Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste en låt innehålla vocals?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De största instrumentala "hitsen" i modern tid är väl oftast signaturer? Rosa pantern, Snobbar som jobbar, Bond-signaturen, Peter Gunn theme... De känns som större hits än listettorna, alla kan dem, ofta är de avgörande för filmernas framgång, men de är liksom ändå i bakgrunden.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

De största instrumentala "hitsen" i modern tid är väl oftast signaturer? Rosa pantern, Snobbar som jobbar, Bond-signaturen, Peter Gunn theme... De känns som större hits än listettorna, alla kan dem, ofta är de avgörande för filmernas framgång, men de är liksom ändå i bakgrunden.

För att inte tala om att det lättare kan kodas om till ringsignaler...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-10 15:38

Axel F från Snuten i Hollywood, samt Crockett's Theme från Miami Vice var ju också stora instrumentalhits.

Apropå sång, var det inte samma sak med Spiller - Groovejet, att den först blev en radiohit när Sophie Ellis Bextor lade vocals på låten (på klubbgolvet var den väl redan känd)?

skaldekonstens ikke vara

[gnugga er fantasi och häng med]
just nu lyssnar jag på instrumental musik från mellanöstern [svängLyra och påladHarpa och allt vad det kan tänkas heta på norska utan låneord]

··~vilket "ni" → dock inte alla, skrapade genom en luskam → skulle klassa som annonym musik för att det inte finns lyrik (?) men ni går tyvärr bet på hela Konceptet kring det hela i s f

- jag vet inte vad jag ska säga mer än att det kan va jag som har rivit och kastat min broända över kluftan || vi som tyker olika har väl klipt av bron i båda ändor...t o m...? den ligger där nere ↓↓↓ skulle var kul att hänga upp den igen tillsammans·· men jag fattar ju inte var jag ska hänga upp min del i·· : )

för min del handlar det om att ljuden snackar och matchar ens ··[*NÅGOT*]·· tror att det kan vara så enkelt... varför diggar jag allt som knarrar och knakar, en tjej som lyfter läppen och slidar av med ett litet knarr i anvslut på de flesta ord tycker jag låter sexigt och snyggt som tusan som ett exempel för att rama in lite - jag hör och uppskattar ljudet före jag uppfattar vad som sades [ förmodligen i microSekunders diff men ändå... ]

Varför använda ordet vocals?

Läste inte hela tråden... orkade inte. :rolleyes: Å dessutom ett jävla sent inlägg. Hur som helst:

Pop Corn med Hot Butter hade väl en jävla genomslagskraft.

The Shadows hade väl en hit med Apachee.

Herbie Hankocks Rock It är ännu ett exempel.

Sen kan man ju fråga sig vad vocals är för något? Är det verkligen alla orala och gutturala ljud som någon klämmer fram vid en mick. Tänker t.ex. på Bobby Mc Ferrins intro till Don't Worry, Be Happy. Eller Freddie Mercurry's Excersices in Free Love.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-23 10:07
Ursprungligen av rolfberg:

Pop Corn med Hot Butter hade väl en jävla genomslagskraft.
The Shadows hade väl en hit med Apachee.
Herbie Hankocks Rock It är ännu ett exempel.

Du räknade upp tre bra exempel på instrumentala monsterhittar ifrån tre decennier (60, 70 och 80-talet). Bara att komplettera med Robert Miles "Children" ifrån 90-talet då (också nämnd tidigare)...

Ursprungligen av rolfberg:

Sen kan man ju fråga sig vad vocals är för något? Är det verkligen alla orala och gutturala ljud som någon klämmer fram vid en mick. Tänker t.ex. på Bobby Mc Ferrins intro till Don't Worry, Be Happy. Eller Freddie Mercurry's Excersices in Free Love.

det tycker jag väl. vocal cords=stämband -> stämma -> röst.

när svenska dancemusic-producenter säger att de använder "vokaler" däremot...

