Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-10-14 02:01

hej!

kommer inom några veckor få hem min nya studio utrustning och i att beställning genomfördes insåg jag misstaget - extern hårddisk.

har tittat närmare på LaCie's diskar som kan ta fw800 då 400porten kommer att ockuperas av en travelerkort. min fråga är: kan fw800 ge strömmatning eller måsta jag ha en jäkla adapter till den? pratade med en vän från ett studio kollektiv om det där och hans kommentar var att fw800 inte ger ström.

någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 02:28

Hej!
Om den får ström eller inte beror inte på om det är FW800 eller 400, utan om det är en 6-pinskontakt (fullsize) eller en liten. Tror jag.. Eh. Godnatt!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 07:41

Det beror inte bara på om det är stor eller liten, beror på själva hårddisken med.

Jag har en lacie disk, och den kräver adapter, oavsett hur jag kopplar in den.
Men de har en hel del modeller i sitt utbud så bäst är nog att ringa en återförsäljare och fråga om deras modeller!

LaCie´s diskar med FW800 har en egen strömadapter, så man behöver inte tänka på den biten direkt...
däremot så bör du fundera på det hela med extern disk om du (som du skrev) ska köra ett ljudkort på den vanliga FW400 porten. jag kör också ljudkort via FW och har märkt att ibland så vill det inte riktigt funka om man kör höga upplösningar på ljudkortet samtidigt som det sitter en extern HD på samma lina, vilket även verkar gälla om disken sitter på FW800.
i mitt fall så kör jag ett M-audio 410 och en LaCie D2 disk, där disken har stöd för både USB2, FW400 & FW800, och det spelar ingen roll om jag kör disken före eller efter ljudkortet via FW400 eller om jag kör via en FW400 hub, eller om jag kör disken via FW800. det blir problem med ljudet om man ska köra högre upplösningar än 48khz.
just nu kör jag min externa disk via USB2 och M-audio 410 via FW400 och det verkar funka bra.
där har du mina erfarenheter av externa FW800 diskar

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-10-14 23:51

fan. verkar som mina planer inte fungerar som jag vill. ljudkortet är nämligein ett motu traveler som går via 400:an. och efter att ha tänkt ett tag på separat ström eller inte så inser jag att jag klarar mig med den inbyggda när jag skall gigga. kommer aldrig att spela in då. måste leta mer info om diskar med 800anslutning för usb känns uteslutet.

men varför inte köra från intern disk ?
jag skaffade mig en 60gb Hitachi 7200 varvare till min bärbara, funkar fint som snus

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-10-16 01:37
Ursprungligen av 12moons:

men varför inte köra från intern disk ?
jag skaffade mig en 60gb Hitachi 7200 varvare till min bärbara, funkar fint som snus

jo. men alltså att när jag spelar in i studion anser jag att jag måste ha en extern disk. det är till inspelningar jag behöver den externa. men som jag sa. att när jag skall ut och gigga så kommer jag att använda den interna då jag kommer att ha samplingarna där. men jag funderar ändå på att byta disk till en 7200varvare.

däremot är jag ingen höjdare på att installera. måste lära mig OS X från grunden...

1
Bevaka tråden