Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa feta plattskärmar...

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Halloj, gubbar o gummor!

Stofilen behöver hjälp med sånt jag inte förstår... dvs datortillbehör... bauta-skärmar...

Jag skulle behöva fixa mig en rejäl skärmyta till en seriös ljudarbetsstation.
Platta skärmar förstås.
Vad är optimalt m.a.p. pris/prestanda?

Skall man leta rätt på och hiva upp en rejäl bredskärm i veritabelt bioformat, två normala mindre bords-bredskärmar (dyra som attan?) eller två vanliga 4:3 plattskärmar (antagligen bättre pris...)?

Rekommenderade märken o modeller? Ställen att handla på?

Skall köra från en rack-Pese med dubbelskallegrafikkort. Mjukvaran Merging Pyramix... och då VILL man ha så många pixlar som möjligt framför sig! Det gäller väl iofs alla DAW-miljöer av idag.

mvh

/Rotwang! (har hivat alla CRT-vrak i containern...)

Mina 10öre: Jag skulle inte känna mig bekväm med att köra plasma ihop med program där saker "inte flyttar sig" liksom. Hur det än är så bränner ju en plasma på sikt. Skall den stå på med statisk bild så får du fler timmar med LCD.

Kolla prisjakt.nu, det är bra grejjer när man är i tvköpartagen.

Sen skulle jag nog, spontant, hellre köra två 19" än en 40" på en DAW.

Ursprungligen av spanky:

Sen skulle jag nog, spontant, hellre köra två 19" än en 40" på en DAW.

Precis vad jag tänkte även...
Var inne på att köra så med Reason på mina (då) 2st 19"TFT. Men eftersom den datorn rasade, sålde jag ena skärmen.
Men det verkade som ett skjysst upplägg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-19 12:03

DVI-skärmkontakt är ett måste. Dell och Apple har superfina widescreen-skärmar.

Jag föredrar två skärmar framför en större, speciellt i ljudinspelningssammanhang. Då kan man ha mixern på ena skärmen och arret på den andra. Vad som är optimalt i fråga om pris/prestanda beror på vilken budget du har att röra dig med.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-19 13:05

Håller med PF, kolla in skärmarna från Apple eller Dell. Samsung har en del bra också. Men 19" känns lite som de går bort då de väldigt sällan har högre upplösning än 17" skärmarna. Men kolla på två stycken 20" widescreen skärmar så är du nog hemma om man säger så.

D.

Hmmmm...
Samsungarna ser schyssta ut. *surfar vilt* Jag råkade ut för en stor och bred sådan med tjusigt vinröd kant för något år sen, men jag hittar ingen nu.
Tjugotummare verkar vara ett måste. Allt under verkar jobbigt. T.o.m. min knädator levererar ju 1680x1050...
Nu vill jag bara hitta ett schysst dubbelfäste. Varför ha två fötter när man kan klara sig med en, precis som Vilse i pannkakan! Helst på något ledat arm-fäste...

Egentligen skulle jag behöva tre skärmar, ety det hör en videoserver till systemet också, men det är lite lågprioriterat.

Sen återstår att övertyga överordnade att betala för hela rasket. Det är liksom å tjänstens vägnar, men man lurar ju på att kunna använda grejorna till egna projekt oxå...

Jag måste väl skaffa en dubbelskärmsetup till hemmasystemet också, men det blir en senare fråga, när jag köpt mig en soffa och lagt undan till vårrustningen av hojen!

/Rotwang!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 19:18
Ursprungligen av Rotwang:

Hmmmm...
Samsungarna ser schyssta ut. *surfar vilt* Jag råkade ut för en stor och bred sådan med tjusigt vinröd kant för något år sen, men jag hittar ingen nu.
Tjugotummare verkar vara ett måste. Allt under verkar jobbigt. T.o.m. min knädator levererar ju 1680x1050...
Nu vill jag bara hitta ett schysst dubbelfäste. Varför ha två fötter när man kan klara sig med en, precis som Vilse i pannkakan! Helst på något ledat arm-fäste...

Kolla bara så att skärmarna du köper har VESA-fästen, annars är du rätt stekt... Med VESA-fästen däremot, finns det mer armar och monteringskit än du kan tänka dig...

---

"du är aldrig tuffare"

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 16:07

En platt-tv på säg 40" ger inte mer användbar skrivbordsyta än en mindre dedikerad datorskärm eftersom den har lägre upplösning så det är väl inte att rekomendera om man inte nödvändigtvis vill att saker och ting ska bli större för att man ser lite taskigt.

Själv gillar jag widescreen till musik. Man slipper den jobbiga skarven i mitten och kan dra ut sequencer-fönstret över hela skärmen. Men det är såklart en smakfråga. Själv kör jag med en dell 20" widescreen som är skitbra. Bildelementet i dessa är exakt samma som i apples 20", men den kostar bara lite mer än hälften.. sen att den inte är lika snygg är ju en annan femma. Annars är två 19" trevligt, det har jag på jobbet. Men jag gillar det inte riktigt till musik.