Ursprungligen av hasparigus pink:

det tycker jag väl. vocal cords=stämband -> stämma -> röst.

när svenska dancemusic-producenter säger att de använder "vokaler" däremot...

Vokaler? Det var som tusan. Vad fanken gör de med alla konsonanter då?

Ett väl placerat P kan ju ge bra stöddighet åt sången.

Varför är detta ett problem? Bra texter är ju poesi. Hitta nån textförfattare som kan skriva då om du inte kan själv. Brian Wilson gjorde så.

  • Medlem
  • 2006-03-23 08:33

Man vill ju skråla med i refrängen så vocals är ett måste!

  • Medlem
  • 2006-03-23 10:49

Robert Miles "Children" innehöll väll nog någon form av vocals om jag minns rätt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-23 12:41

I sann svensk anda borde det döpas till något fult försvenskat. Jag tänker framåt alltid kalla vocals för våxaler. Är ni på?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-08-05 11:24
Ursprungligen av Arete:

I sann svensk anda borde det döpas till något fult försvenskat. Jag tänker framåt alltid kalla vocals för våxaler. Är ni på?

Halvt ubblepost här, men vad är det för fel på lyrik?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-08-05 11:22

Jag blev riktigt mörkrädd en gång när jag lyssnade på flipp eller flopp (bra länge sedan).
De hade lyssnat på en härlig intrumental sak.
Detta är vad ett av äggen kläckte ur sig:

"Ja det var ju riktigt vackert, men jag får säga flopp ändå. För jag förstår inte vad man ska ha denhär musiken till.
Det funkar ju inte på en fest och man kan inte sjunga med. Jag kan itne tänka mig att någon sitter och bara lyssnar på dethär. Ska man ha det på när man dammsugar eller?"

Jag har själv fått kommentaren nyligen, då jag valde musiken på en förfest "Det låter ju bara som ett tåg. tuff tuff tuff. Det orkar ingen lyssna på."
Och då var det bara trance kanalen på di.fm som rullade :|

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-05 21:10

Eh... "sång", kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-05 21:54

Haha. Det krävs 20 st 99musikare för att skruva in en glödlampa.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 23:41
Ursprungligen av PF:

Haha. Det krävs 20 st 99musikare för att skruva in en glödlampa.

och inse att den inte ens behövs, hahah! för den 21 slår sönder den innan den tänds
- tebax till ruta ett
love och pungkule vox men vaginalAvsmak kan ju läggas ner
- för mkt sådant idag!
- men fan kör på det och SÄLJ-SÄLJ-SÄLJ SÄLJ ut! REABORD, KÖP-KÖP-KÖP!

Ursprungligen av PF:

Haha. Det krävs 20 st 99musikare för att skruva in en glödlampa.

Och drygt 99 instrumentala demosnuttar for varje som har "vocals"...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-11 23:47
Ursprungligen av Dalleponken:

Och drygt 99 instrumentala demosnuttar for varje som har "vocals"...

Det tror jag inte. Ganska många musiker som har den dåliga smaken(?) att ha sång med på inspelningarna som presenteras här...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-08-06 09:51

jo och sen ska det fan vara tänt lyset!!

Toto har ju flera grymt bra instrumentala låtar!
Childs Anthem
Jake to the bone
Daves gone skiing

Kände bara att ja måste nämna dom
Har du inte hört dom så gör det!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-08-09 14:24
Ursprungligen av plassarn:

Toto har ju flera grymt bra instrumentala låtar!
Childs Anthem
Jake to the bone
Daves gone skiing

Kände bara att ja måste nämna dom
Har du inte hört dom så gör det!

Ja visst finns det massor med underbar instrumental musik. Mysteriet är ju dock varför sämmre musik med lyrik går så mycket bättre än instrumental.

