Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med digitala trummor, MIDI & Mac OS X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-11 02:46

Testar ett YAMAHA DTXPLORER trumset d.v.s digitala trummor med MIDI-ut till en Mac. Har ett enkelt MIDI-interface (MIDISPORT 1x1) som fungerar helt ok med keyboard. Men när jag i Mac OS X (10.4) startar t.ex. Garageband och kopplat trumsettet så är MIDI-signalerna fel/omkastade på vissa trummor. Om man slår på virveltrumman så indikerar Garageband att något händer men inget hörs, spelar jag in så får jag med varje anslag även om det inte hörs. Kan se det visuellt. Slår jag puka 1 så hörs det korrekt. Med bastrumman blir det ett virvelljud osv.

Hittills hittar man lösningen genom att t.ex. prova Battery 2 från Native Instruments som både är ett eget trumprogram men också plugin (AU) som t.ex. fungerar till Garageband. Man kan lära Battery 2 vilket trumljud som skall höras när man slår på en viss trum-pad. Enkelt! Funkade toppen!

Dock hoppas jag att detta går att göra direkt i Garageband. Återstår att se. Någon som vet?

Kör på en PowerBook G4 1,67GHz, enkelt och billigt midi-gränssnitt. Och det är inga hörbara släpningar (latency) i Garageband när man spelar in live och har fler kanaler med andra instrument som spelar parallellt.

Kolla om det i DTEXPLORER modulen finns något GM -läge (general midi) som gör att modulen skickar de spelade tonerna till GM standardens toner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-11 12:51

Tack, men jag kan inte hitta att det INTE är general midi som standard. Alltså borde den följa normerna men icke.

Jag som trodde att keyboard skulle strula som har så många input (tangenter) men en digitalt trumset med bara några få input skulle inte funka rakt av är konstigt...

Någon som har erfarenheten att sätta ihop digitala trummor (t.ex. YAMAHA) - midi - Mac OS X och får det att koppla rätt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-11 12:54

Har ingenting med vad du använder för utrustning att göra. Dina trummor skickar notnummer, din programvara tar emot och låter. Du får försöka hitta var i trummodulen där du kan redigera vilka notnummer som skickas på respektive pad. Prova dig fram tills du hittar baskagge-ljud på rätt pad osv. Lagra i trummodulen som ett "GarageBand Set!" typ.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-11 20:51

Jag förstår att MIDI är bara ett transportsätt från enhet till enhet och att det är ganska pang på. Men det jag inte förstår är att med keyboard så går det rätt av men med denna trumenhet från YAMAHA är det helt osynk.

Men det kan inte vara meningen att man behöver gå in på respektive ljudprogram som hanterar MIDI och för hand koppla samman det hela. Och det är ju inga udda utvecklare i något steg. Hur gör man då i t.ex. Garageband om man skall göra det lokalt?

Det måste finnas någonstans på os-nivå man skall kunna ändra detta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-12 01:59

Nu hittade jag en lösning. Och det är som PF skriver. Jag testar Battery 2 och det hade en plugg som fungerar i Garageband. Via Battery 2-gränssnittet kan man lära pluggen/programmet vilken trumma som skall ha vilket ljud.

Nu vill jag också få detta att fungera i direkt i Garageband så jag inte behöver investera i Battery 2 just nu.

Någon som vet om detta går att göra i Garageband via inlärning eller inmatning av MIDI-nummer? Rent handgripligen alltså.

Tack PF för tankeväckaren.

yamaha dtxplorer ezdrummer problemet löser du så här

kör drum map setup "G0" ska ha 0-värde D1, "A0" ska ha värde 0-värde C1

1
Bevaka tråden