Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komplex synth och en annan finess?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt inatt och tröstade en grinig dotter och började tänka på att eventuellt spara ihop till Reason igen men började tänka på lite funktioner som jag gärna skulle vilja se till nästa uppdatering.

Först av allt en ny synth: 'Hybreeze' - en semi-sampler-synth.

-"Err.. va faen babblar du om agora?"
-"Ja, en synth med möjligheterna att sampla.."
-"Otroligt nyskapande herr agora! :rolleyes:"
-"Min synth är nyskapande! :kaaaka!:"

Hybreeze skulle bestå utav 2 oscillatorer med möjligheterna till att rita sina egna vågformer (istället för dom klassiska saw/sine etc.) men även ett 'sample-mode' där man vänder på racket och hittar 2/4 inputs (mono/stereo) för varje oscillator.

Synthen kan väljas att bestå utav 4, 8, 16 eller 32 meg 'ram' för oscillatorerna (delat på två såklart, dvs 4/2 = 2 meg ram, 8/2 = 4 meg ram och så vidare) detta är mest en liten begränsning så ingen får för sig att sampla 100 minuter till oscillatorerna.

Den skall ha olika samplings-lägen; 8-bit, 12-bit & 16-bit allt från krunchiga bassgångar/trummor till superkliiiiina (svengelska någon?) glitteroscillatorer.

Oscillatorerna skall även ha en mindre "'audio'-editeringsmöjlighet" att man kan vända på samplingarna i realtid, vända upp och ner på dom och så vidare för att kunna skapa koola breaks/FX/leads/pads och så vidare. exempel;

En heldrös synthar, trummor och allt man kan tänka sig -> mixer -> hybreeze -> 'main out'. Sampla i realtid och lägg till ett schysst break i låten i ditt liveframträdande igenom att vända på allt och spela upp det i 3 sekunder för sedan gå tillbaka till det normala igen när du väljer att inte spela något mer på hybreeze.

Möjligheterna att 'zooma' in i oscillatorerna skulle även finnas för att till exempel endast plocka ut ett 'fragment' ifrån din mix av trummor, bass, synth-ljud-oscillatorvågformer.

X/Y-kontroller som är 'assignbar' till exempel imellan mixa ljudet imellan dom två oscillatorerna, färdas igenom vågformerna, pan på oscillatorerna och så vidare. istort sett allt som finns på synthen också för schyssta tweaks live.

3-4 LFO som kan kopplas till exakt _allt_ i synthen.

1 filter fast denna gång med mer karaktär; ett 1-pole moog-kopia någon? Varför inte ett skitigt MS20-filter? Allt utom Reasons gamla klassiska filter. Såklart kan man köra en Audio-in till filtret endast om man vill få lite soft karaktär på sitt subtractor ljud utan att behöva sampla och så vidare.

Låter luddigt, suddigt och väldigt underligt? Javisst. Herr agoraph0bia lider utav sömnbrist på högre breddgrader men vad tycks om min lilla ide till en ny mer 'framtidssynth'.

En annan finess som jag skulle vilja se är en 'Re:capture'-funktion för oss som är tankspridda när vi sitter och plinkar och plonkar med ett midikeyboard.. exempel:

*spela spela* - *tänka på något* - ah men det där lät schysst.. *försöka hitta tillbaka till det igen*.. borta för evigt.

Tänk om det fanns en knapp som tog fram det som buffrats i minnet (noter, tweaks och så vidare) den senaste minuten eller två i programmet.

Signing off.. en trött agora.

EDIT: som sagt är väldigt trött och nu när dottern sover passar jag på att skriva ner allting fort så

Ledsen att jag lurade av dig ditt Reason..

Nej då, du lurade inte av mig nånting

Tyckte det var en bra deal faktiskt! Men jag har suttit med diverse olika programvara och lite hårdvara men ingenting tycks funka som jag vill.. Folk må hata sequencern i Reason men jag personligen tycker den är väldigt lätt att arbeta med

  • Medlem
  • 2006-02-13 19:35

> Tänk om det fanns en knapp som tog fram det som buffrats i minnet
> (noter, tweaks och så vidare) den senaste minuten eller två i programmet.

