Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa ljud på skiva?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skulle vilja ha lite tips på vilka skivor ni tycker har bäst ljud, rent ljudtekniskt alltså. Det får gärna vara bra musik också Det är framförallt pop/rock/soul/blues/jazz jag är ute efter, inte så mycket elektroniskt.
Det är alltid trevligt att lyssna på välgjorda skivor, samt bra att ha som referenslyssning. Tacksam för tips alltså...

P.S Exempel på skivor jag själv tycker låter bra är t.ex Dire Straits första platta (eller egentligen nästan alla), Metallicas svarta, So med Peter Gabriel etc.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-10 13:43

Radioheads skivor från ok computer och framåt.

the the - nakedSelf

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 13:54

cardigans - long gone before daylight

Alla har vi olika referenser!

Jag tycker att dessa skivor har perfekt produktion:

Franz Ferdinand - you can have it so much better (tajt svettigt och lätt överstyrt utan skrammel)
this beautiful mess - temper the wind to the shorn lamb (varmt och naturligt med mycket rum)
Anna Ternheim - Somebody outside (fantastisk närvaro och äkthet)

Jag gillar när trummor får ha ett akustiskt sound och inte uppdelat i närmickade sektioner i perfekt stereobredd, det blir lite syntetiskt. Jag tycker också om när elbasen låter "elbas" och inte en sönderkomprimerad subbas-ton.

Toto brukar ha kalasljud. Sedan brukar en del fusionskivor ha asgrymma produktioner. Lyssna på någon av Mezzofortes eller Ozric Tentacles nyare plattor, finns inget skönare att testa en bra stereo med!

Ursprungligen av Dalleponken:

Toto brukar ha kalasljud. Sedan brukar en del fusionskivor ha asgrymma produktioner. Lyssna på någon av Mezzofortes eller Ozric Tentacles nyare plattor, finns inget skönare att testa en bra stereo med!

Håller med att både Toto och Mezzoforte är bra ljudmässigt. Synd att det är så tråkig musik bara. I mina öron är det även lite väl "snällt" ljud om ni förstår vad jag menar...eller så är det musiken som är för snäll, nåt är det.

Packae: Anna Ternheims platta låter grymt bra, det ställer jag upp på.

Prefab Sprout

  • Medlem
  • 2006-07-10 16:08

...

R.A.D.I.X - The Staple riktigt tight produktion tycker ja, vissa låtar e riktigt grymma, så skulle jag vilja kunna få till soundet..

tex. radix - 3 words

Oh no! Dalle sa T-ordet!!! OMG!!!OMG!!!

  • Medlem
  • 2006-07-10 21:10

Playing for time med Mezzoforte (1989-90 nångång) är ruskigt slick. Vetefan om det är så bra som man tyckte när den kom men ljudet är kliniskt.

Annars är Rippingtons ett annat tips. Har man analoga VU-mätare på stärkaren så åker dom upp i början på låten, står banne mig helt stilla under låten och glider sakta ner när låten är slut.

/Mein

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-07-10 22:56

Dire Straits Love over gold är nog mitt ideal.

  • Medlem
  • 2006-07-10 23:53

Två klockrena skivor som har galet bra ljud. "Sting - Brand New Day" samt "Steely Dan - Everything Must Go".

The Weakerthans "Left and Leaving"!
De softa spåren på denna platta, vilka är många, är nära och varma. Man kan nästan ta på intrumenten tycker jag... det kommer fram mycket personlighet i spelstil, förstärkare och intrument på den plattan.

  • Medlem
  • 2009-03-08 15:50
Ursprungligen av s_amuel:

The Weakerthans "Left and Leaving"!
De softa spåren på denna platta, vilka är många, är nära och varma. Man kan nästan ta på intrumenten tycker jag... det kommer fram mycket personlighet i spelstil, förstärkare och intrument på den plattan.

Ja! Fantastisk skiva, varm och intim produktion.

Simple Minds New Gold Dream har ett soft och rent ljud. Snyggt, tycker jag.
Massive Attacks Mezzanine är mer grötigt, fast på rätt sätt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-11 21:05

Suede - Nude låter smaskens, även "Dog Man Star". Kan inte med de senare alstrena...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 11:22
Ursprungligen av kroffe:

Suede - Nude låter smaskens, även "Dog Man Star". Kan inte med de senare alstrena...

Dog man star gillar jag som tusan också.

Är inte Nude skivbolaget? Jag antar att du menar deras första självbetitlade mästerverk. Butlers gitarrsound på de skivorna borde få nobelpriset!!!

D'Angelos 'Voodoo' låter jävligt bra och är en jävligt bra skiva. Dr Dres 2001-skiva är också toppen. Det mesta med Steely Dan och David Sylvian brukar vara perfektionistiskt producerat.

Hej!

hmm....
Jag tycker att :

Madonna - Ray Of Light
Catatonia - International Velvet
Brand New Heavies - Shelter

Låter bra

Mvh

  • Medlem
  • 2006-07-12 10:09

Lars Jansson Trio - A window towards being

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 10:10

Buenos Aires Madrigal med La Chimera.

  • Medlem
  • 2006-07-12 10:13

Stina Nordenstams skivor.
Paus - Paus
Dive - Where the River Turns to Sea (förmodligen alla deras skivor)

Det mesta som Alan Parsons har nuddat

Ursprungligen av jgb:

Stina Nordenstams skivor.

Kan inte påstå att jag är särskilt förtjust i produktionen på de två senaste plattorna. People are strange och Dynamite är bitvis fantastiska dock, men det är lika mycket Stina och arrangemangen som det är produktion.

Citat:

Dive - Where the River Turns to Sea (förmodligen alla deras skivor)

Men gillar man 80-talsmusik i stil med det här (vad jag minns, det var säkert över 10 år sedan jag lyssnade på Dive senast) så kan jag förstå det.

Några favoriter:
Autechre - ep7 och Chiastic slide
Nick Cave - No more shall we part
Rhythm & Sound - Rhythm & Sound
Sigur Ros - Agaetis byrjun
Tom Waits - Real gone

Referensernas referensskiva måste ju ändå bli Pink Floyd - The Wall. Japanpressad cd från 93 tror jag.

Har nog aldrig sett någon annan skiva så omtalad i hifitidningar som den.

  • Medlem
  • 2006-07-12 20:45

plaid har fina ljudbilder... varierande stilar och sound, vilket förnöjer.

  • Medlem
  • 2006-07-12 21:37

fm: Jag gillar nog de flesta av Stinas skivor, förutom coverplattan som bara blev fel.

För övrigt så är nog "The Seduction of Claude Debussy" av Art of Noise en av de skivorna i min samling som låter klart bäst.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-18 09:59
Ursprungligen av jgb:

fm: Jag gillar nog de flesta av Stinas skivor, förutom coverplattan som bara blev fel.

:eek:

Den är ju så skön!

Ursprungligen av jgb:

fm: Jag gillar nog de flesta av Stinas skivor, förutom coverplattan som bara blev fel.

För övrigt så är nog "The Seduction of Claude Debussy" av Art of Noise en av de skivorna i min samling som låter klart bäst.

Coverplattan är ju kanonbra!
Där ser man.....

Bevaka tråden