Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

söker effekt; bakgrundsbrus

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

om ni lyssnar på aphex twins hårdare tracks, eller plastikman/akufen/whatever. så kommern i märka att det finns ett (förhoppningsvis medvetet) bakgrundsbrus. inte lp, eller isf delvis. jag letar efter ett konstant instrument som kan skapa valfria längder och under valfria upplösningar. (dvs INTE "rain" under FX i Subtractor Patches)
jag har testat att leka lite med just 'rain', och lite hårdare kompression. men det blir fan inte bra.

got tips? :>

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-28 17:36

ìzotope vinyl kan ge dig vinyl/el/skräp-brus.

Finns en knäpp effekt som heter Glitch One MB också, den kan verkligen skrika som ett as, men kanske kan göra det du är ute efter.

Ursprungligen av Arete:

ìzotope vinyl kan ge dig vinyl/el/skräp-brus.

Jag begriper inte att folk gillar den.. rent skräp. Låter bajs. :hmmm:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-01 18:31
Ursprungligen av sisältää:

Jag begriper inte att folk gillar den.. rent skräp. Låter bajs. :hmmm:

Har inte använt den mycket direkt, men kan vara bra om man vill skita ner ett ljud bara litegrann... har använt den som lofi-dist på ljud som ligger lite längre bak i ljudbilden, har funkat ibland. Inte direkt användbar dock...
Vill jag ha brus så använder jag trasig preamp/mixer/inspelat fläktbrus eller annat bös:-)

Det är förmodligen brus från gamla syntar, brusiga effekter, dist och annat skräp. Skaffa något sånt eller spela in på kassettband?

Sen kan du ju alltid ta bruset på subtractorn, peta genom filtret/shapern i en Malström, köra alltihop genom Scream, lägga till en likadan kedja som du kör parallellt fast med lite olika inställningar på filter osv, koppla in ytterligare ett par Subtractor som LFO:er och modulera, osv.

Japp, bra tips F:M.
Jag brukar även ta brus från Subtraktorn, filtrera, komprimera, filtrera, EQ´a osv osv osv tills jag är nöjd. Lite lätt/subtil phaser eller flanger kan även göra mums av bruset.
Sen när du mixar in det, så stirra dig inte blind på regeln i mixern, utan lyssna. Det ska knappt höras, men vara "på" plats ändå.
Det är snyggt när man kan få bruset att ducka lite med musiken även.

Fast å andra sidan så hatar jag digitalgenererat brus. Men vad fan ska man göra när man inte har mycket annat. Jag har även samplat av lite brus från vinylspelare och annan skräp som jag använder då och då...

Har 2 låtar jag kan skicka som exempel Appe.

hm, jag har använt reason i snart sex år, och jag vet knappt vad ni pratar om. (<- killen som aldrig läst manualen utan bara vetat vad 'den' knobben 'gjorde' :E)

jag testade att missbruka subtractor+scream+överdimensionerat reverb(rv7000)+EQ.
det dög, men det låter fortfarande extremt uppenbart digitaliserat.

jag tänkte, jag kan ju spela in från tape-recorder > datorn. och sedan använda samplen+lite effekt?

om jag använder kompressorisk effekt på rätt sätt så borde jag kunna blanda det ljudet med instrumenten jag ska skapar i reason.

..jag testar vidare.

  • Medlem
  • 2006-09-29 13:45

Brus, bandpass-filter (eller högpassfilter med resonans) vars frekvens styrs av annat brus (kan man få pink noise från Reason?), lite dist (scream) , kanske lite lågpass styrt av slump på det igen? Dra två olika kedjor, en för varje kanal, kanske reverb för att få ihop det mer i stereobilden?

Finns så många varianter på det här, bara att experimentera! Har jag lyckats få till helt ok knaster på en machinedrum så borde du fixa det med Reason, det kan ju en hel del mer.

Jag snickrade ihop lite brus.

Ingredienser: Subtractorbrus genom Malström (filter->shaper->filter). Tag två stycken med något olika inställningar. Krydda med reverb, ett par Scream (2-4 stycken är lagom) och LFO:er till filterfrekvens. Serveras med rundgång för den som önskar.

Smaklig måltid!

Du kunde fått Reasonfilen om det inte varit så att det är ett familjerecept som inte får lämnas till utomstående och att jag bara har demoversionen.

jgb: inget brus i audiohastighet i Reason, däremot finns vanliga S&H/utsmetade S&H-vågformer i LFO:erna.

  • Medlem
  • 2006-09-29 15:23

sh: Ajdå, då blir det svårare. Får lyssna på ditt exempel senare.

Bara för att förtydliga: brus som ljudkälla finns, däremot inte brus i audiohastighet för modulation. (Faktum är att alla Reasons CV-signaler klockas långsammare, av prestandaskäl antar jag.)

Ursprungligen av false messiah:

Bara för att förtydliga: brus som ljudkälla finns, däremot inte brus i audiohastighet för modulation. (Faktum är att alla Reasons CV-signaler klockas långsammare, av prestandaskäl antar jag.)

"ljudkälla"? dvs en wav-fil? eller ..vöä. :>

Ursprungligen av false messiah:

Jag snickrade ihop lite brus.

tack, det lät skitbra! jag ska försöka klura ut hur du gjorde.

Ursprungligen av appe:

"ljudkälla"? dvs en wav-fil? eller ..vöä. :>

Nej, brus från Subtractor.

jgb pratar om ljudbyggande på modulsyntvis och där brukar det gå att använda tex vanligt ljud för att styra tex filterfrekvens. Kontrollerar man ett filters cutoff med brus låter det annorlunda än om man gör det med en slump-LFO (som också är brus, fast med mycket lägre frekvens). I Reason är bara det senare möjligt.

Vad med en hederlig gammal AM radio helt ur station inspelad på kassett? Det är ett läckert brus. Klipp upp det inspelade i två delar och lägg en i var sida och du har analogt stereobrus.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-10-01 13:07

Å vad glad jag är att jag har grejjer som brusar... bruset är olika beroende på hur man gör låten, det går igenom eqs på varje kanal från brusande eftker etc... låter alldrig likadant och man behöver int ejobba för det... att lägga på sådör känns väldigt fånigt... ungefär som vinylknaster och sånnt..

ja, alltså. egentligen vill jag inte behöva använda tillags brus. känslan i brus i bra musik idag är oftast (om inte alltid) från maskinerna de använde. och det sätter en väldigt personlig prägel.

..jag får helt enkelt micka upp min pk88.

http://99musik.se/forum/showpost.php?p=292090&postcount=40
Är det något som finns däri som du är ute efter kanske? Skickar rsn till dig i sånna fall.

1
Bevaka tråden