Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljudkort igen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kompis som har en dell inspiron 6000. Han undrar på ljudkort til denna. Behøver bara en inngång egentligen, men den ska funka både til gitarr och mic. Min fråga blir då:pcimca, usb eller kanske firewire (skuta sparv med kanon kanske...)? Och några tips på bra ljudkort till denna fina mannliga kompis??

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varuinfo.asp?nodeID=3545

Jag har inte prövat den men den verkar rätt intressant.

USB är oftast billigare och det borde räcka fint till bara en kanal. Något M-audiokort kanske? Jag är inte jätteinsatt i dessa lower-endkort, men följande kan verka intressanta enligt specs på m-audio.com:
- FireWire Solo
- Fast Track PRO
- Fast Track USB
- MobilePre USB

De har alla en eller två XLR-ingångar med micpreamp, samt ingång för Hi-Z instrumentnivå teleplugg. De nedre i listan är billigare (delvis för att det är USB, kan jag tänka mig.) Fast Track PRO är det enda med MIDI, och FireWire Solo är dyrast, antagligen utan någon anledning som din vän behöver bry sig om. Så helt enkelt, fast track usb och mobilepre usb kan nog vara lämpliga kort om personen i fråga aldrig använder MIDI, för i så fall är fast track pro lite bättre

EDIT: Ja, jag glömde att line6 numera försöker slå sig in i ljudkortsbranschen ordentligt. Undersök toneporten, det kan det vara värt!

Fast Track USB hadde jag i tankerna. Verkar som ett billigt ljudkort som gör vad han hadde tänkt sej. Line 6 var ett interessant förslag också. Tänkte aldrig på den varianten. Vad med dessa pcimca korten (eller vad det nu heter när man stoppar in kort i den kortlesar platsen i pc...?) Duger de till nått?

PCMCIA-ljudkort (PCMCIA kallas även PC-card och är de plugnplaykort som de flesta PC-laptops har läsare för) har oftast bara en in och en ut, eller liknande, för datorer helt utan ljudkort, eller utan input. De är nog inget alternativ. Framför allt inte med tanke på hur billigt du får de ovannämnda USB-ljudkorten.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 22:46

Jag har ett Mobile Pre USB till salu för en tusenlapp + frakt.

PM:a mig!

/Seb

Tror inte det är aktuelt med mobile pre usb kortet. Har tilgång till 2 stk redan

1
Bevaka tråden