur många gånger jag tackat valve för detta. Varje gång man installerat en ny pc tar man hem steam på några Mbyte och så laddar den snällt hem alla spel man köpt och installerar dom åt mig. Fungerade lika snyggt för dom spelen som är portade till osx. Buy once - play many.

1
Bevaka tråden