Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic i ProTools 6.1

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 21:52

Jag har precis köpt en mbox med PT 6.1 begagnat. Jag har en iBook G4 800 MHz. När jag installerat programvaran och startar den så hinner jag inte med mer än att få upp rutan för att starta ett nytt projekt innan Kernel Panic-rutan kommer upp. Mboxen är inkopplad på rätt sätt och jag har följt alla anvisningar.

Kan det vara att PT-versionen är ganska dåligt uppdaterad och att det ställer till konflikter med mitt mer uppdaterade OSX? Hur uppdaterar man sitt PT? I manualen står det nåt om att det ska finnas ett lösenord för att få uppdatera skrivet på nån lapp, men nån sån lapp verkar inte ha följt med i lådan.

Jag har verkligen sett fram emot att få den här grunkan och det känns himla tungt att få en jädrans Kernel Panic innan man ens hunnit börja leka...

Nån som anar vad felet kan vara?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-08 22:24

Trist att höra. Jag kan bara instämma i klagokören; försökte köra in en Mbox och PT 6.4 på min bärbara PC, samma härliga känsla där: blåskärm. Hopplöst... Alla talar så väl om PT...

Just era problem ser ut att bero mer på Mboxens drivrutiner än Pro Tools (tyvärr inte helt ovanligt med just såna fel då man använder USB-prylar). Se till att ladda hem de nyaste drivarna som jag har för mig ligger väl gömda på digidesigns hemsida. Om inte det hjälper så är antagligen nästa steg att installera om drivarna till USB-kontrollern.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-08 22:36

Du får nog regga dig på digidesigns hemsida och hämta ner senare version, tror man kommer upp i 6.4 utan att betala extra.

Jag kör på en gammlare dator och det funkar okej men lite segt, tror dock att 6.1 är för jaguar, ladda hem senare version så borde det funka....

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 22:41
Ursprungligen av enapa:

Du får nog regga dig på digidesigns hemsida och hämta ner senare version, tror man kommer upp i 6.4 utan att betala extra.

Jag kör på en gammlare dator och det funkar okej men lite segt, tror dock att 6.1 är för jaguar, ladda hem senare version så borde det funka....

Hörrödu, jag tror du har alldeles rätt! Dock är det rätt surt ändå, för det verkar inte som att 6.4 är uppdaterat för att fungera med OSX 10.4.3 (som jag har). Antingen får jag väl nedgradera mitt OS eller hoppas på att det funkar ändå...

Tack iaf!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-08 22:48

Det är nog bara de allra senaste versionerna som funkar i tiger, jag skulle nog satsa på en egen installation med 10.3 och boota om när du ska spela in... bökigt kasnke men det borde funka...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 23:01
Ursprungligen av enapa:

Det är nog bara de allra senaste versionerna som funkar i tiger, jag skulle nog satsa på en egen installation med 10.3 och boota om när du ska spela in... bökigt kasnke men det borde funka...

Går det enkelt att installera två olika OS på samma HD? Är det en normalprocedur som man enkelt tar sig igenom med installationsskivan för OSX? Får väl leta på den då...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-08 22:49

I mitt fall: körde in alla uppdateringar jag kunde finna, även en som skulle vara för WXPpro/sp2, hjälpte inte alls. Blåskärmen bara visade sig lite längre innan datorn startade om. Lade mboxen på hyllan och tänkte: en annan dag, ett annat OS... men så strular det på äpple också?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 23:04
Ursprungligen av PF:

I mitt fall: körde in alla uppdateringar jag kunde finna, även en som skulle vara för WXPpro/sp2, hjälpte inte alls. Blåskärmen bara visade sig lite längre innan datorn startade om. Lade mboxen på hyllan och tänkte: en annan dag, ett annat OS... men så strular det på äpple också?

Det låter riktigt surt det där... Men jag tror att problemen är vitt skilda mellan olika OS. Uppdateringar och (in)kompatibilitet är nog inget man kan jämföra mellan OSX och XP. Fast det är klart, att det är struligt för båda parter är ju kanske en smula intressant.... Borde du inte sälja den hellre då om du inte ens använder den? Har du en installationsskiva för OSX som ligger och skräpar nu eller? Vilken version av PT är det? Kanske borde sälja den till mig....

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-08 23:06

pf: Jag är även spekulant om du har en mbox, kör på en lånad...
att det strular i pajaspojkens fall är ju inte så konstigt, men på pc är pro tools kräset som fan, man får vara noggrann med vilken dator man har,... nått som det inte är tydligt i mboxens fall...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 23:09
Ursprungligen av enapa:

att det strular i pajaspojkens fall är ju inte så konstigt

Underförstått: Vilket jäkla pucko!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-08 23:16

njae inte alls, ibland har man ju gjort allt rätt men det ballar ur, men nu hoppas vi på att det funkar sen!!

Sök på 99mac om osxinstallation, jag är rätt ny på mäck.

"Men jag tror att problemen är vitt skilda mellan olika OS."

Ett ganska så intressant samband är att det är precis samma fel som uppstår.. och att det väldigt ofta handlar om just USB-enheter med halvkassa drivrutiner. Ett rent slumpmässigt sammanträffande eller kanske något mer än så?

Angående OSX-versioner och kompatibilitet.. Digidesign lägger inte till versionsnummer av operativ som de inte testat igenom riktigt ordentligt. Vanligtvis så brukar det fungera med nyare versioner ändå om inte några väldigt stora förändringar skett.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 00:37
Ursprungligen av Volantiz:

"Men jag tror att problemen är vitt skilda mellan olika OS."

Ett ganska så intressant samband är att det är precis samma fel som uppstår.. och att det väldigt ofta handlar om just USB-enheter med halvkassa drivrutiner. Ett rent slumpmässigt sammanträffande eller kanske något mer än så?

Angående OSX-versioner och kompatibilitet.. Digidesign lägger inte till versionsnummer av operativ som de inte testat igenom riktigt ordentligt. Vanligtvis så brukar det fungera med nyare versioner ändå om inte några väldigt stora förändringar skett.

Problem får du om du har ett os som är nyare än vad digi rekommenderar, kukar nåt ur och du behöver support, så är första lösningen, nedgradera till den os version som funkar med din PT version, alternativt, uppgradera så att PT version och OS version är i synk.

Står precis inför en downgrade till 10.3.4 för att få hjälp att lösa att vissa pluggar kraschar vårt mixplus ...

surt sa räven, men sånt är livet, jag bryr mig inte mer än att jag vill att allt ska snurra, så är det lösningen, så är jag cool med det..

---

"du är aldrig tuffare än kravspecen"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-09 01:12

(Nämnda Mbox är inte min, den tillhör företaget).

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 15:05

<citat> "du är aldrig tuffare än kravspecen" </citat>

Absolut . . så är det med Digis krav, det är "bara" att läsa innantill så fungerar det . .
nåja . . . för det mesta . . .

1
Bevaka tråden