Borde föresten ha riggat mickar i bilen igår. Agerade fyllechaffis och försökte överrösta pasagerarnas sång med musiken.
Kunde kanske blivit en hitt om man lanserat den versionen

  • Oregistrerad
  • 2009-08-10 23:27

Mr Oizo - flat beat! tål en lyssning, 1999 - före sin tid eller vad?
YouTube - Mr. Oizo Flat Beat
(Är tydligen gjord med en TR606 och en MS20 samplad me nån gammal akai enligt wikipedia)

Daft punk - da funk var väl en hit den oxå

På 60-talet kunde en låt vara helt instrumental och ändå toppa hitlistorna i hela världen. Det verkar omöjligt idag. Undrar vad som hänt sociokulturellt?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-11 13:18

Alltså jag fattar inte den här tråden riktigt... är det finare med musik utan sång? Är man en sell-out automatiskt för att man har sång? Eller är man helt enkelt bara fel för de som sitter fast hårdast i skruvstäd i form av en genre? Eller vad handlar det om?

Som sagt, jag greppar inte det här riktigt. Är det något slags krig mellan instrumental och annan musik, eller vad? Rätt löjligt i så fall. Skitlöjligt till och med.

Annars så är väl svaret enkelt: Nej, en låt behöver inte innehålla sång.

Vem krigar?? Du måste ha läst någon annan tråd och blandat ihop den med denna. Vem i hela friden har påstått - eller ens antytt - idiotierna du påstår? Var får du allt ifrån? Vem är du arg på? Varför är du förbannad? :-D.

Ursprungligen av Skilling:

Alltså jag fattar inte den här tråden riktigt... är det finare med musik utan sång? Är man en sell-out automatiskt för att man har sång? Eller är man helt enkelt bara fel för de som sitter fast hårdast i skruvstäd i form av en genre? Eller vad handlar det om?

Som sagt, jag greppar inte det här riktigt. Är det något slags krig mellan instrumental och annan musik, eller vad? Rätt löjligt i så fall. Skitlöjligt till och med.

Annars så är väl svaret enkelt: Nej, en låt behöver inte innehålla sång.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-11 13:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Vem krigar?? Du måste ha läst någon annan tråd och blandat ihop den med denna. Vem i hela friden har påstått - eller ens antytt - idiotierna du påstår? Var får du allt ifrån? Vem är du arg på? Varför är du förbannad? :-D.

Är JAG förbannad?

Nä, jag fattar bara inte att det är så känsligt med sång för vissa...

Är väl inte mitt problem dock. Vissa diskussioner ska man kanske inte ta utan lämna därhän.....)

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-08-14 16:44
Ursprungligen av Skilling:

Alltså jag fattar inte den här tråden riktigt... är det finare med musik utan sång? Är man en sell-out automatiskt för att man har sång? Eller är man helt enkelt bara fel för de som sitter fast hårdast i skruvstäd i form av en genre? Eller vad handlar det om?

Som sagt, jag greppar inte det här riktigt. Är det något slags krig mellan instrumental och annan musik, eller vad? Rätt löjligt i så fall. Skitlöjligt till och med.

Annars så är väl svaret enkelt: Nej, en låt behöver inte innehålla sång.

Nej nej. Du vänder frågan på fel håll.
Är musik dålig bara för att den är instrumental? Hur kommer det sig att instrumental musik inte tar sig fram lika bra?

Personligen tycker jag att en röst kan vara något av det vackraste som finns...
t.ex tfsol's papua new guinnea görs ju till stor del av deras samplingar från Dead can dance - the host of seraphim, men anses väl ändå nästan vara instrumental :S

Men ska man vara lite vokal-kritisk så lyssnade jag nyligen på en skiva med en massa sommarhits (gaga, svartögda ärtor,och sånt.) efter varje spår kom en "karaoke version" utan sången. Fy fasen va trista låtarna lät plötsligt
helt platta loopar som tugade om och om igen utan minsta variation.

Bevaka tråden