  • Medlem
  • 2006-01-23 16:12

1900*1200 presterar en 24" WS skärm. det är det bästa jag köpt till min studio, alla gånger. värt vartenda öre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 16:51

2590x... har Apples 30" tror jag...

Är också inne på att skaffa en eller två plattskärmar.
Sitter nu med 2st 19" CRT och dom är gigantiska - fyller typ halva rummet jag sitter i.
Såg att Dell har en deal fram till den 25:e januari på sina "Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen" skärmar.
Undrar lite om man klarar sig med en skärm. Men eftersom jag sitter en del med musik till film så behöver jag yta till att köra video. Kanske inte så kul med en skärm då. Fast iofs skulle jag kunna ha en av mina CRT skärmar till video biten. Hmm... What to do - what to do?
Nån som provat "Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen" skärmen?
Är den okej?

Tublenco >>
Följ länken för en i raden av diskussioner kring Dell skärmen.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=92031&highlight=2005FPW

Den får både ris och ros av användare inne på 99mac.se

Är jäkligt sugen på en själv men känner viss tveksamhet inför åsikterna om dålig färgåtergivning mm.

Tack för länken Znoken.
Intressant läsning. Verkar ju vara väldigt blandade åsikter kring den.
Svårt val. Hmm... :hmmm:
Fast för det priset kanske man inte ska förvänta sig mer.
Tror nog det blir av för min del - frågan är bara om man ska ha en eller två.
Über hmm... :hmmm: :hmmm:

Det där med forumtyckare om en produkt ska man ta med en lastbil salt. Folk har så jäkla olika förutsättningar för hur dom tycker si eller så.
Jag har läst mig totalt idiot på plasmaskärmar - nu vet jag definitivt inte vilken jag vill ha.

Egentligen är jag rätt sugen på att helt missa lcd/plasma tåget och vänta tills nästa generation kommer med SED teknik, men den åsikten kommer väl av alla teknikfreaks man läst kommentar av...

Hdtvsolutions beskriver de olika teknikerna så man förstår.

Sant - ju mer man läser ju mer förvirrad blir man. Puh!
Känner heller inte att jag orkar vänta på nån ny teknik (som säkert är svindyr i början).
Dell skärmen verkar ju helt okej för sitt pris. Men frågan är - ska man ha en eller två?
2x hmm.... :hmmm: :hmmm:

Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen

Jag tänkte komplettera min 17" platta skärm med en widescreen, och då har jag tittat på Acer AL2016W som verkar klart prisvärd. Kanske något?

  • Medlem
  • 2006-01-23 20:01

Kan iaf säga att jag är nöjd med min Dell 2005FPW.
Blev en med senaste HemPC dealen.
Kör själv Renoise och tycker det är helt underbart, problemet är man nu vill ha ännu större mointor
Enda som hindrar en är prislappen på 10-20k.

Det man dock ska tänka på är att ingen LCD Monitor/TV klarar av svart specielt bra, eftersom man lyser igenom en panel (samma sak med projektorer).
Så arbetar man mycket med videoredigering i mer professionella sammanhang bör man ha en CRT som kompliment någonstans.
Sen är den inte helt uniform i ljusstyrka över hela ytan, svårt att kvantisera men är man riktigt petig och arbetar mycket i ett console-fönster så kanske man kan irretera sig. Men normalt så är det inget man märker.
Man ser det som något ljusare partier, framförallt om du har ex. en svart bakgrund, hur bra andra LCD skärmar är på detta vet jag dock inte.
Möjligtvis Eizo's skärmar, fast då får man betala för det också.

Den funkar bra till spel, visserligen bara 12-16ms responstid (beroende på vilken metod man använder) men har inga problem alls i BF2 och andra spel

Tack för infon Haplo
Nu har jag precis beställt 2st 2005FPW skärmar.
Lite impuls köp men så blir det ju ibla....alltid.
Kommer säkert använda dom lite till videoredigering också
men bara för offline klippning. Ska bli skönt med mer utrymme.

Idag fick jag skärmarna. Har precis satt upp dom. Blir nog bra.

  • Medlem
  • 2006-01-28 18:18

Oj shit, läckert med 2st 20" Widescreen! Då är det väl nästan så att man kan ha en 30 minuters låt liggandes över båda skärmarna utan att behöva scrolla det minsta.

Det måste vara perfekt med Widescreen när man jobbar i en sequenser..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-29 18:23
Ursprungligen av tublenco:

Idag fick jag skärmarna. Har precis satt upp dom. Blir nog bra.

Det där ser jävligt porrigt ut tubbe ...

Sådär skulle jag oxå vilja ha det sen 2009 efter att jag har skramlat ihop tillräckligt för att byta upp mitt MIX+ till HD1 ...

Grattis!!

---

"du är aldrig tuffare"

Ursprungligen av Haplo:

[...]Det man dock ska tänka på är att ingen LCD Monitor/TV klarar av svart specielt bra, eftersom man lyser igenom en panel (samma sak med projektorer).[...]

Det är ju där SED kommer in i 'bilden' ;). Svart är svart, vitt är vitt och responstiden är minimerad.

