Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att göra med min 600Mhz

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver lite goda råd.
Jag har en 600Mhz Lifebook m 128 Ram (bedrövligt lite, jag vet) som jag just nu kör XP i (inget måste).
Jag skulle vilja använda denna som musikdator istället för min stationära..
För ett par år sedan var det ju en värstingdator och folk gjorde musik på liknande.
Ska jag slänga in windows 98?
Vilken version av Cubase kan vara lämplig att köpa, borde ju finnas folk som sitter med gamla versioner som man kan köpa loss för några hundralappar?
Har ett midiinterface till den (USB) men ljudkortet i den suger, är det lönt att kosta på den ett PCMCIAkort? Eller är det att kasta pengar i sjön?

Min tanke är att styra mina syntar o samplern via midi, men att ha sång o gitarrspår på datorn. Ska jag sedan mixa ner det kan jag göra det i min stationära. Detta är för livebruk.

Jag har inga stora pengar att lägga på detta...

MYCKET tacksam för all hjälp! Hepp!

Ps. Om någon har ett SD-ramminne för laptop liggande o skräpa som kanske kan tänka sig o sälja för en liten penning så blir jag mycket lycklig!
Ds.

Jag har ett VST 5.1 som borde funka, fast det är frågan om det ens är värt att skicka. Finns nog folk närmare dig som kan tänkas kränga det för ett par hundralappar. Annars så funkar nog en lite äldre version av Reason utmärkt på den burken med. Vad gäller ljudkort så har ju Behringer ett snorbilligt, som kanske duger?

Behringer? Det enda Behringerljudkort jag hittar är ett Firewire.. funkar inte så bra på min Lifebook tyvärr.. Har bara ett USB på datorn m, vill jag använda midiinterfacet så det slut på platser sen. Kan man splitta USBn till flera? Eller måste jag köpa ett pcmcia (Echo indigo för1800?, vilket jag inte har råd med om jag ska köpa programvara och annat också)

Tack för erbjudandet av Cubase, jag kan kolla om inte nån polare har nåt liggande nånstans först..

Ursprungligen av Dr Dront:

Behringer? Det enda Behringerljudkort jag hittar är ett Firewire.. funkar inte så bra på min Lifebook tyvärr.. Har bara ett USB på datorn m, vill jag använda midiinterfacet så det slut på platser sen. Kan man splitta USBn till flera? Eller måste jag köpa ett pcmcia (Echo indigo för1800?, vilket jag inte har råd med om jag ska köpa programvara och annat också)

Tack för erbjudandet av Cubase, jag kan kolla om inte nån polare har nåt liggande nånstans först..

Alltså, Echo Indigo är ju grymt basic, så jag tycker det är onödigt mycket pengar för väldigt lite ljudkort. Du kan splitta USB-porten, köp en liten USB-hubb på Kjell Co eller Clas Ohlson bara. Lär inte kosta hundralappen ens. Sen har du en hel del M-audioljudkort till USB, varav några då har mikpreamp och sådär istället för MIDI (i de billigare klasserna får man ofta välja en av dessa) och eftersom du har ett MIDI-interface redan kanske något av de korten kan vara intressanta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-15 12:24

Måste tyvärr vara lite mer krass: Sälj den och spara vidare. Kommer inte vara mycket att ha till musikskapande om du ska spela in audio osv. USB 1 rockar inte. 128 MB ram rockar inte.

Vad du skulle kunna göra vore iofs att ha en extern hårdvarusampler och köra alla dina audiobehov därifrån, och styra allt med MIDI från datorn. Det orkar den (möjligtvis) bättre.

Ursprungligen av DrDront:

Min tanke är att styra mina syntar o samplern via midi, men att ha sång o gitarrspår på datorn. Ska jag sedan mixa ner det kan jag göra det i min stationära. Detta är för livebruk.

Jag tror att det kan vara värt att testa med Win98SE. Om du orkar/kan mecka med Windows-inställningar bör det gå alldeles utmärkt att få datorn att göra det du vill. Dock är 98 lite småinstabilt, åtminstone på vissa maskiner. Räkna inte med att kunna ha massa realtidseffekter på ljudspåren och samtidigt ha pålitlig prestanda heller. Egentligen vill man väl snarare ha något rejält överdimensionerat för livebruk, som säkerhetsmarginal.

Som jag förstår det ska du bara ha kanske 3-4 hyfsat statiska ljudspår samtidigt på datorn, och sedan MIDI på det? Jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle funka på en 600 MHz, motsvarande via Impulse Tracker fungerade med marginal på en Pentium 90 när det begav sig. Nu är ju en tracker i DOS inte samma sak förstås, men rent datakraftsmässigt finns det inga hinder.

(skriver detta från en 400 MHz laptop med 98SE)

Precis, jag ska inte ha allt för mycket ljudspår i datorn. Jag har externa effektburkar och min A5000 sampler. Min sampler är dock meckig och tar lång tid att ladda, så jag skulle helst vilja ha längre ljudspår som sång o gitarr i datorn. Det borde den ju palla. Vad jag däremot inte vet är vilka versioner av de äldre programmen som lämpar sig för min lite klenare dator.

De gånger jag uppträtt live med min musik så har jag tankat över allt "ljud" i min A5000 och seqenserat i min Triton LE. På detta viset slipper man datorn. Är så pilligt bara när man väl ska ändra något i sequenser på min Triton. Suck...

Starttiden i A5000 är väl egentligen enda nackdelen med den. Bör jag titta på en annan sampler? A5000 är ändå svårslagen prestandamässigt... Och jag har ju faktiskt lyckats lära mig den..

1
Bevaka tråden