Hmm, den där funktionen har jag läst i något nummer av Future Music. Kan bara inte komma på vilken synt det var som gjorde så. Den spelar in allt på en dedikerad plats i sequencerminnet på först in-först ut-basis. Ger möjlighet att backa ett par minuter.

> Hybreeze...

Låter som en läcker idé men jag vill ha den som VST-plugin istället

>Hmm, den där funktionen har jag läst i något nummer av Future Music. Kan bara inte komma >på vilken synt det var som gjorde så. Den spelar in allt på en dedikerad plats i >sequencerminnet på först in-först ut-basis. Ger möjlighet att backa ett par minuter.

Exakt. Dock så har jag inte läst om det nånstans förutom att jag satt och tänkte på att Rolands Resample-funktion är rätt praktiskt men skulle vara ännu mer praktisk om den faktiskt sparade det som midi-information så man kan ändra på det ännu mer och det inte blir en .wavfil av det istället. En sådan funktion skulle sitta fint!

>Låter som en läcker idé men jag vill ha den som VST-plugin istället

Nej! Propellerheads; kontakta mig så pratar vi mer

Det känns som man borde kontakta Propellerheads om det här lilla förslaget men hur kommer jag i kontakt med dom?

Kul idé. Du har verkligen funderat, det märks! Låter onekligen igenomtänkt...
Jao, det hade nog varit "lättare" för dig att "ge bort" idén till nån VST-programmerar/tjofräs istället. Tror jag...

  • Medlem
  • 2006-02-13 20:16

Tycker det låter som en blandning av MM/MD faktiskt, förutom filtret då.

  • Medlem
  • 2006-02-13 20:19

Reason kan inte hosta VST-pluggar, inte sant? Så vad Reason behöver då är en modul som integrerar pluggen i racket. Å då kan du ju ändå göra den som en plug och dessutom ha den i Reason. Det kan du också nämna för Propelleheads när det hör av sig

jgb: Ungefär och ändå inte - som sagt en komplex sak som jag tror faktiskt skulle passa herr propellerheads otroligt bra och inte minst mig.

Vilka softa ljud man skulle skapat med den maskinen. Jaja, jag får hoppas på att dom lyssnar på mig / läser här på forumet

  • Medlem
  • 2006-02-13 20:37

Det finns ett Feature Suggestion forum på propellerheads hemsida där du kan posta om du registrerat dig på sajten (du behöver dock inte vara registrerad användare av deras program för att posta i just det forumet).

Tycker hela ideén låter nice!

Mm, jag hittade det men känns som man skall posta på engelska och jag orkar nog inte för tillfället att skriva ner allt på engelska

Dock så har jag missat lite saker jag tänkte också här, kanske ta och skriva ner allt jag tycker den skall ha.. skriva ner allt på engelska och posta det sen?

Det låter som du ska ta en titt på Absynth. Gör mycket av det du vill ha. Reaktor gör det mesta av det andra, men känner du inte för att grotta ner dig i det har det dykt upp en gratisplugg som verkar rätt skoj. (Bara för Windows, dessvärre.)

gott ju!

men X/Y/Z med ev velocity/aftertouch -kontroll e kanske att föredra?

proppellerHeads - kanske ska börja med att släppa ett bättre filter, eller?, som kan integreras med allt??

\\\\\
komm att tänka på TB-303 har funktionen att lagra och ta fram seq data som tidigare e inlagd, tex kopiera till annan seq-pattern plats - i denna e funktionen lite halvfärdig, men en mkt nais och fler borde ha den fullt ut, helt riktigt!
\\\\\

False: Kanske det - men saken är det att jag faktiskt tydligen inte tycks tåla någon annan sequencer än just Reason.

Jag sysslade mycket med gamla versioner av cubase som funkade ok men inte mer, jag tycker att reasons sequencer är den mest lättanvända hittills och saknar faktiskt en sån här synth. Skall sätta mig någon dag och skriva ner en fullständig spec och posta på deras forum. Kanske man kan få någon respons

1
Bevaka tråden