Jag kan inte vänta att få se äkta HD signal i en 50" SED skärm - teracom beskrev skillnaden mellan PAL/NTSC och HD som att se ett Instamatic foto mot en bild tagen med en Hasselblad. Ingen kan dock demonstrera detta i Sverige än på en SED, så det är bara å vänta...

...men när dom skärmarna kommer vill folk säkert bli av med sina "hemska gamla" plasmaskärmar för en billig peng.

  • Medlem
  • 2006-01-29 16:24

Jepp, tror definitivt att SED kommer att bli grymt bra.
CRT's fördelar med LCD's fördelar.
Dom ska väl börja säljas i år i Asien men det lär ju vara en häftig prislapp i början.

Ser bra ut tublenco, hmm....kanske ska skaffa sig en till

dell's gamla 17" 1704FPV analog? e toksvart (morsan har den) syns inte om man stängt av den eller har svart bakgrund påslagen (25mSEK) grymmmm till grafiska arbeten .. kan "spöka" lite kanske vid snappa drag i bilden...

fan

fick med DELL's nyaste 1704FPT \\ DVI (12mSEK) med nån annan äldre billigare LCDteknink som paketdeal till min DELLburk

den senare läcker backlys som en kille som dragit av hela aktern på roddbåten... dock jämt men det e lite retsamt blåfärgat i det svarta, liten aning blått stör mig just då

kör med en analog CRT 17" IBM på samma grafikkort brevid (multijozar)
för min del behöver jag nog inget större än 17" med 7-8 spår i acid... men skulle gärna villja komma åt en FPV b-b-b-illigt p g a plats!!!

[1280×1024]--äger

(morsan vill inte ha en crt-kagge i hallen på ett överbelamrat skrivbord - jag har frågat --- men får kanske hennes elålar istället, haha)

sorry: 1707FP har dom tydligen bytt upp till 8mSEK

nåväl min 1704a e det bra drag i egentligen, men jag stör mig lite, lite, på den mörkmörkmörkblåa tonen, det e MKTbra grejjer för det priset!!

[tillägger att det e DELL's ultrasharp båda 2]

  • Medlem
  • 2006-06-10 10:49

Jag hade också funderingar på att köpa widescreen men fastnade för 3 skärmar sen jag sett dosan Triplehead2go från matrox. Med den har jag nu 3 st 19" med en upplösning på 3840x1024. Det skojiga med Matroxburken är att jag också kan köra ex. Half-Life2 (med alla moddar) i 3840x1024. Funkar över förväntan och ger en grym fördel (snudd på fusk ) när man lirar CS.

Till Cubase funkar det också riktigt bra. Jag skaffade Samsung 940N som har rätt tunna kanter så uppdelningen känns inte alls lika splittad som med CRT-skärmar. Med en bakgrundsbild på en firre i vatten får man faktiskt en liten akvariekänsla. http://mein.se/test.jpg

Matroxburken ligger mellan 2500-3000:- och är tillsammans med 3 st 17" eller 19" ett klart prisvärt alternativ till biffiga widescreenskärmar.

/Mein

  • Oregistrerad
  • 2006-06-10 13:59

hmm, problemet jag kan se är väl mer hur pass mycket ens dator klarar av att skicka ut på grafikkortet, jag sitter med en laptop som är kickass i sig, men ett vanligt intelgrafikkort i sig, och det klarar inte 2 st 1280xnått skärmar.

Tror den klarar max 2048 i bredd (baserad på gammla 1024x765). En tft idag har ju 1280xXXX i bildupplösning...

Kan man lura det dåliga grafikkortet på nått sätt? eller "trimma"? så man får 2560x i bredd istället så man kan ha 2 st TFTskärmar?

Datorn i sig har ju prestanda så det räcker o blir över menar jag...
och grafikkortet är ju inbyggt...

Datorn är inte mer än några månader gammal, så förstår egentligen inte varför de håller kvar 1024 standarden när de räknar i upplösning.
Skärmen på laptopen i sig, är just 1280xXXX

Har du rätt drivrutiner då? Ibland så får man med drivrutiner som saknar vissa funktioner.
Problemet med vissa laptops är att det bara finns drivrutiner att få tag via tillverkarens hemsida. (Så är det med min gamla compaq, går inte lägga in andra drivrutiner än de som följde med..) Gå till matrox hemsida och kolla om du kan köra deras dualhead2go eller för all del triplehead2go. De har en programvara man laddar ner som sen kollar om man har stöd för tekniken. (De har väl även en lista på vilka chipset som stöds)

det e bara ett fåtal tillverkare av LCDpaneler till monitors\\tv biten
det finns lite olika tekniker och klass som skilljer dom billage från dom dyrare--- men det vet ni vid det här laget kanske + att märkeshoreri också kvalar in på priset

  • Oregistrerad
  • 2006-06-11 19:07

Stöd för produkten har jag... men min maxupplösning är 2048 x 768

Vilket inte duger till 2 st TFTskärmar...
Det går inte att "trimma"?

Bevaka tråden